Hersenonderzoek wijst uit: Nederlandstaligen reageren anders op digitale aanbiedingen dan Franstaligen

Thomas Cook logoNederlandstaligen reageren pragmatischer op digitale aanbiedingen dan Franstaligen. Dat blijkt uit hersenonderzoek aan de hand van MRI-tests (Magnetic Resonance Imaging) in het UZ Sint-Lucas. Toen reisoperator Thomas Cook België, dat de opdracht gaf voor dit toch wel speciale onderzoek, de resultaten ervan ging toepassen op zijn elektronische nieuwsbrieven, steeg het aantal clicks gemiddeld met 25%.

Hersenactiviteit opmeten

De methodologie voor dit soort van gedragsonderzoek werd ontwikkeld door het Belgische Netway. Dat bedrijf gaat uit van de vaststelling dat 95% van het gedrag van de internetgebruiker onbewust is. Onbewust wil echter niet zeggen onmeetbaar, want onze hersenen reageren op innerlijke gevoelens, instinct en emoties (zoals plezier of angst) en die reactie is via MRI-technieken wél in beeld te brengen. Netway onderwierp daarom voor Thomas Cook een consumentenpanel van 4 Nederlandstaligen en 4 Franstaligen tussen 35 en 55 jaar aan een MRI-test.

Vlaming wil product "zien"

Het testpanel kreeg verschillende nieuwsbrieven van de touroperator te zien en uit de scan van hun hersenactiviteit bleek dat dat Vlamingen vooral reageerden op visuele prikkels, terwijl de Franstaligen eerder reageerden op cognitieve prikkels. "Hieruit kunnen we vrij zeker afleiden dat de Nederlandstaligen pragmatischer ingesteld zijn", vertaalt Alain Dewispelaere, directeur bij Netway, de bevindingen van het onderzoek in lekentaal. "Zij scannen de pagina om na te gaan of het aanbod hen al dan niet interesseert, maar extrapoleren deze informatie niet. Ze hechten alleen geloof aan wat zij zien. De Franstaligen worden daarentegen wel gestimuleerd door tekstuele elementen en niet door visuals."

 

Die bevindingen worden bevestigd door een test waarbij 200.000 Nederlandstaligen en Franstaligen een template zonder foto's van de hotels te zien kregen. Het aantal positieve reacties lag bij de Franstaligen dubbel zo hoog als bij de Nederlandstaligen, die blijkbaar meteen afhaken als ze een product of dienst niet kunnen visualiseren.

 Een kwart meer clicks

Op basis van deze bevindingen stelde Netway een totaal nieuwe nieuwsbrief voor. Mét resultaat, want "volgens de eerste metingen is het aantal clicks gemiddeld met 25% gestegen in vergelijking met de oudere versie van de nieuwsbrief", zegt Hans Smellinckx, digital marketing manager van Thomas Cook Belgium. 


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


05/02/2016

Met Mamahaves is er een nieuw platform opgestaan in België en Nederland, dat webshops voor moeders en gezinnen bundelt. Handelaars kunnen er hun producten te koop aanbieden vanaf 12,50 euro per maand.

 

05/02/2016

Belgische klanten van Amazon, die hun aankopen doen op Amazon.fr, kunnen voortaan ook een abonnement nemen op Amazon Prime. Daarmee worden hun verzendingen gratis en sneller verzonden.

 

04/02/2016

Op het Omnichannel Congress van RetailDetail, dat vandaag 4 februari doorging in Utopolis Mechelen, heeft sport- en outdoorketen Decathlon de Omnichannel Award 2016 gewonnen.

 

04/02/2016

Gisteren doken er geruchten op dat Amazon plannen had voor een boekwinkelketen, die tot 400 filialen kon hebben in de Verenigde Staten. Dat nieuws werd bevestigd door een winkelcentrumuitbater, maar die past zijn uitspraak nu aan.

 

04/02/2016

Deze week is met Storesquare een nieuw e-commerceplatform van start gegaan, dat webwinkels van verschillende lokale handelaars bundelt. Het hoopt zo een sterker blok te vormen tegen grote buitenlandse spelers.

 

04/02/2016

Bij Birchbox, de Amerikaanse abonnementsdienst voor make-upproducten, gaan 15 procent van de banen verdwijnen. Daarnaast is ook besloten om alle activiteiten in Canada stop te zetten. Birchbox hoopt zo met winst aan te knopen.

 

03/02/2016

De Nederlands-Deense personal-shoppingservice The Cloakroom komt in Duitse handen terecht. Het Amsterdamse bedrijf is immers overgenomen door de Duitse sectorgenoot Modomoto. Het merk blijft voorlopig wel bestaan.

 

03/02/2016

E-tailer Amazon zou plannen hebben om een volledige keten van boekwinkels te openen. Het heeft momenteel al een boekwinkel in thuisbasis Seattle, maar de kans bestaat dat er maar liefst 400 winkels komen, verspreid over de Verenigde Staten.

 

02/02/2016

Modemerk Bench heeft een nieuwe website gelanceerd, die voortaan ook een online winkel bevat. De shop zal beschikbaar zijn voor klanten uit 21 landen en bestellingen zullen gratis aan huis geleverd worden.

 

02/02/2016

De Zweedse woonwinkelketen Ikea gaat vanaf volgend jaar ook in België van start met zijn webshop. Klanten kunnen vanaf dan hun producten online bestellen en die thuis laten leveren of komen ophalen in de winkels.

 

02/02/2016

Online retailer Coolblue gaat ‘CoolblueBezorgt’ verder uitrollen in Nederland. Met die dienst levert het zelf witgoedbestellingen aan huis. Momenteel gebeurt dat al met ongeveer 1 op de 10 van dat soort bestellingen.

 

01/02/2016

Kledingketen Oysho, onderdeel van het Spaanse mode-imperium Inditex, heeft een Europese webshop geopend. Voortaan kunnen dus alle inwoners van Europa kleding kopen van het merk, zelfs al zijn er geen fysieke filialen in het land.

 

Back to top