Harvest Time Bakeries uit Lommel failliet verklaard

De industriële bakkerij Harvest Time Bakeries uit Lommel is gisteren door de handelsrechter failliet verklaard. De hypermoderne productievestiging was nog geen twee jaar open, maar de bikkelharde concurrentiestrijd heeft het bedrijf de das omgedaan, klinkt het in Lommel.

Idee van twee Nederlanders

Harvest Time Bakeries is een initiatief van de Nederlanders Erwin de Vos en Frank Visscher, die in eigen land een jarenlange ervaring in het bakkersvak hadden opgebouwd. Het bedrijf specialiseerde zich in de "thuisafbakmarkt" van voorgebakken broodjes en broodspecialiteiten. Die leverde het aan supermarktketens en retailbedrijven.

 

Het bedrijf startte ambitieus in 2010 met een investeringsprogramma van 17 miljoen euro, waarvan de LRM (de Limburgse ReconversieMaatschappij) 2,95 miljoen euro op zich nam en de Vlaamse regering 1 miljoen euro. De fabriek in Lommel was dan ook één van de modernste en meest "groene" industriële bakkerijen in Europa.

 

Bikkelharde concurrentie

Het veelbelovende project kwam echter nooit van de grond: volgens goed ingelichte bronnen - zo meldt persagentschap Belga - speelde de bikkelharde concurrentie Harvest Time Bakeries parten. Een aantal (niet nader bij naam genoemde) grote spelers in de markt wilde de nieuwkomer absoluut buitenspel zetten en paste daarom zijn prijzen en promoties aan.

 

Door de hoge automatisatiegraad van de bakkerij blijft het banenverlies beperkt tot 24, onder wie 15 arbeiders. De Raad van Bestuur maakt zich sterk dat een doorstart van het bedrijf mogelijk is. Er liepen onderhandelingen met concurrenten en externe investeerders over een overname of samenwerking, maar die deal geraakte niet tijdig rond. De handelsrechter van Hasselt heeft alvast een curator aangesteld om de schuldeisers te vergoeden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


12/02/2016

Freshii maakte onlangs een Nederlandse start.aan de Korte Lijnbaan in Rotterdam. De Canadese formule brengt gezonde verse snacks en maaltijden, zoals groene wraps, salades, quinoaschotels en sappen.

 

12/02/2016

Koekjesproducent Lotus Bakeries heeft een goed 2015 achter de rug. Vooral de stijgende verkoop buiten Europa zorgde ervoor dat de winst en de omzet van het Belgische bedrijf er flink op vooruit gingen.

 

12/02/2016

De wedstrijd Gouden Tavola bekroont de beste innovaties in voeding en bepaalt mee wat morgen op het bord of in het glas van de consument komt. Sopraco, Bleuzé-Interfood en R&D Food Revolution vallen dit jaar in de prijzen. 

 

11/02/2016

PepsiCo, de Amerikaanse producent van frisdrank (Pepsi), chips (Lays) en ontbijtgranen (Quaker) had het voorbije kwartaal behoorlijk last van de duurdere dollar: ondanks de meerverkoop ging de totale omzet er toch op achteruit.

 

11/02/2016

BelgoMarkt, dat de allereerste supermarkt moet worden met alleen maar Belgische producten, heeft zijn oog laten vallen op een pand in de Brusselse Matonge-wijk. De initiatiefnemers hopen over twee maanden hun deuren te kunnen openen.

 

11/02/2016

Delhaize mag zijn hazelnootpasta wel degelijk ‘choco’ blijven noemen, ook al zit er strikt genomen geen chocolade in. Nutella-producent Ferrero was daarvoor naar de Brusselse handelsrechter gestapt, maar kreeg over de hele lijn ongelijk.

 

11/02/2016

Een poster in de etalage van koekjesbakker Maison Dandoy zorgt voor heel wat opschudding bij een aantal klanten. De poster werd gemaakt door de Parijse kunstenaar Thomas Lelu in het kader van Valentijn, maar is volgens sommige klanten te seksistisch.

10/02/2016

Ondanks een dalende omzet, wist drankenproducent Coca-Cola in 2015 een hogere winst te halen dan een jaar eerder. Dat was voor een stuk te danken aan het besparingsprogramma, dat werd opgezet door CEO Muhtar Kent.

 

10/02/2016

De Japanse brouwer Asahi heeft de biermerken Grolsch en Peroni overgenomen van SABMiller. Die moesten van de hand worden gedaan om de fusie met het Belgische AB InBev tot stand te kunnen brengen.

 

10/02/2016

In Frankrijk staan er verschillende projecten op til rond coöperatieve supermarkten, waarbij klanten kunnen meehelpen in de winkels om zo lagere prijzen te krijgen. Het concept is al redelijk populair in de Verenigde Staten.

 

10/02/2016

Zowel Heineken als Carlsberg, na AB InBev en SABMiller de grootste brouwers ter wereld, verwachten dit jaar een hogere winst dankzij een stijgende vraag in Vietnam en het zuidoosten van Azië.

 

10/02/2016

Het effect van de bewustwordingscampagne “40 Dagen Zonder Vlees” wordt elk jaar meer voelbaar in de Vlaamse supermarkten. Tijdens deze periode zetten ze hun vegetarisch aanbod nog sterker in de kijker.

 

Back to top