Algemeen
De onfrisse geschiedenis van Mega World krijgt in Mol een wat bizar staartje. Als alles goed gaat, zou daar aan de Molderdijk in het voormalige winkelpand van Mega World een nieuwe winkel openen die exact hetzelfde gaat doen. Wally's World heet het nieuwe concept, dat zelfs het logo van Mega World kopieert.
» Lees verder
De coronapandemie heeft niet zozeer de penetratie, wel de frequentie van de online aankopen een boost bezorgd. Maar er zijn extreem grote verschillen per doelgroep en productcategorie: hoog tijd voor gerichte onlinemarketing.
Mode
Zeven op de tien mensen met een beperking zou meer gaan shoppen als het toegankelijk was. ZEB effent daarom het pad voor klanten met een beperking, letterlijk.
Door de coronacrisis heeft hardlopen een enorme boost gekregen. Reden genoeg voor sportketen Trakks om binnenkort twee nieuwe winkels te openen in Wallonië.
Food
In 42 van de 49 Carrefour Market-winkels van Mestdagh, franchisenemer van Carrefour in Wallonië, werd op donderdag gestaakt.
Naar aanleiding van de Franse rechtszaak tegen Intermarché wegens mogelijk machtsmisbruik, reageren retailorganisaties bezorgd: inkoopallianties bevorderen de concurrentie en houden de consumentenprijzen laag, stellen ze.
Greenyard zette in het derde kwartaal van het gebroken boekjaar zijn groei onverstoorbaar verder. De groenten- en fruitverwerker is optimistisch over de toekomst en blijft werk maken van zijn schuldafbouw.
Door de coronacrisis ziet Jumbo een enorme stijging bij de online boodschappen, een trend die zich ook dit jaar doorzet. Maar e-commerce is nog verlieslatend: de kosten moeten omlaag, en bezorgen kan niet gratis.
Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis niets van het recentste retailnieuws.
Inschrijven
Door de coronacrisis heeft AB InBev in 2020 beduidend minder bier verkocht. Ook de winst daalde gevoelig. Toch kon de brouwer in de tweede jaarhelft weer aankopen met groei.
Als gevolg van de coronacrisis heeft de consument meer oog voor lokale voeding. Vertrouwde ‘comfort food’ is populairder dan ooit. Een kans die de sector niet mag laten liggen, stelt VLAM-directeur Filip Fontaine: “Eindelijk winnen we een thuismatch!”
De Franse retailgroep Casino presteerde afgelopen jaar beter dan verwacht: dank zij de coronacrisis steeg de omzet van de gemakswinkels en e-commerce fors. Maar ook de operationele winst stijgt, en de schulden gaan verder naar beneden.
De Belgische modeketen PointCarré, via ZEB onderdeel van Colruyt Group, heeft zopas een tweede Franse winkel geopend in Val de Briey. De multi-merkenspecialist stelt ook zijn e-shop open voor Franse shoppers.
Wonen
(publireportage) Heytens heeft zijn nieuw winkelmodel geopend: 70 m² gewijd aan co-creatie en gepersonaliseerde ondersteuning van de klant bij de realisatie van zijn project. Heytens is ook een kans om het franchise ondernemerschap in te stappen!
Lees verder »
Oatly, dat furore maakt met havermelk, bereidt een beursgang voor in New York. De producent van plantaardige zuivelalternatieven zou er tot 10 miljard dollar waard worden geschat.
Ter ere van Internationale Vrouwendag, op 8 maart, zet JBC vrouwelijke ondernemers in de kijker: de Belgische retailer organiseert haar derde Local Market, dit keer met producten van vrouwen, voor vrouwen.
Retailers in onze buurlanden krijgen zicht op coronaversoepelingen: in Nederland mogen winkels vanaf 3 maart klanten ontvangen op afspraak, in het VK kunnen alle winkels op 12 april mogelijk weer gewoon open.
Drogmetica
Reckitt Benckiser heeft vorig jaar de hoogste omzetgroei ooit opgetekend, met dank aan Dettol en het coronavirus. De groep herbekijkt nu zijn merkenportfolio om het momentum te behouden: Scholl vliegt alvast de deur uit.
De Duitse supermarktgroep Rewe werpt zich op als de tweede grootste foodretailer van Europa: dankzij de coronacrisis heeft het concern meer dan 75 miljard euro omzet bereikt, waardoor het alleen Lidl-groep Schwarz nog voor zich moet dulden.
Nestlé neemt SimplyCook over, een Britse producent van receptboxen. Voor de FMCG-reus is het een nieuwe stap op de direct-to-consumermarkt.
Het Amerikaanse 'department store'-icoon Macy's heeft zich al bij al goed door het vierde kwartaal geslagen. De groep zag de cijfers minder zwaar terugvallen dan gevreesd. Voor 2021 mikt het bedrijf op resultaten die hoger kunnen uitkomen dan wat de markt verwacht, al houdt de groep wel nog een slag om de arm.
Elektronica
Elektronicagroep Fnac Darty, ook eigenaar van Vanden Borre, profiteerde van een sterk onlinejaar in 2020, en wil dat nu vasthouden met een nieuw strategisch plan. Onder andere in België gaat een abonnementsdienst voor herstellingen van start.
Volgens Franse bronnen zal het winkelmerk Carrefour Bio binnenkort verdwijnen ten voordele van het enseigne Bio c'Bon, dat zich sterker onderscheidt van het reguliere supermarktaanbod.
Modebedrijf Xandres, in handen van de Franse groep Damartex, maakt zich klaar voor de vlucht vooruit na een stevige corona-opdoffer. Een tweetal weken geleden pompte Damartex 3 miljoen euro vers kapitaal in Xandres, en werden de opgestapelde verliezen uitgevlakt.
Mosa Meat, de voedselpionier die in 2013 de eerste kweekvleeshamburger ter wereld presenteerde, heeft in een nieuwe kapitaalronde omgerekend 70 miljoen euro opgehaald. Het geld zal dienen om de productie van kweekvlees op te schalen.
Het Spaanse modemerk Mango gaat via de eigen webwinkel producten van andere merken verkopen. Lingeriemerk Intimissimi, onderdeel van Calzedonia Group, is de eerste nieuwe partner.
Winkels zijn een onmisbaar onderdeel geworden van de omnichannelstrategie in coronatijden: pakjes werden er klaargemaakt en verstuurd of opgehaald, een trend die zich volgens Deloitte ook zal blijven doorzetten. Maar hoe kan het efficiënter?
De Franstalige tak van de christelijke bediendevakbond (CNE) gaat actie voeren in verschillende filialen van modeketen H&M. De Vlaamse vleugel doet niet mee, want die stemde eerder wel in met het sociaal plan.
In mei opent Bershka, onderdeel van Inditex, een vestiging in Wijnegem. De Spaanse modegroep gaat ook de bestaande Zara-winkel in het shoppingcenter uitbouwen tot een echte flagshipstore.
Leveranciers van Albert Heijn kunnen voortaan een boete krijgen als ze door corona minder leveren dan besteld. De supermarktketen heeft zijn leveringsvoorwaarden aangepast, waardoor “epidemieën en pandemieën” niet langer als overmacht kunnen worden ingeroepen.
Ook in het belangrijke vierde kwartaal van 2020 moest marktleider Colruyt opnieuw terrein prijsgeven. De winnaars heten Delhaize, Carrefour en Lidl. Een gevolg van de coronapandemie, of is er meer aan de hand?
Volgende maand bespreken de Europese instanties een mogelijk verbod op het gebruik van bepaalde termen om plantaardige alternatieven voor zuivel te benoemen, beter bekend als “amendement 171”. Alpro roept Europa op om zich uit te spreken tegen dat amendement.
Zalando heeft zijn tweedehands webwinkel Zircle uitgebreid naar Scandinavië. Klanten in Zweden en Denemarken kunnen nu ook tweedehands modestukken kopen via het online platform.
Op 1 maart start de VeggieChallenge, waarmee de vzw EVA zoveel mogelijk mensen wil inspireren om gedurende een maand meer veggie te eten. Colruyt laagste Prijzen en Garden Gourmet zijn de hoofdpartners van het project.
IJsketen Capoue, goed voor 13 vestigingen in Brussel en Wallonië, heeft grote uitbreidingsplannen en zoekt (Vlaamse) franchisenemers.