Inkoopstrategie: Carrefour is Delhaize is Colruyt niet

Welke inkooppolitiek houden de drie grootste supermarktketens van ons land er eigenlijk op na, en in hoeverre verschillen ze op dat punt van elkaar? Die vraag beantwoordt businessmagazine Trends deze week in een interessante blik achter de schermen.

 

"De klant is goed op de hoogte van de herkomst van de producten, de prijszetting en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de supermarkt, maar de inkooppraktijken blijven een gevoelig onderwerp", klinkt het daar. RetailDetail zet de opvallende verschilpunten tussen de "grote drie" alvast op een rijtje:

 

strategie tegenover: Carrefour Colruyt Delhaize
leveranciers defensief pragmatisch / transparant offensief
huismerken "verhogen marktaandeel
is prioritair"
"moeten transparanter"
"waken over imago"
"één categoriemanager voor
A- én huismerk"
categoriemanagers verantwoordelijk
voor hun productgroep
functie inkopers+categoriemanagers
zal worden opgesplitst
delen verantwoordelijkheid
met "minder ervaren" inkopers
bonussen (geen antwoord) "enkel collectieve bonussen" "kwantitatieve en kwalitatieve criteria"

 

De verschillen in detail

Strategie tegenover leveranciers

Tijdens onderhandelingen lijkt Carrefour zich eerder defensief op te stellen tegenover de leveranciers, trekt Delhaize meer de offensieve kaart en zweert Colruyt bij transparantie en pragmatisme.

Strategie tegenover huismerken

Bij Delhaize en Colruyt hebben de inkopers en/of de categoriemanagers zowel de A-merken als de huismerken van een bepaalde productgroep onder hun hoede. Zo "doen de categoriemanagers de nodige expertise op om de leveranciers van A-merken te confronteren met onze interne gegevens", klinkt het bij Delhaize.

 

Colruyt positioneert zich "niet agressief" inzake huismerken en geeft aan op middellange termijn zijn huismerken te rationaliseren, lees transparanter te maken, "erover wakend dat we het imago van die producten niet naar beneden halen".

 

Voor Carrefour is het verhogen van het marktaandeel van zijn huismerken daarentegen een prioriteit: "Daarom hebben we speciale teams samengesteld die nauw samenwerken met de categoriemanagers."

Strategie tegenover categoriemanagers

Bij Carrefour zijn de categoriemanagers verantwoordelijk voor een productgroep en staan ze in voor de inkoop, de samenstelling van het assortiment en het vastleggen van een promotieplan.

 

Delhaize werkt zowel met categoriemanagers (verantwoordelijk voor een ruimer productassortiment) als met inkopers (die meestal minder ervaring hebben).

 

Bij Colruyt zijn de inkopers vandaag ook categoriemanagers, maar in de toekomst worden die functies opgesplitst en zullen inkopers deel uitmaken van de afdeling inkoop en categoriemanagers van de afdeling marketing.

Strategie tegenover bonussen

Qua verloning berust het variabele deel van het loon bij Delhaize op kwantitatieve en kwalitatieve criteria, terwijl Colruyt geen individuele bonussen uitkeert maar enkel een collectieve bonus, afhankelijk van het resultaat. Carrefour liet hier niet in zijn kaarten kijken.

 

Het artikel "Supermarkten onthullen hun inkoopstrategie" leest u hier.

Welke inkooppolitiek houden de drie grootste supermarktketens van ons land er eigenlijk op na, en in hoeverre verschillen ze op dat punt van elkaar? Die vraag beantwoordt businessmagazine Trends deze week in een interessante blik achter de schermen.

 

"De klant is goed op de hoogte van de herkomst van de producten, de prijszetting en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de supermarkt, maar de inkooppraktijken blijven een gevoelig onderwerp", klinkt het daar. RetailDetail zet de opvallende verschilpunten tussen de "grote drie" alvast op een rijtje:

 

strategie tegenover: Carrefour Colruyt Delhaize
leveranciers defensief pragmatisch / transparant offensief
huismerken "verhogen marktaandeel
is prioritair"
"moeten transparanter"
"waken over imago"
"één categoriemanager voor
A- én huismerk"
categoriemanagers verantwoordelijk
voor hun productgroep
functie inkopers+categoriemanagers
zal worden opgesplitst
delen verantwoordelijkheid
met "minder ervaren" inkopers
bonussen (geen antwoord) "enkel collectieve bonussen" "kwantitatieve en kwalitatieve criteria"

 

De verschillen in detail

Strategie tegenover leveranciers

Tijdens onderhandelingen lijkt Carrefour zich eerder defensief op te stellen tegenover de leveranciers, trekt Delhaize meer de offensieve kaart en zweert Colruyt bij transparantie en pragmatisme.

Strategie tegenover huismerken

Bij Delhaize en Colruyt hebben de inkopers en/of de categoriemanagers zowel de A-merken als de huismerken van een bepaalde productgroep onder hun hoede. Zo "doen de categoriemanagers de nodige expertise op om de leveranciers van A-merken te confronteren met onze interne gegevens", klinkt het bij Delhaize.

 

Colruyt positioneert zich "niet agressief" inzake huismerken en geeft aan op middellange termijn zijn huismerken te rationaliseren, lees transparanter te maken, "erover wakend dat we het imago van die producten niet naar beneden halen".

 

Voor Carrefour is het verhogen van het marktaandeel van zijn huismerken daarentegen een prioriteit: "Daarom hebben we speciale teams samengesteld die nauw samenwerken met de categoriemanagers."

Strategie tegenover categoriemanagers

Bij Carrefour zijn de categoriemanagers verantwoordelijk voor een productgroep en staan ze in voor de inkoop, de samenstelling van het assortiment en het vastleggen van een promotieplan.

 

Delhaize werkt zowel met categoriemanagers (verantwoordelijk voor een ruimer productassortiment) als met inkopers (die meestal minder ervaring hebben).

 

Bij Colruyt zijn de inkopers vandaag ook categoriemanagers, maar in de toekomst worden die functies opgesplitst en zullen inkopers deel uitmaken van de afdeling inkoop en categoriemanagers van de afdeling marketing.

Strategie tegenover bonussen

Qua verloning berust het variabele deel van het loon bij Delhaize op kwantitatieve en kwalitatieve criteria, terwijl Colruyt geen individuele bonussen uitkeert maar enkel een collectieve bonus, afhankelijk van het resultaat. Carrefour liet hier niet in zijn kaarten kijken.

 

Het artikel "Supermarkten onthullen hun inkoopstrategie" leest u hier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


10/02/2016

Ondanks een dalende omzet, wist drankenproducent Coca-Cola in 2015 een hogere winst te halen dan een jaar eerder. Dat was voor een stuk te danken aan het besparingsprogramma, dat werd opgezet door CEO Muhtar Kent.

 

10/02/2016

De Japanse brouwer Asahi heeft de biermerken Grolsch en Peroni overgenomen van SABMiller. Die moesten van de hand worden gedaan om de fusie met het Belgische AB InBev tot stand te kunnen brengen.

 

10/02/2016

In Frankrijk staan er verschillende projecten op til rond coöperatieve supermarkten, waarbij klanten kunnen meehelpen in de winkels om zo lagere prijzen te krijgen. Het concept is al redelijk populair in de Verenigde Staten.

 

10/02/2016

Zowel Heineken als Carlsberg, na AB InBev en SABMiller de grootste brouwers ter wereld, verwachten dit jaar een hogere winst dankzij een stijgende vraag in Vietnam en het zuidoosten van Azië.

 

10/02/2016

Het effect van de bewustwordingscampagne “40 Dagen Zonder Vlees” wordt elk jaar meer voelbaar in de Vlaamse supermarkten. Tijdens deze periode zetten ze hun vegetarisch aanbod nog sterker in de kijker.

 

09/02/2016

De Belg Edwin Botterman wordt volgende maand de managing director van Alken-Maes, de Belgische dochter van de Nederlandse brouwerij Heineken. Hij volgt er de Nederlander Erik van de Ven op, die terugkeert naar het moederbedrijf in Amsterdam.

08/02/2016

Zaterdag is bij enkele Brusselse vestigingen van Delhaize een spontane staking uitgebroken. De werknemers die het werk neerlegden, wilden zo protesteren tegen fouten bij de opmaak van contracten.

 

08/02/2016

Chocoladeproducent Mars heeft laten weten dat het in de toekomst alle artificiële kleurstoffen gaat bannen uit zijn snoep. Het wil zo tegemoet komen aan de vraag voor meer natuurlijke ingrediënten, die steeds harder klinkt bij de consument.

 

08/02/2016

De ambachtelijke biobakkerij De Trog heeft de Factory of the Future Award van FEVIA Vlaanderen gewonnen. Die prijs wordt uitgereikt aan bedrijven die werken aan toekomstgerichte productiemethodes.

 

08/02/2016

CD&V wil problematisch alcoholgebruik aan banden leggen door de nachtelijke verkoop van alcohol in nachtwinkels, tankstations en verkooppunten langs de snelweg te verbieden. Het wil ook de verkoop van alcohol in automaten verbieden.

 

05/02/2016

De Delhaize in Lommel wordt vanaf 2 juni 2016 een AD Delhaize. Dat gebeurt in het kader van het transformatieplan dat door Delhaize voor België werd samengesteld, waarbij het 9 supermarkten niet langer zelf gaat beheren.

 

05/02/2016

Pepsi gaat dit voorjaar een bar-restaurant openen in het hippe Meatpacking District in New York. Is het meer dan een stunt?

 

Back to top