73% van de Belgen is zeer tevreden over zijn garage

Dacia betrouwbaarste merk

Hét grote nieuws van de enquête is dat het Roemeense budgetmerk Dacia als betrouwbaarste merk uit het onderzoek naar voren komt. Twee jaar geleden kwam de Renault-dochter uit het niets op drie binnen in de rangschikking, dit jaar is het dus zelfs de primus. Het gaat nu Honda en, op een gedeelde derde plaats, Kia en Toyota vooraf.

 

Dat resultaat verrast autowatchers niet: Dacia profiteert volop van de Renault-technologie van enkele jaren geleden, waar intussen alle kinderziekten uit zijn gefilterd. Daarnaast houdt het zich ver van alle elektronische poespas die in de grotere merken wel aanwezig is... en meteen voor het grootste aantal pannes tekent: Test-Aankoop wijst erop dat  één op de drie bestuurders in de 12 maanden voorafgaand aan de studie te kampen had met een elektrische of elektronische panne.

 

Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Dacia ook in de top-3 staat van "meest aanbevolen automerken": liefst 77% van de Dacia-rijders zou het merk aan een vriend of familielid aanraden. Voor dit onderdeel moet het lowcostmerk enkel de duurdere merken Honda (81%) en Subaru (80%) laten voorgaan.

 

De minst betrouwbare merken blijken trouwens Smart en Jeep te zijn.

 

Laagste waardering voor Audi-garages

Liefst 78% van de Belgen zweert bij zijn merkdealer om zijn auto te laten onderhouden terwijl 16% kiest voor een onafhankelijke garage. De resterende fractie klaart die klus zelf.

 

Van alle ondervraagden is 73% zeer tevreden over het werk van de vakman, een kleine 6% is zeer ontevreden. Verrassend genoeg halend e Audi-garages de laagste score (74/100), op de voet gevolgd door Peugeot (78/100). De Mazda-garages voeren de tevredenheidsrangschikking aan met een score van 87/100, met in hun zog Toyota (85/100), Ford en Mercedes (allebei 83/100).

 

Onderhoud dubbel zo duur bij BMW

Gemiddeld betaalt de Belg zo'n 400 euro per jaar voor onderhoud en kleine herstellingen, zo leert het onderzoek van Test-Aankoop nog. De prijsverschillen tussen de merken onderling zijn wel heel groot: Honda- en Skoda-rijders komen er het goedkoopst van af, met een jaarlijks budget van 261 euro gemiddeld per jaar. Aan de andere kant van het spectrum vinden we twee Duitse luxemerken: BMW-rijders betalen al gauw 515 euro per jaar, Mercedes-eigenaars ook 500 euro per jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


25/07/2016

Ongeveer tien jaar geleden lanceerde Elon Musk zijn masterplan, waarin hij veel aandacht gaf aan de ontwikkeling van elektrische auto’s. Nu komt de man achter PayPal en Tesla met een update van zijn grote plan.

20/07/2016

De Europese Commissie heeft Volvo/Renault, Daimler, Iveco en DAF een recordboete gegeven van 2,93 miljard euro, omdat ze maar liefst veertien jaar lang onderlinge prijsafspraken hebben gemaakt.

13/07/2016

Er zijn in Vlaanderen dit jaar al 497 elektrische auto’s verkocht, dat zijn er maar liefst zes keer meer dan in heel 2015. Dat is te danken aan de hoge premies die de deelstaatregering sinds begin dit jaar geeft bij de aankoop van een elektrische wagen.

12/07/2016

De Duitse autobouwer Daimler heeft in het tweede kwartaal de analisten verrast: het bedrijfsresultaat ging liefst een half miljard euro hoger dan oorspronkelijk werd voorspeld.

07/07/2016

Dieselgate, sjoemelauto’s en tersluikse software-updates… Voor minister Kris Peeters is het stilaan welletjes: hij schakelt een versnelling hoger. Tot verbijstering van de autosector, tot tevredenheid van Test-Aankoop en de gedupeerden.

28/06/2016

Het Duitse Volkswagen moet in de Verenigde Staten in totaal 15 miljard dollar (13,3 miljard euro) uitgeven in de nasleep van 'dieselgate'. Dat is een pak meer dan eerst werd gedacht, en dan moet de rest van de wereld nog komen.

Back to top