Rituals op weg naar 1.000 winkels wereldwijd

 


België goed voor 15 à 20% omzet

Rituals klokt naar eigen zeggen eind dit jaar af op een omzet van 130 miljoen euro, 50% meer dan in 2010. België neemt daarvan 15 tot 20% voor zijn rekening. Nederland en Portugal zijn de twee andere sterkhouders van de groep.


In België opende Rituals zijn eerste vestiging in 2005, meer bepaald in Antwerpen. Het slow shopping-concept met een combinatie van home & body cosmetics slaat aan: Rituals telt in ons land intussen al 21 winkels – de meest recente openden in Gent, Brasschaat, Dendermonde en Waregem – en 95 shop-in-shops (80 bij Ici Paris XL en 15 bij Galeria Inno).

Dromen van 1.000 winkels

De vestiging in Cloostermans tweede thuisbasis Knokke heeft de voorlopig enige City Spa van ons land, maar er volgen er nog. Dat vertelde de oprichter toen hij in Brussel zijn toekomstplannen kwam ontvouwen. Tegen 2012-2013 wil Rituals met name 30 tot 35 vestigingen in België, volgende maand opent alvast de 22ste winkel in ons land de deuren in het Brusselse shoppingcenter City 2. Ook internationaal groeit Rituals sterk: dit jaar opende de keten zijn eerste winkel in Zweden en zette het zijn eerste stappen buiten Europa met een winkel in het Braziliaanse São Paulo.


“Sinds de start in 2000 hebben we gestaag aan onze internationale expansie gewerkt. De opening van een nieuwe winkel in Brazilië brengt ons weer een stapje dichter bij de verwezenlijking van onze ultieme droom: Rituals uitbouwen tot een wereldmerk met 1.000 verkooppunten op de mooiste plekken ter wereld”, aldus een enthousiaste CEO.

Ruim 400 referenties

Rituals telt momenteel 700 medewerkers en verkoopt een gamma van ruim 400 producten voor home & body – van shampoos en scrubs over thee tot geurkaarsen – geïnspireerd op Oosterse rituelen. Het geheime recept is volgens de oprichter een mengeling van lage marges en besparen op communicatie. “We willen luxe haalbaar maken voor een groot publiek. We streven naar de kwaliteit van de Chanels en Estée Lauders van deze wereld, maar dan tegen de helft van de prijs. Hoe we dat kunnen? Door tevreden te zijn met lagere winstmarges en doordat we geen miljoenen euro’s pompen in reclamecampagnes, jaar in jaar uit. Onze winkels en onze producten zijn onze beste reclame.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


24/05/2016

Unilever, Henkel en L’Oréal hebben allemaal een bod uitgebracht op shampooproducent Vogue International. De waarde van het bedrijf zou volgens bronnen schommelen tussen 2,5 en 3 miljard dollar (2,2 en 2,7 miljard euro).

 

19/05/2016

Henkel zag in het eerste kwartaal van 2016 zowel zijn winst als zijn omzet stijgen. De Duitse producent van o.a. Persil-waspoeder, Schwarzkopf-shampoo en Pattex-lijm profiteerde van een groeiende vraag in de opkomende markten.

 

04/05/2016

De Duitse groep Beiersdorf, moederbedrijf van onder andere Nivea, heeft in het eerste kwartaal de omzet met net geen twee procent zien dalen. Het wijst daarvoor naar wisselkoerseffecten, die een sterke negatieve invloed hadden.

29/04/2016

Cosmeticabedrijf L’Oréal en online videodienst YouTube hebben een samenwerking afgesloten om samen content te creëren rond cosmetica. L’Oréal wil zo de strijd aangaan met onafhankelijke vloggers, die nu de markt domineren.

22/04/2016

Medi-Market opent op 29 april zijn eerste Vlaamse vestiging. Dan opent het in Gent op de Kortrijksesteenweg een apotheek van 250 m² met een parafarmacie van 650 m².

18/04/2016

Victoria Beckham gaat naast een eigen modecollectie ook een make-upassortiment op de markt brengen. Dat doet ze in samenwerking met het cosmeticamerk Estée Lauder. Het assortiment moet later dit jaar op de markt komen.

15/04/2016

In het Brusselse winkelcentrum Gulden Vlies is tot 11 mei een AXE Store te vinden. Die is onderdeel van een nieuwe campagne van het merk voor mannen, dat in onze regio vooral bekend is van zijn bodyspray.

12/04/2016

Het Belgische huidverzorgingsmerk Delbôve Cosmetics heeft een tweede boetiek geopend in Antwerpen, nadat het eerder ook al een filiaal opende in Brussel.

08/04/2016

Het Franse modemerk Chanel verkoopt zijn schoonheidsproducten voortaan ook via een webwinkel. Leveringen vanaf 100 euro worden gratis aan huis geleverd, voor kleinere bestellingen bedragen de leveringskosten 10 euro.

08/04/2016

Rituals wil in bepaalde landen winkels inzetten voor het versturen van online bestellingen. Momenteel worden alle bestellingen verstuurd vanuit het distributiecentrum in Nederland, maar dat neemt te veel tijd in beslag.

04/04/2016

De producten van Rituals zijn voortaan ook verkrijgbaar bij online warenhuis Bol.com. Daarmee komt Bol.com toe aan één van de wensen van zijn klanten, want Rituals stond in de top 3 van zoektermen in de categorie Mooi & Gezond.

31/03/2016

Met 18 nieuwe referenties in het schoonheidsassortiment breidt Lidl opnieuw zijn bereik uit. Evy Gruyaert is het gezicht van cosmetica en verzorgingsproducten van de Duitse discounter.

Back to top