Strengere coronamaatregelen: drie technologische oplossingen voor retailers

Strengere coronamaatregelen: drie technologische oplossingen voor retailers
Beeld: Shutterstock.com

Net nu de solden beginnen, wordt funshoppen weer aan banden gelegd. Hoe garandeer je als retailer op een efficiënte en kostenbewuste manier de veiligheid voor medewerkers en klanten? We tippen drie innovatieve oplossingen.

 

Stel shoppers gerust

Shoppers moeten weer alleen naar de winkel komen, mogen maximaal dertig minuten blijven (tenzij ze op afspraak komen), en dienen uiteraard een mondmasker te dragen. Winkeliers van hun kant hebben er alle belang bij te investeren in hygiëne en veiligheid om klanten gerust te stellen: als shoppers zich op hun gemak voelen, komen én kopen ze meer. Hoe pak je dat aan? RetailDetail ontdekte drie grensverleggende technologische oplossingen.

 

1. Zet een robot aan de deur

Je kan medewerkers aan de inkom plaatsen om klanten te wijzen op de geldende voorzorgsmaatregelen: een belastende taak met een hoge kost. Efficiënter is het inzetten van een gespecialiseerde robot: de 'Anti Epidemic'-robot van ZoraBots kan klanten tellen, mondmaskers detecteren en van op afstand de koorts meten van verschillende mensen tegelijk. Hij scant tot 200 bezoekers per minuut, spreekt klanten aan in 53 talen als het moet en informeert over het preventiebeleid. Heel betaalbaar, en een echte attractie voor de winkel.

 

2. Hang slimme camera’s

Op basis van 'beacons' en camerabeelden analyseert de social disctancing-tool van LiveReachMedia de bezoekersstroom in de winkel of op andere plaatsen, zowel binnen als buiten: hoeveel mensen zijn aanwezig, hoe lang blijven ze, houden ze voldoende afstand, dragen ze een mondmasker? De beelden worden niet opgeslagen en de data blijven anoniem, in lijn met de GDPR-richtlijnen. Waarschuwingen ontvang je desgewenst per WhatsApp, sms, e-mail of op beeldschermen. Je kan hier als retailer op verder bouwen met tal van bijkomende analyses om de prestaties van je winkels te verbeteren. In de kantoren en evenementenruimtes van RetailDetail hebben we het systeem al geïnstalleerd, contacteer ons voor meer info.

 

3. Vertrouw op Maggy

Hoeveel is anderhalve meter? Intussen is wel duidelijk dat we niet kunnen rekenen op het inschattingsvermogen van mensen om de gezonde afstand te bewaren. De redding komt van Maggy: een betaalbaar en betrouwbaar apparaatje dat waarschuwt wanneer de afstand tussen jou en andere mensen om je heen te klein wordt. Wanneer mensen te dichtbij komen, vibreert het en geeft het een geluidssignaal. Het compacte apparaatje werkt op een herlaadbare batterij die tot vijf dagen meegaat, en is volledig privacyproof.

 

Verkrijgbaar bij RetailDetail

Interesse? Al deze oplossingen kan je voordelig bestellen bij RetailDetail: in onze webshop retail.be vind je daarnaast ook alle 'basics' die nuttig zijn voor retailers die hun winkel coronaveilig willen maken: mondmaskers, ontsmettingsproducten, desinfectiedisplays, beschermingswanden, enzovoort. RetailDetail wil de retailsector slimmer en sterker maken en laat ook tijdens de coronacrisis winkeliers niet in de steek. Commercialiseert u ook een relevante corona-oplossing voor retailers? We kunnen samenwerken: contacteer ons via admin@retaildetail.be.