België blijft “wereldtop” bij voedingsproducenten

Sinds 2004 brengt het International Taste & Quality Institute, kortweg iTQi, jaarlijks een zestigtal chefs en nog eens zoveel sommeliers samen. Die proeven zes dagen lang blind honderden producten uit alle uithoeken van de wereld en bekronen de lekkerste met een Superior Taste Award.

België boven!

De lichting 2011 was een Belgisch succes: van de 906 geproefde producten uit 58 landen vielen er liefst 110 van Belgische makelij in de prijzen. Enkel Japan deed nog beter met 121 gelauwerde producten.


Liefst 19 van de 110 bekroonde “Belgen” kregen de hoogste quotering – 3 sterren – wat betekent dat ze meer dan 90% kregen van de professionele jury. Nog eens 62 producten van bij ons kregen 2 sterren, 29 andere één ster.


De gelauwerde producten worden vervaardigd door alles samen 22 bedrijven van bij ons: Alpro Soya, Belovo Flanders, Bongrain, Carrefour, Chocolaterie Guylian, Chaudfontaine, Colruyt, Duc d'O Chocolaterie, Duvel Moortgat, Haacht Brouwerij, Het Anker, John Martin, Kathy Chocolaterie, L&L Plaquette, La William, Mixed Ape Drinks, Nectar & C°, Noyen, The Owl Distillery, Spadel, Vamix en Van Hoe Products.

Belgisch initiatief van wereldformaat

De juryleden zijn niet van de minsten. Ze zijn allemaal lid van de meest prestigieuze Europese culinaire verenigingen, waaronder de Meesterkoks van België, de Maîtres Cuisiniers de France, de Académie Culinaire de France, de Academy of Culinary Arts, Euro-Toques, de Federazione Italiana Cuochi, de Jeunes Restaurateurs d’Europe, de Asociaciones de Cocineros de España, het Verband der Köche Deutschlands en – voor de beoordeling van de dranken – de Internationale vereniging van Sommeliers A.S.I.


Het International Taste & Quality Institute werd in 2004 opgericht door twee Belgen, Louis Frère en Christian De Bauw, maar heeft zowel qua deelnemende producten en bedrijven als qua juryleden resoluut voor een internationale aanpak gekozen. Niet alleen voor de uitstraling, maar ook om de smaakproeven zo objectief mogelijk te laten verlopen. Het hoge aantal proevers, afkomstig uit 13 verschillende landen, countert subjectieve beoordelingen. Bovendien zijn de chefs en sommeliers echte allrounders die gepassioneerd zijn door smaken.


De officiële ceremonie met de prijsuitreiking gaat door op 26 mei eerstkomende in de Cercle Gaulois te Brussel. De lijst met alle winnaars – niet enkel de Belgische – vindt u op www.itqi.com.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


27/05/2016

Bavaria, de Nederlandse bierbouwer die sinds kort eigenaar is van het Belgische Palm, heeft de bevolking in Steenhuffel getrakteerd op een aantal biertjes. Allemaal kregen ze een voucher in de bus waarmee ze het bier gratis konden afhalen.

 

27/05/2016

De tweede vestiging van CRU, de eigenzinnige versmarkt van Colruyt Group, zet zo mogelijk nog meer in op beleving en passie. Het concept evolueert en wordt hier en daar bijgestuurd.  

27/05/2016

Dominik Richter, medeoprichter van maaltijdboxenconcept HelloFresh, heeft geleerd altijd rekening te houden met de klachten van de klant. Zelfs al zijn die niet terecht, kunnen ze nog steeds een hele grote invloed uitoefenen.

 

27/05/2016

De Spaanse winkel El Valenciano in Antwerpen sluit na 100 jaar de deuren. De winkel staat momenteel al grotendeels leeg, nadat werd besloten om het huurcontract niet langer te vernieuwen.

 

27/05/2016

De Duitse discounter Aldi heeft in Londen, in de hippe regio Shoreditch, een pop-up store geopend waar het een aantal van zijn wijnen aanbiedt. Het is de eerste keer dat Aldi een winkel opent waar het enkel wijn verkoopt.

 

26/05/2016

De Amerikaanse supermarktketen Whole Foods Market, gespecialiseerd in biologische en natuurlijke voeding, heeft zopas de langverwachte eerste vestiging geopend van “365”, een compacter en goedkoper winkelconcept.

26/05/2016

De familie Vandemoortele wordt opnieuw de enige aandeelhouder van de gelijknamige voedingsgroep, gespecialiseerd in bakkerijproducten, margarines en vetten. De familie koopt investeringsmaatschappij Gimv uit.

 

26/05/2016

De helft van de Belgen gooit eten weg waarvan de houdbaarheidsdatum overschreden is, maar dat nog perfect eetbaar is. Daarom lanceert Tetra Pak een online zelftest voor consumenten en gaat het op zoek naar een alternatief voor de huidige regeling rond houdbaarheidsdata.

 

26/05/2016

Verschillende grote visbedrijven, waaronder Birds Eye, fastfoodketen McDonald’s en de Britse supermarktketen Tesco, hebben een akkoord ondertekend dat de vissen in het noordpoolgebied moet beschermen.

 

26/05/2016

In supermarkten zijn ze stilaan een vertrouwd gezicht, maar nu duiken ze ook op bij almaar meer zelfstandige voedingswinkels: de automatische kassa’s, waarbij de handelaar niet meer in aanraking komt met het geld.

 

25/05/2016

Fastfoodketen Quick is door de Brusselse rechtbank vrijgesproken van mensenhandel en sociale fraude. Quick werd eerder samen met zes franchisenemers vervolgd, omdat het schoonmaakpersoneel zou uitbuiten.

 

25/05/2016

Lokale merken in FMCG groeien sneller dan hun multinationale concurrenten. Coca-Cola blijft het populairste merk ter wereld, maar Colgate is het enige merk met een globale penetratie van meer dan 50%. 

Back to top