7 Belgen op 10 verkiezen fysieke winkel boven webshop

Mix van redenen

Dat de Belg achterop hinkt als het om webwinkelen gaat, heeft volgens Matthieu Van Der Schueren, directeur bij Deloitte België, meerdere redenen. "De belangrijkste redenen waarom de Belgische consumenten liever niet online kopen, zijn bezorgdheid over de veiligheid van online aankopen, terughoudendheid om persoonlijke gegevens mee te delen via het internet en het feit dat de consument de producten/diensten graag in het echt wil zien of proberen." Klassieke verklaringen die de e-commercesector al langer kent, natuurlijk. 

 

Maar Van Der Schueren schuift toch nog een nieuw element naar voren: "Ook de sterke urbanisatie in België speelt een rol: nabijgelegen winkels bieden een zeer uitgebreide keuze aan."

M-commerce nog beperkt in ons land

Ook de nieuwste technologie om te shoppen via de smartphone is in ons land nog verre van ingeburgerd. Meer zelfs, het aantal consumenten dat al goederen of diensten heeft aangekocht via de mobiele telefoon is nergens in Europa lager dan bij ons. Hier is dat namelijk amper 9%, zo leert de kerststudie van dit jaar.

 

Toch verwacht Deloitte België de komende jaren groei voor de m-commerce "aangezien steeds meer consumenten de technologie letterlijk in handen zullen hebben en de retailers meer mogelijkheden zullen aanbieden." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


22/07/2016

De Britse witgoedwebshop AO World heeft het voorbije kwartaal zijn omzet op het Europese vasteland weten te verdubbelen en wil die Europese uitbreiding nog versnellen.

20/07/2016

Procter & Gamble gaat van start met een online abonnementsdienst voor zijn wasproduct Tide. De Tide Wash Club is momenteel wel enkel nog te vinden in Atlanta.

15/07/2016

De tweede jaarlijkse Amazon Prime Day is volgens Amazon de beste dag ooit geweest voor de online retailer. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal bestellingen wereldwijd zelfs met 60 procent gestegen.

15/07/2016

Pokèmon GO is momenteel wereldwijd een enorme hype en daar wil ontwikkelaar Niantic munt uit slaan, met de toevoeging van gesponsorde locaties. Retailers hopen zo meer klanten te lokken.

13/07/2016

RTL Ventures en Happy Investments, de investeringsmaatschappij van Laurens Groenendijk, nemen een minderheidsaandeel in de Deense Miinto Holding. De drie partijen werkten al samen in een joint venture voor de Nederlandse versie van Miinto.

11/07/2016

Online meubelverkoper Made.com brengt disruptie naar de meubelmarkt met een model dat steunt op e-commerce, fast-fashion en een verticale, korte keten. Toch voorziet het Britse bedrijf op termijn ook een fysieke showroom voor België. 

Back to top