Hersenonderzoek wijst uit: Nederlandstaligen reageren anders op digitale aanbiedingen dan Franstaligen

Hersenactiviteit opmeten

De methodologie voor dit soort van gedragsonderzoek werd ontwikkeld door het Belgische Netway. Dat bedrijf gaat uit van de vaststelling dat 95% van het gedrag van de internetgebruiker onbewust is. Onbewust wil echter niet zeggen onmeetbaar, want onze hersenen reageren op innerlijke gevoelens, instinct en emoties (zoals plezier of angst) en die reactie is via MRI-technieken wél in beeld te brengen. Netway onderwierp daarom voor Thomas Cook een consumentenpanel van 4 Nederlandstaligen en 4 Franstaligen tussen 35 en 55 jaar aan een MRI-test.

Vlaming wil product "zien"

Het testpanel kreeg verschillende nieuwsbrieven van de touroperator te zien en uit de scan van hun hersenactiviteit bleek dat dat Vlamingen vooral reageerden op visuele prikkels, terwijl de Franstaligen eerder reageerden op cognitieve prikkels. "Hieruit kunnen we vrij zeker afleiden dat de Nederlandstaligen pragmatischer ingesteld zijn", vertaalt Alain Dewispelaere, directeur bij Netway, de bevindingen van het onderzoek in lekentaal. "Zij scannen de pagina om na te gaan of het aanbod hen al dan niet interesseert, maar extrapoleren deze informatie niet. Ze hechten alleen geloof aan wat zij zien. De Franstaligen worden daarentegen wel gestimuleerd door tekstuele elementen en niet door visuals."

 

Die bevindingen worden bevestigd door een test waarbij 200.000 Nederlandstaligen en Franstaligen een template zonder foto's van de hotels te zien kregen. Het aantal positieve reacties lag bij de Franstaligen dubbel zo hoog als bij de Nederlandstaligen, die blijkbaar meteen afhaken als ze een product of dienst niet kunnen visualiseren.

 Een kwart meer clicks

Op basis van deze bevindingen stelde Netway een totaal nieuwe nieuwsbrief voor. Mét resultaat, want "volgens de eerste metingen is het aantal clicks gemiddeld met 25% gestegen in vergelijking met de oudere versie van de nieuwsbrief", zegt Hans Smellinckx, digital marketing manager van Thomas Cook Belgium. 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


23/08/2016

(publi) In een razend tempo veranderen koopprocessen, retail is een markt in disruptie. E-commerce, e-strategie en e-marketing zijn onderdelen van de strategie richting toekomst. Welke veranderingen zijn noodzakelijk en welke rol speelt IT hierin? 

 

22/08/2016

Alipay, de betaaldienst van de Alibaba-groep, heeft een overeenkomst gesloten met Ingenico Group. Zo krijgt het toegang tot heel wat grote retailers in Europa, die in de toekomst dus ook Alipay zullen aanvaarden als betaalmiddel.

19/08/2016

De Duitse dierenwebshop Zooplus heeft in de eerste helft van 2016 sterke resultaten weten neer te zetten. Het heeft daarom ook besloten om de verwachte omzet voor de rest van het jaar te verhogen naar 900 miljoen euro.

19/08/2016

Amazon gaat in Japan starten met een eigen kookprogramma, waarbij een chef enkele lokale specialiteiten klaarmaakt. Kijkers van het programma kunnen een aantal gerechten rechtstreeks bij Amazon bestellen.

18/08/2016

Er zijn blijkbaar heel wat gegadigden voor een domeinnaam die eindigt op .shop. Hostingbedrijf Argeweb zegt dat sinds het mogelijk is om een naam te reserveren, er al tienduizenden zijn binnengekomen.

18/08/2016

De Nederlandse online retailer Coolblue opent binnenkort een derde fysieke winkel in België. Die zal begin oktober zijn deuren openen op de Leuvensesteenweg in Sint-Stevens-Woluwe, een deelgemeente van Zaventem.

Back to top