7 Belgen op 10 verkiezen fysieke winkel boven webshop

Liefst 72% van de Belgische consumenten verkiest zijn eindejaarsgeschenken aan te kopen in een fysieke winkel, liever dan via het internet. Dat zijn er een pak meer dan het Europese gemiddelde, dat rond de 53% schommelt. En voor m-commerce scoort geen enkel ander Europees land slechter dan België. Dat maakte consultingbureau Deloitte bekend in de marge van zijn jaarlijkse kerststudie.

Mix van redenen

Dat de Belg achterop hinkt als het om webwinkelen gaat, heeft volgens Matthieu Van Der Schueren, directeur bij Deloitte België, meerdere redenen. "De belangrijkste redenen waarom de Belgische consumenten liever niet online kopen, zijn bezorgdheid over de veiligheid van online aankopen, terughoudendheid om persoonlijke gegevens mee te delen via het internet en het feit dat de consument de producten/diensten graag in het echt wil zien of proberen." Klassieke verklaringen die de e-commercesector al langer kent, natuurlijk. 

 

Maar Van Der Schueren schuift toch nog een nieuw element naar voren: "Ook de sterke urbanisatie in België speelt een rol: nabijgelegen winkels bieden een zeer uitgebreide keuze aan."

M-commerce nog beperkt in ons land

Ook de nieuwste technologie om te shoppen via de smartphone is in ons land nog verre van ingeburgerd. Meer zelfs, het aantal consumenten dat al goederen of diensten heeft aangekocht via de mobiele telefoon is nergens in Europa lager dan bij ons. Hier is dat namelijk amper 9%, zo leert de kerststudie van dit jaar.

 

Toch verwacht Deloitte België de komende jaren groei voor de m-commerce "aangezien steeds meer consumenten de technologie letterlijk in handen zullen hebben en de retailers meer mogelijkheden zullen aanbieden." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


12/02/2016

Devin Wenig, CEO van veilingsite eBay, heeft woensdag een nieuwe strategie op tafel gelegd waarmee het bedrijf in de toekomst de strijd moet kunnen aangaan met andere online spelers, zoals Amazon.

 

12/02/2016

ECI, dat ooit furore maakte als postorderbedrijf voor boeken, gaat zich nog sterker profileren als een online boekwinkel. In dat opzicht werd er een nieuwe website opgestart en kwam er een nieuw logo en een nieuwe slogan.

 

11/02/2016

Sinds kort heeft Coolblue er met Tweedekans nog een nieuwe productcategorie bij. Als van een bepaald product ook een tweedehandsversie te koop is via Coolblue, zal dat voortaan gemeld worden op de productpagina.

 

11/02/2016

Kwantum wil in de nabije toekomst enkele webshops openen die buiten de formule van Kwantum vallen, om klanten zo een uitgebreider aanbod aan te bieden. De eerste van die webshops moet binnenkort al online gaan.

10/02/2016

In 2015 zijn vier online moderetailers de grens van het miljard euro aan omzet fiks voorbijgegaan. Die vier bedrijven – Zalando, Yoox Net-a-Porter, Vente-Privée en Asos – zijn ook nog niet van plan om te stoppen met groeien.

 

09/02/2016

Een op de tien Belgen verloor vorig jaar geld als gevolg van internetfraude. Daarmee scoren we het slechtst in heel Europa. En dat heeft zo zijn gevolgen voor de e-commerce: één op de vijf Belgen weigert online te kopen uit veiligheidsoverwegingen.

 

09/02/2016

Jacques-Antoine Granjon, CEO en oprichter van het Franse Vente-privée.com, gelooft dat Amazon de klassieke distributeurs, zoals Carrefour, in de toekomst allemaal uit de markt zal concurreren en dat ze gewoon zullen verdwijnen.

 

08/02/2016

Winkelketen Fnac geeft nu ook ruimte aan verkopers van sportartikelen, keukenapparatuur en witgoed op zijn marktplaats. Daarmee gaat het in Frankrijk nog meer de concurrentie aan met grote online spelers.

 

05/02/2016

Met Mamahaves is er een nieuw platform opgestaan in België en Nederland, dat webshops voor moeders en gezinnen bundelt. Handelaars kunnen er hun producten te koop aanbieden vanaf 12,50 euro per maand.

 

05/02/2016

Belgische klanten van Amazon, die hun aankopen doen op Amazon.fr, kunnen voortaan ook een abonnement nemen op Amazon Prime. Daarmee worden hun verzendingen gratis en sneller verzonden.

 

04/02/2016

Op het Omnichannel Congress van RetailDetail, dat vandaag 4 februari doorging in Utopolis Mechelen, heeft sport- en outdoorketen Decathlon de Omnichannel Award 2016 gewonnen.

 

04/02/2016

Gisteren doken er geruchten op dat Amazon plannen had voor een boekwinkelketen, die tot 400 filialen kon hebben in de Verenigde Staten. Dat nieuws werd bevestigd door een winkelcentrumuitbater, maar die past zijn uitspraak nu aan.

 

Back to top