Rituals op weg naar 1.000 winkels wereldwijd

 


België goed voor 15 à 20% omzet

Rituals klokt naar eigen zeggen eind dit jaar af op een omzet van 130 miljoen euro, 50% meer dan in 2010. België neemt daarvan 15 tot 20% voor zijn rekening. Nederland en Portugal zijn de twee andere sterkhouders van de groep.


In België opende Rituals zijn eerste vestiging in 2005, meer bepaald in Antwerpen. Het slow shopping-concept met een combinatie van home & body cosmetics slaat aan: Rituals telt in ons land intussen al 21 winkels – de meest recente openden in Gent, Brasschaat, Dendermonde en Waregem – en 95 shop-in-shops (80 bij Ici Paris XL en 15 bij Galeria Inno).

Dromen van 1.000 winkels

De vestiging in Cloostermans tweede thuisbasis Knokke heeft de voorlopig enige City Spa van ons land, maar er volgen er nog. Dat vertelde de oprichter toen hij in Brussel zijn toekomstplannen kwam ontvouwen. Tegen 2012-2013 wil Rituals met name 30 tot 35 vestigingen in België, volgende maand opent alvast de 22ste winkel in ons land de deuren in het Brusselse shoppingcenter City 2. Ook internationaal groeit Rituals sterk: dit jaar opende de keten zijn eerste winkel in Zweden en zette het zijn eerste stappen buiten Europa met een winkel in het Braziliaanse São Paulo.


“Sinds de start in 2000 hebben we gestaag aan onze internationale expansie gewerkt. De opening van een nieuwe winkel in Brazilië brengt ons weer een stapje dichter bij de verwezenlijking van onze ultieme droom: Rituals uitbouwen tot een wereldmerk met 1.000 verkooppunten op de mooiste plekken ter wereld”, aldus een enthousiaste CEO.

Ruim 400 referenties

Rituals telt momenteel 700 medewerkers en verkoopt een gamma van ruim 400 producten voor home & body – van shampoos en scrubs over thee tot geurkaarsen – geïnspireerd op Oosterse rituelen. Het geheime recept is volgens de oprichter een mengeling van lage marges en besparen op communicatie. “We willen luxe haalbaar maken voor een groot publiek. We streven naar de kwaliteit van de Chanels en Estée Lauders van deze wereld, maar dan tegen de helft van de prijs. Hoe we dat kunnen? Door tevreden te zijn met lagere winstmarges en doordat we geen miljoenen euro’s pompen in reclamecampagnes, jaar in jaar uit. Onze winkels en onze producten zijn onze beste reclame.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


11/08/2016

Het Duitse Henkel, producent van onder andere Schwarzkopf, Persil en Pritt, heeft het voorbije kwartaal meer producten verkocht, ook al daalde de omzet wat door negatieve wisselkoerseffecten. De winst ging wel hoger.

03/08/2016

Procter & Gamble heeft in het vierde kwartaal een lagere omzet gehaald dan een jaar eerder. Dat was vooral te wijten aan een negatieve impact van de wisselkoersen en het eerdere terugtrekken uit Venezuela.

25/07/2016

Make-upmerk Sephora heeft inspiratie gehaald bij datingapp Tinder voor zijn nieuwe campagne. Daarbij kunnen bezoekers van de website links of rechts swipen door verschillende looks van het merk.

20/07/2016

Unilever heeft de Amerikaanse start-up Dollar Shave Club overgenomen. Die verkoopt scheer- en toiletartikelen via een abonnement. Een overnamebedrag werd niet genoemd, maar zou rond de 900 miljoen euro liggen.

12/07/2016

Volgens de Braziliaanse media heeft het Belgische Ontex een bod uitgebracht op de luierafdeling van het Braziliaanse farma-bedrijf Hypermarcas. Het Oost-Vlaamse berijf nam vorig jaar ook al het Mexicaanse Grupo Mabe over.

01/07/2016

De Waalse groep Extra gaat zijn distributiecentrum in Zwevegem gevoelig uitbreiden. Zo wil het bedrijf zich wapenenen voor de verwachte groei en in het bijzonder de expansie naar Vlaanderen.

Back to top