Twee Belgen weg aan top Sara Lee

Onze landgenoten Marleen Vaesen (verantwoordelijk voor alle koffie- en theeactiviteiten van Sara Lee buiten West-Europa) en Marc Telen (haar collega voor België) moeten weg bij het voedingsconcern. Het vertrek van beiden kadert in de splitsing van Sara Lee in een vlees- en een drankenproducent.

Reorganisatie van top én bedrijf

Tegelijk maakte het concern de benoeming bekend van Eugenio Minvielle tot Chief Operating Officer (COO) van de divisie International Coffee and Tea Developed Markets en van Harm-Jan van Pelt tot COO van de divisie Rest of World. Beiden zullen rapporteren aan CEO Michiel Herkemij. "Mijn vertrek is het gevolg van die reorganisatie", bevestigt Vaesen aan zakenblad Trends. Sara Lee kondigde begin vorig jaar aan dat het concern zou splitsen: de aparte vleesverwerkingsdivisie blijft als Sara Lee door het leven gaan.

 

Philippe Schaillee, momenteel general manager voor Sara Lee's snacks in Noord-Amerika, is dan weer de vervanger van Telen bij Coffee & Tea Belgium, dat deel zal uitmaken van de verzelfstandigde koffie- en theedivisie (die D.E. Master Blenders 1753 zal heten). Het bedrijf zal actief zijn in Europa, Brazilië, Australië en Thailand met behalve Douwe Egberts, Senseo en Pickwick ook nog L'Or EspressO (de Nespresso-concurrent), Marcilla, Pilão, Moccona en Hornimans als merken. Sara Lee wil het nieuwe bedrijf laatste nog dit jaar naar de beurs van Amsterdam brengen.

 

Geen fin-de-carrière

Marleen Vaesen, die jaren aan het hoofd stond van de Belgische koffie- en theeactiviteiten van Sara Lee alvorens door te groeien tot senior vicepresident, werkte ruim 12 jaar voor Sara Lee. Daarvoor was ze aan de slag bij Procter & Gamble. Vaesen is alvast niet van plan om op haar lauweren te gaan rusten: "Ik ben nog maar pas weg en wil nadenken over de toekomst, maar ik ben al gecontacteerd voor nieuwe bestuursmandaten en leg ook contacten voor een nieuwe leidinggevende operationele rol”.

 

(Update door Maarten Reul)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


05/02/2016

De Delhaize in Lommel wordt vanaf 2 juni 2016 een AD Delhaize. Dat gebeurt in het kader van het transformatieplan dat door Delhaize voor België werd samengesteld, waarbij het 9 supermarkten niet langer zelf gaat beheren.

 

05/02/2016

Pepsi gaat dit voorjaar een bar-restaurant openen in het hippe Meatpacking District in New York. Is het meer dan een stunt?

 

04/02/2016

Coca-Cola gaat in België en Luxemburg sterkedrank van het merk Edrington verkopen, distribueren en promoten. Het gaat daarbij over verschillende whisky’s, een rum en een vodka. Daarmee wordt het assortiment van Coca-Cola nog verder uitgebreid.

 

04/02/2016

Koning Filip heeft gisteren een bezoek gebracht aan het nieuwe opleidingscentrum van Lidl in Molenbeek. Dat werd vorige maand in gebruik genomen. Lidl heeft tevens te kennen gegeven nog meer te willen investeren in Molenbeek.

 

03/02/2016

Drie Franse retailers lanceren bijna gelijktijdig een scanner waarmee shoppers thuis producten kunnen scannen, die dan automatisch aan hun boodschappenlijstje worden toegevoegd. E-commerce wordt zo nog makkelijker. 

 

03/02/2016

Colruyt is een samenwerking aangegaan met het OCMW van Kortrijk waarbij ze ouders willen helpen om gezond en evenwichtig te koken voor hun gezin. Ze krijgen daarvoor een receptenboekje met budgetvriendelijke recepten in.

 

03/02/2016

Studenten van de Hogeschool Vives in Roeselare presenteerden de allergie-app MyFood. De consument weet met de app - via het scannen van de barcode op de verpakking - of een product allergenen bevat. De app, ontwikkeld met IT-bedrijf Delaware, wordt later dit jaar gelanceerd.

 

02/02/2016

Zopas overschreed Lidl Belgium de kaap van 2.000 volgers op Twitter. Hoe zit dat met de andere supermarktketens op sociale media? RetailDetail telt het even na.

 

02/02/2016

Het valt op: zowel in frisdrank als ijs of snoep komen meer grote merken met kleinere verpakkingsformaten. Ze beogen een dubbele win: minder calorieën en betere marges. 

 

02/02/2016

Zakenman Stelios Haji-Ioannou gaat concurreren met Aldi en Lidl. De eerste easyFoodstore opende gisteren in Park Royal, in het noordwesten van Londen. 

 

01/02/2016

Georges Plassat, CEO van de Franse supermarktketen Carrefour, heeft in een interview aangegeven dat hij nog gelooft in een toekomst voor fysieke winkels. Volgens hem moeten digitaal en fysiek elkaar in de toekomst aanvullen.

 

01/02/2016

Het obesitasprobleem bij kinderen kan niet worden opgelost door vrijwillige inspanningen van de voedingssector alleen, stelt de Wereldgezondheidsorganisatie. Taxatie en marketingrestricties zijn noodzakelijk. 

 

Back to top