Rituals op weg naar 1.000 winkels wereldwijd

Cosmeticaretailer Rituals groeit als kool. Nog voor het einde van het jaar plant de van origine Nederlandse keten - al kunnen we oprichter en CEO Raymond Cloosterman gerust een halve Belg noemen, aangezien hij een groot deel van het jaar in Knokke woont - liefst 50 nieuwe vestigingen. Vandaag telt de keten in 12 landen al 200 winkels, 250 shop-in-shops in warenhuizen en 4 City Spa’s.

 


België goed voor 15 à 20% omzet

Rituals klokt naar eigen zeggen eind dit jaar af op een omzet van 130 miljoen euro, 50% meer dan in 2010. België neemt daarvan 15 tot 20% voor zijn rekening. Nederland en Portugal zijn de twee andere sterkhouders van de groep.


In België opende Rituals zijn eerste vestiging in 2005, meer bepaald in Antwerpen. Het slow shopping-concept met een combinatie van home & body cosmetics slaat aan: Rituals telt in ons land intussen al 21 winkels – de meest recente openden in Gent, Brasschaat, Dendermonde en Waregem – en 95 shop-in-shops (80 bij Ici Paris XL en 15 bij Galeria Inno).

Dromen van 1.000 winkels

De vestiging in Cloostermans tweede thuisbasis Knokke heeft de voorlopig enige City Spa van ons land, maar er volgen er nog. Dat vertelde de oprichter toen hij in Brussel zijn toekomstplannen kwam ontvouwen. Tegen 2012-2013 wil Rituals met name 30 tot 35 vestigingen in België, volgende maand opent alvast de 22ste winkel in ons land de deuren in het Brusselse shoppingcenter City 2. Ook internationaal groeit Rituals sterk: dit jaar opende de keten zijn eerste winkel in Zweden en zette het zijn eerste stappen buiten Europa met een winkel in het Braziliaanse São Paulo.


“Sinds de start in 2000 hebben we gestaag aan onze internationale expansie gewerkt. De opening van een nieuwe winkel in Brazilië brengt ons weer een stapje dichter bij de verwezenlijking van onze ultieme droom: Rituals uitbouwen tot een wereldmerk met 1.000 verkooppunten op de mooiste plekken ter wereld”, aldus een enthousiaste CEO.

Ruim 400 referenties

Rituals telt momenteel 700 medewerkers en verkoopt een gamma van ruim 400 producten voor home & body – van shampoos en scrubs over thee tot geurkaarsen – geïnspireerd op Oosterse rituelen. Het geheime recept is volgens de oprichter een mengeling van lage marges en besparen op communicatie. “We willen luxe haalbaar maken voor een groot publiek. We streven naar de kwaliteit van de Chanels en Estée Lauders van deze wereld, maar dan tegen de helft van de prijs. Hoe we dat kunnen? Door tevreden te zijn met lagere winstmarges en doordat we geen miljoenen euro’s pompen in reclamecampagnes, jaar in jaar uit. Onze winkels en onze producten zijn onze beste reclame.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


12/02/2016

Cosmeticabedrijf L’Oréal heeft een beter dan verwacht vierde kwartaal achter de rug. De zwakke positie van de euro in combinatie met sterke verkopen in de Verenigde Staten en Japan zorgden voor de goede resultaten.

 

10/02/2016

Op zijn veertigste verjaardag gaat The Body Shop het commitment aan om het meest ethische en duurzame bedrijf in de wereld te worden. Dat stelt het in zijn nieuwe Global Corporate Social Responsibility-strategie.

 

26/01/2016

Axe, het succesvolle mannencosmeticamerk van Unilever, gaat voor een nieuwe marketingaanpak. Gedaan met de macho-clichés, voortaan omarmt het merk de meest diverse vormen van mannelijkheid. De reacties op social media zijn overweldigend. 

26/01/2016

Nederlanders besteden wekelijks gemiddeld ruim 4,5 uur aan persoonlijke verzorging. Belgen besteden per week 4,2 uur aan persoonlijke verzorging. Dit blijkt uit GfK-onderzoek onder 27.000 mensen in 22 landen.

 

26/01/2016

De Zweedse modeketen H&M heeft een nieuwe collectie met duurzame schoonheidsproducten gelanceerd. De Conscious Collection moet binnenkort te vinden zijn in de winkels van de kledingketen.

25/01/2016

Winkelketen Hema heeft in Parijs een vestiging geopend op slechts 43 vierkante meter. De winkel is te vinden in het metrostation Les Halles en het assortiment is dan ook volledig afgesteld op de reizigers.

 

20/01/2016

“Omnichannel moet ons helpen om onze klanten nog beter te kunnen bedienen”, zegt COO Arjen Schouten van de lifestyle- en cosmeticaketen Rituals. Schouten is een van de sprekers op het RetailDetail Omnichannel Congress, dat plaatsvindt op 4 februari.

15/01/2016

Parfumerieketen ICI Paris XL heeft een filiaal geopend op het Gouden Kruispunt in Tielt-Winge. De nieuwe winkel van ICI Paris XL in het winkelcentrum is goed voor een oppervlakte van ongeveer 120 vierkante meter.

07/01/2016

De Nederlandse drogisterijketen Kruidvat heeft grote plannen om in Frankrijk verder uit te breiden. Vorige maand werd in het Noord-Franse Lille nog de eerste Franse winkel van de keten geopend en daar moeten er snel meer bijkomen.

05/01/2016

Private-equitybedrijf Carlyle is van plan om Holland & Barrett van de hand te doen. Dat melden bronnen met kennis van de plannen aan de Britse krant The Telegraph. Holland & Barrett is het moederbedrijf van De Tuinen en Essenza.

30/12/2015

De Nederlandse online retailer Drogisterij.net heeft concurrent i-drogist.nl overgenomen. Drogisterij.net versterkt op deze manier haar marktpositie als online verkoper van drogisterijproducten.

30/12/2015

De drogisterijketen DA komt in handen van Nederlandse Drogisterij Service. Die neemt het koepelbedrijf van de organisatie en de eigen winkels over, nadat de surseance die DA vorige week kreeg, werd omgezet in een faillissement.

Back to top