“Thuislevering is beter voor het milieu”

Elke dag zien we meer bestelwagens door onze straten rijden (of racen) om pakjes af te leveren. Millennials vinden het de normaalste zaak om producten mobiel te bestellen en liefst nog dezelfde dag gratis thuis bezorgd te krijgen. We krijgen stilaan de overtuiging dat deze nieuwe gewoonte de wegen nog verder doen dichtslibben en een negatieve impact heeft op het milieu.

 

Positieve impact

Toch leert een diepere analyse dat thuisbezorging van voeding en dranken een zeer positieve impact kan hebben op het milieu en op het verminderen van het fileleed. Het wordt zelfs al bewezen door twee kleinere spelers in de retailwereld: Ocado in het Verenigd Koninkrijk en Picnic in Nederland.


Gezinnen in de Benelux gaan 2 tot 3 keer per week naar de winkel om voedingsproducten en dranken te kopen. Dikwijls worden om de 14 dagen de “grote boodschappen” gedaan, dit betreft onder andere langer houdbare producten en dranken.
 

90% van de gezinnen winkelt op minder dan 5 minuten van huis en gebruikt daar meestal de auto voor (65% van de gevallen). In Nederland wordt iets vaker de fiets gebruikt en zijn de winkels iets beter gelegen ten opzichte van de woonwijken.

 

3 tot 5 keer minder kilometers door thuislevering

Wij deden een algemene denkoefening en zullen dus niet uitweiden over meer gedetailleerde invalshoeken. Eén bestelwagen kan 20 à 30 leveringen meenemen en deze ook op een werkdag van 8 uur afleveren. Deze cijfers worden bevestigd door Ocado (VK), dat voor 2017 de volgende kerncijfers opgaf: gemiddeld 21 leveringen per bestelwagen, geleverd in gemiddeld 8 uur, gemiddeld 50 verschillende producten ter waarde van £100, 46% hiervan is verse voeding.
 

Dus één bestelwagen kan 20 tot 30 auto’s van de weg houden, maar worden hierdoor ook minder kilometers gereden ? Dit doet ons aanbelanden bij het grote verschil met de non-food leveringen die een occasioneel karakter hebben. Voedingsaankopen kennen een hoge regelmaat en frequentie. Dat maakt het mogelijk om efficiënte routes uit te zetten waarbij een beperkt aantal meters wordt gereden tussen de verschillende leveringen. Dit is nu net wat Picnic en Ocado doen. Door hun klantenbestand nauwgezet op te bouwen per straat en per buurt, en door een getrapt systeem van distributiecentra en regionale hubs worden een zeer efficiënt leversysteem gebouwd. Hoe meer klanten, hoe kleiner de totale afgelegde afstand per bestelwagen en hoe lager de kosten per pakje. Het systeem werkt enkel in dicht bevolkte gebieden zoals België, Nederland en bepaalde delen van de grotere buurlanden. Ocado bedient zo enkel het centrale deel van het VK en levert niet in Schotland, Wales en Cornwall.     
 

In België en Nederland kunnen we uitgaan van een gemiddelde afstand tot de supermarkt van 3 km. Op basis van goed gelegen distributiecentra kunnen er 3 tot 5 keer minder kilometers gereden worden of 80% minder gereden kilometers.


Contra-intuïtief

Deze redenering gaat sterk tegen onze intuïtie in. Als advocaat van de duivel kunnen we de volgende tegenargumenten aanvoeren:

  • De bestelwagens zijn vervuilender dan auto’s en hebben daarenboven nog additioneel energieverbruik door de koelinstallaties.

  • Voor de express-leveringen (zelfde dag of binnen de 2 uur) is het moeilijker om optimale routings te maken.

  • Mogelijk stuurt de consument een deel van de goederen terug (zoals bij internet aankopen van kledij en elektronica vaker gebeurt).

  • Niet voor alle delen van het land is een korte afstand tussen het distributiecentrum en de consument realistisch.

  • Mogelijk gaat de consument zijn vrijgekomen tijd besteden aan andere activiteiten waarbij hij/zij de auto gebruikt,  dus niets gewonnen.


Alhoewel al deze argumenten waar zijn, kan het thuislevermodel ook nog verder verbeterd worden:

  • Alle bestelwagens kunnen milieuvriendelijk zijn (zoals de elektrische wagens van Picnic) of de leveringen kunnen met fietsen gebeuren.

  • De routings en kosten kunnen verder geoptimaliseerd worden door aflevering in gemeenschappelijke bewaarruimten van flats en kantoorgebouwen.

  • De bestelhoeveelheden kunnen groter worden, zodat minder vaak naar de winkel gegaan moet worden en enkel bepaalde verse voeding een extra trip noodzaakt.

  • Retour pakjes, leeggoed en afval kunnen meegenomen worden en er wordt zo een additionele autorit bespaard, nog niet gesproken over het extra gemak.

  • De verschillende thuisleverdiensten kunnen gecombineerd worden. Verschillende retailers verkennen de mogelijkheid om ook warme maaltijden te leveren.

 

2 miljard kilometer per jaar

Met een efficiënt thuislevermodel voor 50% van onze boodschappen hebben we in De Benelux 80.000 bestelwagens voor nodig. We zouden zo minstens 2 miljard kilometers per jaar vermijden en 685.000 wagens per dag voor winkelen uit het verkeer halen.  
 

De grootste veranderingen zou er zijn in de retailarchitectuur. Hoe groter het aandeel van thuislevering wordt, hoe minder winkels er nog rendabel kunnen zijn. Niet alleen zal het aantal winkels drastisch afnemen, maar ook de rol zal veranderen in de richting van ultra-gemak ofwel van beleving. We kunnen hier een parallel trekken met de financiële wereld waar de transformatie naar minder kantoren en meer service al is ingezet. Alhoewel de meeste retailers experimenten doen in deze richting, zijn er zeer weinigen die zich voorbereiden op de schaal en snelheid van de verandering. Met de huidige winstgevendheidniveaus, veroorzaakt een marktaandeel van 5% door thuislevering dat 50% van de winkels verliesgevend worden.
 

Over de auteur

Nils van Dam is een senior manager, met meer dan 30 jaar ervaring in de voedingsindustrie. Hij vervulde verschillende directiefuncties  op globaal, Europees en lokaal niveau bij Unilever, AB InBev en Censydiam. Hij was actief in marketing, verkoop en general management. Als CEO Unilever België en Luxemburg, heeft hij gedurende 6 jaren het bedrijf getransformeerd om aangepast te zijn aan digitale veranderingen van de markt. Nils is gepassioneerd door marketing en veranderingstrajecten.

In 2018, trad Nils in dienst bij Duval Union Consulting als global head of Food, Beverage & Food Retail. Hij is eveneens onafhankelijk bestuurder bij Jacoti (new tech start-up in de gehoorapparaten business) en bij de brouwerij van de Trappisten van Westmalle

 

 

Tags: