Zalando stelt verwachtingen positief bij en breidt uit

Een Smartphone met het logo van retailer Zalando
Foto: Shutterstock.com

Na een sterk tweede kwartaal heeft Zalando zijn jaarprognoses naar boven herzien en verwacht nu een omzetgroei van 15 à 20%. Intussen sluiten steeds meer nieuwe retailers, waaronder het Belgische label Paprika, zich aan bij het modeplatform.

 

Corona als drijvende kracht

Zalando heeft in het tweede kwartaal ten volle geprofiteerd van de coronacrisis. Op basis van voorlopige cijfers die de retailer zopas publiceerde, zou het bruto handelsvolume in het tweede kwartaal stijgen met 32 à 34% tot 2,67 à 2,71 miljard euro. Ook de eigen omzet stijgt fors en zou met 2,01 à 2,05 miljard euro minimaal 26% hoger liggen dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het aangepaste bedrijfsresultaat zou meer dan verdubbelen en uitkomen op een bedrag tussen 200 en 220 miljoen euro.

 

Door de coronacrisis waren heel wat consumenten ‘verplicht’ om online te shoppen. Zalando speelde daar snel en handig op in en verwelkomde liefst drie miljoen nieuwe klanten in het voorbije kwartaal. Op basis van die sterke kwartaalresultaten past Zalando ook zijn jaarprognoses aan: de Duitse e-tailer gaat nu uit van een omzetgroei op jaarbasis van 15 tot 20% en een aangepaste bedrijfswinst van 250 tot 300 miljoen euro.

 

Partnerprogramma blijft groeien

Daarnaast sloten ook 180 nieuwe partners zich aan bij het platform. Hierdoor verdubbelde de omzet van het partnerprogramma op jaarbasis. Zalando zal ook in de tweede jaarhelft blijven investeren in het platform: vanaf volgende maand zal het Zweedse designmerk Arket (van H&M) verkrijgbaar zijn via de retailer.

 

Ook het Belgische merk Paprika kondigt nu een samenwerking aan met Zalando, waardoor het plots verkrijgbaar wordt in dertien Europese landen. Zeven daarvan zijn nieuwe markten waar het merk zelf nog geen fysieke winkels heeft. "Het Zalando-platform stelt ons in staat om ons digitaal bereik enorm uit te breiden en nieuwe markten te verkennen in Europa, ook daar waar we zelf nog geen winkels hebben. Dit heeft er de afgelopen maanden voor gezorgd dat een deel van onze business kon blijven lopen, ook wanneer we onze fysieke winkels verplicht moesten sluiten in verschillende landen tijdens de coronacrisis", licht CEO Vincent Rousseau de beslissing toe.