Harvest Time Bakeries uit Lommel failliet verklaard

Idee van twee Nederlanders

Harvest Time Bakeries is een initiatief van de Nederlanders Erwin de Vos en Frank Visscher, die in eigen land een jarenlange ervaring in het bakkersvak hadden opgebouwd. Het bedrijf specialiseerde zich in de "thuisafbakmarkt" van voorgebakken broodjes en broodspecialiteiten. Die leverde het aan supermarktketens en retailbedrijven.

 

Het bedrijf startte ambitieus in 2010 met een investeringsprogramma van 17 miljoen euro, waarvan de LRM (de Limburgse ReconversieMaatschappij) 2,95 miljoen euro op zich nam en de Vlaamse regering 1 miljoen euro. De fabriek in Lommel was dan ook één van de modernste en meest "groene" industriële bakkerijen in Europa.

 

Bikkelharde concurrentie

Het veelbelovende project kwam echter nooit van de grond: volgens goed ingelichte bronnen - zo meldt persagentschap Belga - speelde de bikkelharde concurrentie Harvest Time Bakeries parten. Een aantal (niet nader bij naam genoemde) grote spelers in de markt wilde de nieuwkomer absoluut buitenspel zetten en paste daarom zijn prijzen en promoties aan.

 

Door de hoge automatisatiegraad van de bakkerij blijft het banenverlies beperkt tot 24, onder wie 15 arbeiders. De Raad van Bestuur maakt zich sterk dat een doorstart van het bedrijf mogelijk is. Er liepen onderhandelingen met concurrenten en externe investeerders over een overname of samenwerking, maar die deal geraakte niet tijdig rond. De handelsrechter van Hasselt heeft alvast een curator aangesteld om de schuldeisers te vergoeden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


26/05/2016

De Amerikaanse supermarktketen Whole Foods Market, gespecialiseerd in biologische en natuurlijke voeding, heeft zopas de langverwachte eerste vestiging geopend van “365”, een compacter en goedkoper winkelconcept.

26/05/2016

De familie Vandemoortele wordt opnieuw de enige aandeelhouder van de gelijknamige voedingsgroep, gespecialiseerd in bakkerijproducten, margarines en vetten. De familie koopt investeringsmaatschappij Gimv uit.

 

26/05/2016

De helft van de Belgen gooit eten weg waarvan de houdbaarheidsdatum overschreden is, maar dat nog perfect eetbaar is. Daarom lanceert Tetra Pak een online zelftest voor consumenten en gaat het op zoek naar een alternatief voor de huidige regeling rond houdbaarheidsdata.

 

26/05/2016

Verschillende grote visbedrijven, waaronder Birds Eye, fastfoodketen McDonald’s en de Britse supermarktketen Tesco, hebben een akkoord ondertekend dat de vissen in het noordpoolgebied moet beschermen.

 

26/05/2016

In supermarkten zijn ze stilaan een vertrouwd gezicht, maar nu duiken ze ook op bij almaar meer zelfstandige voedingswinkels: de automatische kassa’s, waarbij de handelaar niet meer in aanraking komt met het geld.

 

25/05/2016

Fastfoodketen Quick is door de Brusselse rechtbank vrijgesproken van mensenhandel en sociale fraude. Quick werd eerder samen met zes franchisenemers vervolgd, omdat het schoonmaakpersoneel zou uitbuiten.

 

25/05/2016

Lokale merken in FMCG groeien sneller dan hun multinationale concurrenten. Coca-Cola blijft het populairste merk ter wereld, maar Colgate is het enige merk met een globale penetratie van meer dan 50%. 

25/05/2016

Chef-kok Wim Ballieu heeft aangekondigd dat hij plannen heeft voor een tweede vestiging van het gehaktballenconcept Balls & Glory in Brussel. Balls & Glory is momenteel al in de Lakensestraat te vinden in Brussel.

 

25/05/2016

Artificiële intelligentie maakt z’n intrede in de fastfoodwereld. KFC opende een conceptstore waar een robot de bestellingen opneemt. Pizza Hut gaat in zee met Pepper, de ‘menselijke’ robot.

25/05/2016

Supermarktketen Lidl wil de komende vijf tot zeven jaar ongeveer 500 miljoen euro investeren in België. Dat moet leiden tot de opening van 50 nieuwe winkels en het ontstaan van ongeveer 2.000 nieuwe banen.

 

25/05/2016

De Europese Commissie heeft de voorgestelde fusie tussen bierbrouwers AB InBev en SABMiller goedgekeurd. Dat is een grote stap in de goede richting voor beide bedrijven, die ook op andere markten nog goedkeuring moeten krijgen.

 

24/05/2016

De sushispecialist Sushi Daily opent op 27 mei een nieuwe kiosk in de Carrefour Hypermarkt van Koksijde. Als marktleider in Europa zet Sushi Daily de uitbreiding ook voort met de recente opening van de 500ste kiosk in Turijn op 17 mei. 

Back to top