Food

Delhaize wil kosten besparen in België

  • Gepubliceerd in Food
Ondanks de degelijke kwartaalcijfers die Delhaize vorige week bekendmaakte, wil de directie in België gaan besparen. De groei dankte de groep immers vooral aan zijn Amerikaanse activiteiten, terwijl Delhaize in eigen land lijdt onder de promotiedruk.

Tesco opent budgetafdelingen

  • Gepubliceerd in Food
De Britse supermarktketen Tesco heeft in een deel van zijn winkels budgetzones geopend met zijn goedkoopste producten. Zo wil Tesco beter kunnen concurreren met de discountketens.

Chi-Chi’s wil naar 50 vestigingen

  • Gepubliceerd in Food
TexMex-keten Chi-Chi’s wil graag snel van vijftien naar vijftig vestigingen in België. Dit jaar staan alvast openingen in Gent en Oostende op het programma, maar dat is lang niet het einde van de ambitieuze plannen van franchisehouder Francis Leroy.

Discounter Dia France staat officieel te koop

  • Gepubliceerd in Food
De Spaanse discounter Dia wil af van zijn Franse winkels. Meteen tekent zich een strijd af tussen de vroegere eigenaar, Carrefour, en grote rivaal Casino. Die laatste droomt er immers van om Lidl te onttronen.

Sainsbury’s ziet winst stijgen, maar verkoop slabakken

  • Gepubliceerd in Food
De Britse supermarktketen Sainsbury’s heeft in het fiscale jaar 2013-2014 een winststijging van 16,3 % tot 898 miljoen pond (1,09 miljard euro) behaald, ondanks de “moeilijke retailomgeving” waarin de vergelijkbare omzet slechts 0,2 % steeg.

Douwe Egberts stapt in koffiehuwelijk met Mondelez

  • Gepubliceerd in Food
Douwe Egberts en Mondelez bundelen hun koffiebelangen en creëren daartoe een onderneming die goed is voor een jaaromzet van meer dan 5 miljard euro. Daarmee willen ze het gevecht met Nestlé aangaan.

Delhaize blikt terug op gemengd kwartaal

  • Gepubliceerd in Food
Delhaize heeft een gemengd eerste kwartaal achter de rug: in de Verenigde Staten boekte de warenhuisgroep goede verkoopcijfers, op de Belgische thuismarkt vielen ze echter tegen als gevolg van een toegenomen concurrentie. De winst steeg wel fel, van 51 naar 80 miljoen euro.

Auchan neemt 25 Parijse superettes over van Casino

  • Gepubliceerd in Food
De Franse distributeur Auchan koopt 25 Parijse vestigingen van Casino. Die laatste moest van de Franse concurrentiewaakhond immers 55 winkels afstoten na de machtsgreep bij Monoprix, nu bijna twee jaar geleden.

Burger King maakt komaf met Belgische geruchten

  • Gepubliceerd in Food
In tegenstelling tot eerdere geruchten komt Burger King niet naar België. Dat maakt de fastfoodketen nu officieel bekend, nadat voor het weekend mysterieuze Twitterberichten waren verschenen die een nakende komst aankondigden.

Europese werknemers Coca-Cola voeren actie

  • Gepubliceerd in Food
De werknemers van Coca-Cola in Europa houden vandaag een actiedag. Ze protesteren daarbij tegen de kostenbesparingen die Coca-Cola wil doorvoeren in Europa. Ook in België protesteerde een deel van de werknemers.

Brussel krijgt Food Truck Festival

  • Gepubliceerd in Food
Brussel organiseert volgend weekend het eerste Food Truck Festival in België. Daarmee wil het de komst van 'food trucks' in de hoofdstad stimuleren. Het festival vindt plaats in het Warandepark.

Iglo loopt averij op in België

  • Gepubliceerd in Food
De Britse diepvriesreus Iglo heeft een zwaar jaar achter de rug. Vooral in België zou het slecht lopen: het bedrijf moest hier een flinke waardevermindering incasseren van meer dan 25 miljoen euro.

Molecule herbergt nu ook Spar

  • Gepubliceerd in Food
In Koopcenter Molecule in Vichte (bij Kortrijk) is een Spar van 1.200 m² geopend. "Een historisch moment in 47 jaar Molecule want voor het eerst bieden we onze klanten nu ook een volwaardig voedingsgamma aan", zegt Jens Govaert van het winkelcentrum.

Lidl pas in 2018 naar de Verenigde Staten

  • Gepubliceerd in Food
De Duitse discountketen Lidl stopt zijn plannen om in 2015 met 100 winkels te starten in de Verenigde Staten, tot 2018 in de koelkast. De beslissing zou zijn gevallen na het onverwacht opstappen van twee toplui in maart, menen enkele Duitse media te weten.

183 Vlaamse streekproducten erkend voorbije 10 jaar

  • Gepubliceerd in Food
Het Vlaams label voor traditionele streekproducten bestaat tien jaar. Dat werd met licentiehouders en sympathisanten gevierd in het Groot Vleeshuis in Gent. Er zijn ondertussen al 183 erkende Vlaamse streekproducten.

Berlijnse supermarkt werkt zonder verpakkingen

  • Gepubliceerd in Food
Een Duitse start-up met de naam Original Unverpackt opent binnenkort een supermarkt in Berlijn die zonder verpakkingen zal werken. Het wordt zo meteen de eerste van zijn soort in Duitsland.

Voedingswinkels niet klaar voor elektronische maaltijdcheque

  • Gepubliceerd in Food
Heel wat voedings- en horecazaken hebben nog altijd geen betaalterminal om elektronische maaltijdcheques te aanvaarden, zo waarschuwt zelfstandigenorganisatie NSZ. Zij dreigen de boot te missen wanneer de papieren cheques worden opgedoekt.

"Colruyt reputatiekampioen van België"

  • Gepubliceerd in Food
Volgens een onderzoek bij 35 Belgische bedrijven heeft Colruyt de beste reputatie onder deze toonaangevende firma's. Dat beweert althans de RepTrak Belgium 2014, waarin Colruyt een score haalt van 82,3%.
Abonneren op deze RSS feed