Inkoopstrategie: Carrefour is Delhaize is Colruyt niet

Welke inkooppolitiek houden de drie grootste supermarktketens van ons land er eigenlijk op na, en in hoeverre verschillen ze op dat punt van elkaar? Die vraag beantwoordt businessmagazine Trends deze week in een interessante blik achter de schermen.

 

"De klant is goed op de hoogte van de herkomst van de producten, de prijszetting en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de supermarkt, maar de inkooppraktijken blijven een gevoelig onderwerp", klinkt het daar. RetailDetail zet de opvallende verschilpunten tussen de "grote drie" alvast op een rijtje:

 

strategie tegenover: Carrefour Colruyt Delhaize
leveranciers defensief pragmatisch / transparant offensief
huismerken "verhogen marktaandeel
is prioritair"
"moeten transparanter"
"waken over imago"
"één categoriemanager voor
A- én huismerk"
categoriemanagers verantwoordelijk
voor hun productgroep
functie inkopers+categoriemanagers
zal worden opgesplitst
delen verantwoordelijkheid
met "minder ervaren" inkopers
bonussen (geen antwoord) "enkel collectieve bonussen" "kwantitatieve en kwalitatieve criteria"

 

De verschillen in detail

Strategie tegenover leveranciers

Tijdens onderhandelingen lijkt Carrefour zich eerder defensief op te stellen tegenover de leveranciers, trekt Delhaize meer de offensieve kaart en zweert Colruyt bij transparantie en pragmatisme.

Strategie tegenover huismerken

Bij Delhaize en Colruyt hebben de inkopers en/of de categoriemanagers zowel de A-merken als de huismerken van een bepaalde productgroep onder hun hoede. Zo "doen de categoriemanagers de nodige expertise op om de leveranciers van A-merken te confronteren met onze interne gegevens", klinkt het bij Delhaize.

 

Colruyt positioneert zich "niet agressief" inzake huismerken en geeft aan op middellange termijn zijn huismerken te rationaliseren, lees transparanter te maken, "erover wakend dat we het imago van die producten niet naar beneden halen".

 

Voor Carrefour is het verhogen van het marktaandeel van zijn huismerken daarentegen een prioriteit: "Daarom hebben we speciale teams samengesteld die nauw samenwerken met de categoriemanagers."

Strategie tegenover categoriemanagers

Bij Carrefour zijn de categoriemanagers verantwoordelijk voor een productgroep en staan ze in voor de inkoop, de samenstelling van het assortiment en het vastleggen van een promotieplan.

 

Delhaize werkt zowel met categoriemanagers (verantwoordelijk voor een ruimer productassortiment) als met inkopers (die meestal minder ervaring hebben).

 

Bij Colruyt zijn de inkopers vandaag ook categoriemanagers, maar in de toekomst worden die functies opgesplitst en zullen inkopers deel uitmaken van de afdeling inkoop en categoriemanagers van de afdeling marketing.

Strategie tegenover bonussen

Qua verloning berust het variabele deel van het loon bij Delhaize op kwantitatieve en kwalitatieve criteria, terwijl Colruyt geen individuele bonussen uitkeert maar enkel een collectieve bonus, afhankelijk van het resultaat. Carrefour liet hier niet in zijn kaarten kijken.

 

Het artikel "Supermarkten onthullen hun inkoopstrategie" leest u hier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


24/05/2016

De sushispecialist Sushi Daily opent op 27 mei een nieuwe kiosk in de Carrefour Hypermarkt van Koksijde. Als marktleider in Europa zet Sushi Daily de uitbreiding ook voort met de recente opening van de 500ste kiosk in Turijn op 17 mei. 

24/05/2016

Voedingsproducent Mondelez International trekt samen met enkele partners ten strijde tegen de kinderarbeid bij cacaoproducenten. Het heeft onder andere Embode, een adviesbureau rond mensenrechten, ingeschakeld om onderzoek uit te voeren.

 

24/05/2016

Fastfoodketen Quick opent voor de tweede keer een restaurant in het Duitstalige gedeelte van België. Vanaf dinsdag 31 mei verkoopt Quick zijn hamburgers in de gemeente Baelen, nabij Eupen.

 

24/05/2016

Woensdag opent Albert Heijn in Zonhoven zijn 41ste winkel. Colruyt is er op zoek naar een groter pand. Lidl, Spar, Aldi, Alvo en AD Delhaize zetten zich schrap. Waanzin, daarover is iedereen het eens. Wie gaat het eerst kopje onder? 

24/05/2016

Tijdens het eerste kwartaal van 2016 vertoonden de prijzen van FMCG-producten in Europa de traagste stijging sinds zes jaar. Dat blijkt uit recente cijfers van Nielsen. 

24/05/2016

Twintig jaar nadat Hard Rock Cafe zijn vestiging in Antwerpen sloot, is de restaurantketen van plan om een comeback te maken in de stad. De keten had eerder al een vestiging op de Groenplaats en ook het nieuwe restaurant zal daar zijn thuis vinden.

 

24/05/2016

Het hoofdkantoor van Alvo is verhuisd naar Temse. Het distributiecentrum aan de Rijksweg in Bornem was overbodig geworden, sinds de Alvo-winkels bevoorraad worden vanuit Mechelen.

23/05/2016

De Colruyt Group heeft beslist actief mee te werken aan het steunfonds voor de Belgische varkenskwekers, dat door het Ketenoverleg is opgezet en op 23 mei van start is gegaan. Colruyt zal onder andere geld storten per verkochte kilo vers varkensvlees.

 

23/05/2016

Woensdag opent de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn zijn 41e winkel in België. Dan opent het nieuwe filiaal in de Limburgse gemeente Zonhoven. Ondanks de nakende fusie met Delhaize blijft Albert Heijn dus werk maken van expansie.

 

20/05/2016

Europese foodretailers kampen met drie ingrijpende veranderingen: hypermarkten staan onder druk, prijsspelers komen op, de groei van e-commerce versnelt. A-merken moeten nu snel handelen om hun toekomst te vrijwaren, stelt een rapport van Bain & Company

20/05/2016

Het Franse bedrijf Zéro-Gâchis, dat een app heeft waarmee het voedselverspilling wil bestrijden, heeft plannen om ook het buitenland te veroveren. Het is daarom op zoek naar partners in onder andere Spanje en België.

 

20/05/2016

Klanten van Tesco in het VK kunnen voortaan automatisch producten aan hun boodschappenlijstje laten toevoegen, bijvoorbeeld wanneer ze in prijs dalen of wanneer de temperatuur stijgt. Visionair of enkel voor de nerds? 

Back to top