Hersenonderzoek wijst uit: Nederlandstaligen reageren anders op digitale aanbiedingen dan Franstaligen

Hersenactiviteit opmeten

De methodologie voor dit soort van gedragsonderzoek werd ontwikkeld door het Belgische Netway. Dat bedrijf gaat uit van de vaststelling dat 95% van het gedrag van de internetgebruiker onbewust is. Onbewust wil echter niet zeggen onmeetbaar, want onze hersenen reageren op innerlijke gevoelens, instinct en emoties (zoals plezier of angst) en die reactie is via MRI-technieken wél in beeld te brengen. Netway onderwierp daarom voor Thomas Cook een consumentenpanel van 4 Nederlandstaligen en 4 Franstaligen tussen 35 en 55 jaar aan een MRI-test.

Vlaming wil product "zien"

Het testpanel kreeg verschillende nieuwsbrieven van de touroperator te zien en uit de scan van hun hersenactiviteit bleek dat dat Vlamingen vooral reageerden op visuele prikkels, terwijl de Franstaligen eerder reageerden op cognitieve prikkels. "Hieruit kunnen we vrij zeker afleiden dat de Nederlandstaligen pragmatischer ingesteld zijn", vertaalt Alain Dewispelaere, directeur bij Netway, de bevindingen van het onderzoek in lekentaal. "Zij scannen de pagina om na te gaan of het aanbod hen al dan niet interesseert, maar extrapoleren deze informatie niet. Ze hechten alleen geloof aan wat zij zien. De Franstaligen worden daarentegen wel gestimuleerd door tekstuele elementen en niet door visuals."

 

Die bevindingen worden bevestigd door een test waarbij 200.000 Nederlandstaligen en Franstaligen een template zonder foto's van de hotels te zien kregen. Het aantal positieve reacties lag bij de Franstaligen dubbel zo hoog als bij de Nederlandstaligen, die blijkbaar meteen afhaken als ze een product of dienst niet kunnen visualiseren.

 Een kwart meer clicks

Op basis van deze bevindingen stelde Netway een totaal nieuwe nieuwsbrief voor. Mét resultaat, want "volgens de eerste metingen is het aantal clicks gemiddeld met 25% gestegen in vergelijking met de oudere versie van de nieuwsbrief", zegt Hans Smellinckx, digital marketing manager van Thomas Cook Belgium. 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


04/05/2016

De Amerikaanse online retailer Amazon wil de logistiek van Europese verkopers afhandelen, wanneer die bestellingen over de landsgrenzen heen moeten doen. De producten zullen dan ook beschikbaar zijn in de distributiecentra van Amazon.

03/05/2016

Winkelketen Juttu, het nieuwe concept van het bedrijf achter A.S. Adventure, lanceert vandaag een eigen webwinkel. Bovendien werd de hele website ineens volledig mee vernieuwd.

29/04/2016

De Belgische Smartphoto-groep heeft Webprint overgenomen van de Nederlandse investeringsmaatschappij Investos voor 4,67 miljoen euro. Samen hebben beide bedrijven een omzet van 46 miljoen euro.

29/04/2016

De Amerikaanse onlinereus Amazon heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van analisten sterk overtroffen. Zo wist het onder andere meer dan een half miljard dollar winst te maken, het dubbele van de verwachtingen.

26/04/2016

Hema lanceert in juni een nieuwe internationale site voor mobiele toestellen en wil hiermee de bestelketen versnellen. Het doel is om klanten toe te laten hun bestelling binnen 24 uur af te halen in de winkel.

26/04/2016

De Kringwinkels van Tienen, Diest en Aarschot zijn de eerste Kringwinkels die een eigen webshop openen. Het is de bedoeling dat de komende vijf jaar meer dan de helft van de Kringwinkels zich zullen aansluiten bij de webshop.

26/04/2016

Jeremy Hodara, CEO van de Africa Internet Group, gelooft dat enkel de online retail de stijgende vraag op het Afrikaanse continent kan volgen. Daar ziet hij veel kansen weggelegd voor zijn eigen bedrijf, dat nu al actief is in 26 Afrikaanse landen.

25/04/2016

Het Amerikaanse Amazon heeft besloten om de stekker te trekken uit de flashverkoopwebsite MyHabit. Die werd vijf jaar geleden opgericht, maar haalde nooit de verwachte resultaten.

21/04/2016

Kortrijk krijgt binnenkort een eigen Smart City Platform, waarop consumenten zich kunnen inschrijven op een virtuele account en punten sparen of meedingen naar prijzen.

21/04/2016

Uit de voorlopige cijfers voor het eerste kwartaal blijkt dat de omzet van online dierenwinkel Zooplus met 28% is gegroeid naar 217 miljoen euro. De webshop houdt vast aan zijn omzetprognose van minstens 875 miljoen euro over het volledige boekjaar.

20/04/2016

Zalando Lounge, de outlet van online moderetailer Zalando, heeft nu ook een eigen app in België en Nederland. Klanten kunnen zo voortaan ook op hun smartphone of tablet het aanbod van de outlet bekijken.

19/04/2016

De e-commercegroep Yoox Net-a-Porter heeft een aandeel van vier procent verkocht aan Alabbar Enterprises, een groep uit de Verenigde Arabische Emiraten die onder andere de Dubai Mall in handen heeft.

Back to top