Inkoopstrategie: Carrefour is Delhaize is Colruyt niet

Welke inkooppolitiek houden de drie grootste supermarktketens van ons land er eigenlijk op na, en in hoeverre verschillen ze op dat punt van elkaar? Die vraag beantwoordt businessmagazine Trends deze week in een interessante blik achter de schermen.

 

"De klant is goed op de hoogte van de herkomst van de producten, de prijszetting en de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de supermarkt, maar de inkooppraktijken blijven een gevoelig onderwerp", klinkt het daar. RetailDetail zet de opvallende verschilpunten tussen de "grote drie" alvast op een rijtje:

 

strategie tegenover: Carrefour Colruyt Delhaize
leveranciers defensief pragmatisch / transparant offensief
huismerken "verhogen marktaandeel
is prioritair"
"moeten transparanter"
"waken over imago"
"één categoriemanager voor
A- én huismerk"
categoriemanagers verantwoordelijk
voor hun productgroep
functie inkopers+categoriemanagers
zal worden opgesplitst
delen verantwoordelijkheid
met "minder ervaren" inkopers
bonussen (geen antwoord) "enkel collectieve bonussen" "kwantitatieve en kwalitatieve criteria"

 

De verschillen in detail

Strategie tegenover leveranciers

Tijdens onderhandelingen lijkt Carrefour zich eerder defensief op te stellen tegenover de leveranciers, trekt Delhaize meer de offensieve kaart en zweert Colruyt bij transparantie en pragmatisme.

Strategie tegenover huismerken

Bij Delhaize en Colruyt hebben de inkopers en/of de categoriemanagers zowel de A-merken als de huismerken van een bepaalde productgroep onder hun hoede. Zo "doen de categoriemanagers de nodige expertise op om de leveranciers van A-merken te confronteren met onze interne gegevens", klinkt het bij Delhaize.

 

Colruyt positioneert zich "niet agressief" inzake huismerken en geeft aan op middellange termijn zijn huismerken te rationaliseren, lees transparanter te maken, "erover wakend dat we het imago van die producten niet naar beneden halen".

 

Voor Carrefour is het verhogen van het marktaandeel van zijn huismerken daarentegen een prioriteit: "Daarom hebben we speciale teams samengesteld die nauw samenwerken met de categoriemanagers."

Strategie tegenover categoriemanagers

Bij Carrefour zijn de categoriemanagers verantwoordelijk voor een productgroep en staan ze in voor de inkoop, de samenstelling van het assortiment en het vastleggen van een promotieplan.

 

Delhaize werkt zowel met categoriemanagers (verantwoordelijk voor een ruimer productassortiment) als met inkopers (die meestal minder ervaring hebben).

 

Bij Colruyt zijn de inkopers vandaag ook categoriemanagers, maar in de toekomst worden die functies opgesplitst en zullen inkopers deel uitmaken van de afdeling inkoop en categoriemanagers van de afdeling marketing.

Strategie tegenover bonussen

Qua verloning berust het variabele deel van het loon bij Delhaize op kwantitatieve en kwalitatieve criteria, terwijl Colruyt geen individuele bonussen uitkeert maar enkel een collectieve bonus, afhankelijk van het resultaat. Carrefour liet hier niet in zijn kaarten kijken.

 

Het artikel "Supermarkten onthullen hun inkoopstrategie" leest u hier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


22/07/2016

Sligro Food Group heeft in de afgelopen zes maanden een omzetgroei van 6,3% gerealiseerd naar 1,4 miljard euro. De winst daalde wel door investeringen in de opstart van de Belgische activiteiten.

22/07/2016

De Belgische Delhaize Groep heeft in het tweede kwartaal van 2016 mooie resultaten weten te behalen. Het is meteen het laatste kwartaal van Delhaize als apart bedrijf, want vanaf maandag noteert het op de beurs als Ahold Delhaize.

20/07/2016

Brancheorganisatie Comeos gaat samenwerkingen tussen lokale producenten en supermarkten stimuleren. Zo wil het er voor zorgen dat er nog meer lokale producten in de winkelrekken komen te liggen.

20/07/2016

ARC Food Invest heeft het Belgische Ansolive, specialist in olijven en mediterrane producten, overgenomen. Die overname komt twee jaar na de aankoop van L’Artisane Food, de Belgische marktleider in verse artisanale pizza’s.

20/07/2016

Dille&Kamille komt binnenkort met een eigen biertje, dat op smaak is gebracht met kamille. Het exclusief gebrouwen ambachtelijk witbier komt van brouwerij De Naeckte Brouwers in Amstelveen.

18/07/2016

De familie Van Drie heeft geïnvesteerd in soepmaker Struik Foods Europe, die zo opnieuw uit de financiële moeilijkheden is. Vandrie Group is de grootste slachter en verwerker van kalfsvlees in Europa.

Back to top