Bijna kwart meer omzet voor Belgische e-commerce

De Belgische e-commercesector realiseerde vorig jaar een gezamenlijke omzet van 1,118 miljard euro, dat is 23,8% meer dan een jaar eerder. Daarmee nemen de webshops in ons land voor het eerst de kaap van één miljard euro, want in 2010 moesten ze zich nog tevreden stellen met 903 miljoen euro. Dat blijkt uit de cijfers van onlinebetaalspecialst Ogone, die naar eigen zeggen intussen een marktaandeel heeft van ruim 85% in ons land.

Reizen en ticketing zijn toppers

Omzet: € 1,118 miljard (+23,8%)
Transacties: 13,2 miljoen (+23%)
Gemiddeld bedrag: € 85 / aankoop (+ € 1)
Nieuwe handelaars: 300 in vierde kwartaal

Ons land telt nu alles samen 8.000 webhandelaren. Gemeten naar aantal transacties genieten de reissector, de ticketing (verkoop van o.m. filmtickets), de gsm-operatoren (herladen van voorbetaalde kaarten) en de sites voor besloten verkopen (à la Vente-Privée) de grootste populariteit bij de onlineshoppers. Dat strookt echter niet met de gegevens van BeCommerce, die vooral decoratie, kledij en modeaccesoires als verkoopstoppers ziet.

 

De besloten websites tekenen trouwens voor het grootste deel van de omzetstijging, al zien ze bij Ogone ook nog flink wat potentieel bij warenhuizen en supermarkten. Ogone verwacht dat het online aanbod van deze winkels de komende jaren sterk zal groeien.

 

Het vierde kwartaal mag dan al jaar in jaar uit het drukste zijn qua aantal transacties, het meeste geld laten de Belgische e-shoppers toch rollen tijdens het tweede en derde kwartaal. "Niet echt onlogisch, een reis kost nu eenmaal al gauw meer dan een klein kerstcadeautje", zegt Michaël Van Gijseghem, country manager van Ogone België.

 

Facebook en m-commerce

Dé twee trends voor 2012 zijn volgens de betaalspecialist de verdere opmars van m-tail (mobile retail) - een logisch gevolg van de exploderende verkoop van smartphones en tablet-pc's -  en het gebruik van Facebook als marketingtool. 

 

"Een belangrijke trend voor 2011 was het steeds toenemende gebruik van Facebook ter stimulering van de online verkoop. Webshops maken ook op steeds inventievere wijze gebruik van de sociale media", aldus nog Van Gijseghem. "Zo is La Redoute de eerste Europese e-commercesite die Facebook-credits als incentive gebruikt om zoveel mogelijk Facebook-fans te verzamelen." Die credits zijn een soort van virtueel geld dat de Facebook-gebruiker kan besteden aan meer dan 200 online apps en games die het sociale netwerk intussen rijk is.

 

Nog werk aan de (web)winkel

Ogone is echter ook kritisch: volgens de specialist heeft de Belgische e-commerce nog een jaar achterstand op buurlanden als Nederland. "Het gebrekkige aanbod op de Belgische sites zet onze landgenoten nog altijd aan om massaal te kopen op buitenlandse webshops", klinkt het. Liefst 50% van de transacties zou gerealiseerd worden op buitenlandse websites.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


05/02/2016

Met Mamahaves is er een nieuw platform opgestaan in België en Nederland, dat webshops voor moeders en gezinnen bundelt. Handelaars kunnen er hun producten te koop aanbieden vanaf 12,50 euro per maand.

 

05/02/2016

Belgische klanten van Amazon, die hun aankopen doen op Amazon.fr, kunnen voortaan ook een abonnement nemen op Amazon Prime. Daarmee worden hun verzendingen gratis en sneller verzonden.

 

04/02/2016

Op het Omnichannel Congress van RetailDetail, dat vandaag 4 februari doorging in Utopolis Mechelen, heeft sport- en outdoorketen Decathlon de Omnichannel Award 2016 gewonnen.

 

04/02/2016

Gisteren doken er geruchten op dat Amazon plannen had voor een boekwinkelketen, die tot 400 filialen kon hebben in de Verenigde Staten. Dat nieuws werd bevestigd door een winkelcentrumuitbater, maar die past zijn uitspraak nu aan.

 

04/02/2016

Deze week is met Storesquare een nieuw e-commerceplatform van start gegaan, dat webwinkels van verschillende lokale handelaars bundelt. Het hoopt zo een sterker blok te vormen tegen grote buitenlandse spelers.

 

04/02/2016

Bij Birchbox, de Amerikaanse abonnementsdienst voor make-upproducten, gaan 15 procent van de banen verdwijnen. Daarnaast is ook besloten om alle activiteiten in Canada stop te zetten. Birchbox hoopt zo met winst aan te knopen.

 

03/02/2016

De Nederlands-Deense personal-shoppingservice The Cloakroom komt in Duitse handen terecht. Het Amsterdamse bedrijf is immers overgenomen door de Duitse sectorgenoot Modomoto. Het merk blijft voorlopig wel bestaan.

 

03/02/2016

E-tailer Amazon zou plannen hebben om een volledige keten van boekwinkels te openen. Het heeft momenteel al een boekwinkel in thuisbasis Seattle, maar de kans bestaat dat er maar liefst 400 winkels komen, verspreid over de Verenigde Staten.

 

02/02/2016

Modemerk Bench heeft een nieuwe website gelanceerd, die voortaan ook een online winkel bevat. De shop zal beschikbaar zijn voor klanten uit 21 landen en bestellingen zullen gratis aan huis geleverd worden.

 

02/02/2016

De Zweedse woonwinkelketen Ikea gaat vanaf volgend jaar ook in België van start met zijn webshop. Klanten kunnen vanaf dan hun producten online bestellen en die thuis laten leveren of komen ophalen in de winkels.

 

02/02/2016

Online retailer Coolblue gaat ‘CoolblueBezorgt’ verder uitrollen in Nederland. Met die dienst levert het zelf witgoedbestellingen aan huis. Momenteel gebeurt dat al met ongeveer 1 op de 10 van dat soort bestellingen.

 

01/02/2016

Kledingketen Oysho, onderdeel van het Spaanse mode-imperium Inditex, heeft een Europese webshop geopend. Voortaan kunnen dus alle inwoners van Europa kleding kopen van het merk, zelfs al zijn er geen fysieke filialen in het land.

 

Back to top