Harvest Time Bakeries uit Lommel failliet verklaard

Idee van twee Nederlanders

Harvest Time Bakeries is een initiatief van de Nederlanders Erwin de Vos en Frank Visscher, die in eigen land een jarenlange ervaring in het bakkersvak hadden opgebouwd. Het bedrijf specialiseerde zich in de "thuisafbakmarkt" van voorgebakken broodjes en broodspecialiteiten. Die leverde het aan supermarktketens en retailbedrijven.

 

Het bedrijf startte ambitieus in 2010 met een investeringsprogramma van 17 miljoen euro, waarvan de LRM (de Limburgse ReconversieMaatschappij) 2,95 miljoen euro op zich nam en de Vlaamse regering 1 miljoen euro. De fabriek in Lommel was dan ook één van de modernste en meest "groene" industriële bakkerijen in Europa.

 

Bikkelharde concurrentie

Het veelbelovende project kwam echter nooit van de grond: volgens goed ingelichte bronnen - zo meldt persagentschap Belga - speelde de bikkelharde concurrentie Harvest Time Bakeries parten. Een aantal (niet nader bij naam genoemde) grote spelers in de markt wilde de nieuwkomer absoluut buitenspel zetten en paste daarom zijn prijzen en promoties aan.

 

Door de hoge automatisatiegraad van de bakkerij blijft het banenverlies beperkt tot 24, onder wie 15 arbeiders. De Raad van Bestuur maakt zich sterk dat een doorstart van het bedrijf mogelijk is. Er liepen onderhandelingen met concurrenten en externe investeerders over een overname of samenwerking, maar die deal geraakte niet tijdig rond. De handelsrechter van Hasselt heeft alvast een curator aangesteld om de schuldeisers te vergoeden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


02/05/2016

De tomaat is ook in 2015 de populairste groente, gevolgd door wortelen, ui, witloof en sla. Vorig jaar kocht de Belg ongeveer evenveel groenten en fruit als een jaar eerder.

29/04/2016

Is online verkopen wel iets voor de supermarkt? Is het eerder een bedreiging dan een kans? Dat vist RetailDetail Food uit in het derde nummer, dat vandaag, 29 april, verschijnt.  

29/04/2016

Binnenkort wordt het proefproject van Delhaize en Atos Worldline, waarbij kan betaald worden met de app van Bancontact, ook opengesteld naar andere ketens. Veel van hen gaan het systeem ook in gebruik nemen, maar Carrefour reageert afwachtend.

29/04/2016

Werknemers van Albert Heijn die werken in de acht winkels die worden afgestoten omwille van de fusie met Delhaize, zullen hun loon kunnen behouden. Momenteel wordt er nog gezocht naar een overnemer voor die winkels.

28/04/2016

Tegen 2025 wil AB InBev dat minstens 20% van de biervolumes uit niet- of laagalcoholhoudende producten bestaat. Dat vertelde CEO Carlos Brito gisteren tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering.

28/04/2016

Supermarktketen Delhaize gaat de actie met de verkoop van 'lelijke groenten' verder uitbreiden. Vanaf 29 april zullen de groenten te vinden zijn in meer dan vijftig supermarkten en even veel AD Delhaize-winkels.

27/04/2016

ICA, de grootste Zweedse supermarktketen, test een nieuw e-commerceconcept waarbij verse voeding rechtstreeks in de koelkast van de consument wordt geleverd, ook als die niet thuis is.

27/04/2016

Bakkerijgroep Lantmännen Unibake start op 11 mei met de bouw van de nieuwe bakkerij in Londerzeel. Die komt er nadat de vorige bakkerij door een hevige brand op 17 juni 2015 in as werd gelegd.

27/04/2016

Colruyt heeft besloten om een aantal groenten van biogroenteteler De Lochting uit Roeselare af te nemen, nog voor ze officieel het biolabel mogen dragen. Dat kan pas nadat de teler minstens twee jaar op biologische wijze groenten teelt.

27/04/2016

De Delhaize Groep heeft in het eerste kwartaal van 2016 een sterke start voor het jaar kunnen nemen. Zo ging de omzet er met bijna 6% op vooruit, waarmee de Belgische distributeur het beter deed dan de verwachtingen.

26/04/2016

De Schwarz Group heeft in 2015 maar liefst vijf miljard euro geïnvesteerd: een nieuw record voor het moederbedrijf van discounter Lidl en Kaufland. Het grootste deel van het geld werd gebruikt om nieuwe winkels te openen en om bestaande winkels een upgrade te geven.

26/04/2016

Met klinkende cijfers neemt Lily Deforce afscheid van Fairtrade Belgium, na meer dan acht intense jaren. De organisatie plukt de vruchten van een duidelijke en consistente strategie, waarin retailers en fabrikanten een hoofdrol toebedeeld krijgen. 

Back to top