Bijna kwart meer omzet voor Belgische e-commerce

Reizen en ticketing zijn toppers

Omzet: € 1,118 miljard (+23,8%)
Transacties: 13,2 miljoen (+23%)
Gemiddeld bedrag: € 85 / aankoop (+ € 1)
Nieuwe handelaars: 300 in vierde kwartaal

Ons land telt nu alles samen 8.000 webhandelaren. Gemeten naar aantal transacties genieten de reissector, de ticketing (verkoop van o.m. filmtickets), de gsm-operatoren (herladen van voorbetaalde kaarten) en de sites voor besloten verkopen (à la Vente-Privée) de grootste populariteit bij de onlineshoppers. Dat strookt echter niet met de gegevens van BeCommerce, die vooral decoratie, kledij en modeaccesoires als verkoopstoppers ziet.

 

De besloten websites tekenen trouwens voor het grootste deel van de omzetstijging, al zien ze bij Ogone ook nog flink wat potentieel bij warenhuizen en supermarkten. Ogone verwacht dat het online aanbod van deze winkels de komende jaren sterk zal groeien.

 

Het vierde kwartaal mag dan al jaar in jaar uit het drukste zijn qua aantal transacties, het meeste geld laten de Belgische e-shoppers toch rollen tijdens het tweede en derde kwartaal. "Niet echt onlogisch, een reis kost nu eenmaal al gauw meer dan een klein kerstcadeautje", zegt Michaël Van Gijseghem, country manager van Ogone België.

 

Facebook en m-commerce

Dé twee trends voor 2012 zijn volgens de betaalspecialist de verdere opmars van m-tail (mobile retail) - een logisch gevolg van de exploderende verkoop van smartphones en tablet-pc's -  en het gebruik van Facebook als marketingtool. 

 

"Een belangrijke trend voor 2011 was het steeds toenemende gebruik van Facebook ter stimulering van de online verkoop. Webshops maken ook op steeds inventievere wijze gebruik van de sociale media", aldus nog Van Gijseghem. "Zo is La Redoute de eerste Europese e-commercesite die Facebook-credits als incentive gebruikt om zoveel mogelijk Facebook-fans te verzamelen." Die credits zijn een soort van virtueel geld dat de Facebook-gebruiker kan besteden aan meer dan 200 online apps en games die het sociale netwerk intussen rijk is.

 

Nog werk aan de (web)winkel

Ogone is echter ook kritisch: volgens de specialist heeft de Belgische e-commerce nog een jaar achterstand op buurlanden als Nederland. "Het gebrekkige aanbod op de Belgische sites zet onze landgenoten nog altijd aan om massaal te kopen op buitenlandse webshops", klinkt het. Liefst 50% van de transacties zou gerealiseerd worden op buitenlandse websites.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


31/08/2016

Nederlandstalige klanten van Amazon.de kunnen voortaan de website ook in de eigen taal bezoeken. Ook de klantenservice is voortaan in het Nederlands bereikbaar.

30/08/2016

De Duitse e-tailer Zalando heeft besloten om zijn kantoor in Parijs te sluiten. Parijs was nog de enige stad naast Berlijn waar Zalando een kantoor had, maar ook daar komt nu een einde aan. Alle Franse zaken worden voortaan geleid vanuit Berlijn.

23/08/2016

(publi) In een razend tempo veranderen koopprocessen, retail is een markt in disruptie. E-commerce, e-strategie en e-marketing zijn onderdelen van de strategie richting toekomst. Welke veranderingen zijn noodzakelijk en welke rol speelt IT hierin? 

 

22/08/2016

Alipay, de betaaldienst van de Alibaba-groep, heeft een overeenkomst gesloten met Ingenico Group. Zo krijgt het toegang tot heel wat grote retailers in Europa, die in de toekomst dus ook Alipay zullen aanvaarden als betaalmiddel.

19/08/2016

De Duitse dierenwebshop Zooplus heeft in de eerste helft van 2016 sterke resultaten weten neer te zetten. Het heeft daarom ook besloten om de verwachte omzet voor de rest van het jaar te verhogen naar 900 miljoen euro.

19/08/2016

Amazon gaat in Japan starten met een eigen kookprogramma, waarbij een chef enkele lokale specialiteiten klaarmaakt. Kijkers van het programma kunnen een aantal gerechten rechtstreeks bij Amazon bestellen.

Back to top