Beslissingsmoeheid? Een dashboard helpt!

Hoe behoud je als retailmanager de mentale kracht voor de werkelijk belangrijke beslissingen gedurende de dag? Het antwoord luidt: ‘digitaliseer de triviale beslissingen’. Hoe?

 

Mentale energie

Elke dag nemen we als retailer letterlijk honderden beslissingen. Sommige zijn taai en relevant, andere zijn eenvoudig, alledaags en onbelangrijk(er). Ongeacht het verschil nemen we in regel net zoveel tijd voor de relevante als de onbelangrijke beslissingen. Recente studies tonen maar weer eens aan dat ons vermogen om consequent goed doordachte beslissingen te nemen, eindig is.
 

Met andere woorden, als je gedurende de dag teveel van je intellect gebruikt, zal je besluitvorming er later op de dag onder lijden. Interessant is dat we ons in regel niet bewust zijn van een lage mentale energie en wilskracht terwijl we dat wel zijn bij een fysieke vermoeidheid. We zijn ons er dus niet van bewust dat we regelmatig niet in vorm zijn om goede beslissingen te nemen. Dat is zonde en onnodig.

 

Eenvoudig dashboard

Maar hoe behoud je, als retailondernemer/manager de mentale kracht voor de werkelijk belangrijke beslissingen gedurende de dag? Digitaliseer de triviale beslissingen.
 

Experts zeggen dat we 80% van de beslissingen die we dagelijks nemen, moeten kunnen digitaliseren en dus min of meer kunnen elimineren. Dat maakt je fris en alert voor de 20% van de beslissingen die er echt toe doen. Gelukkig zijn er genoeg oplossingen die niet alleen heel eenvoudig toepasbaar zijn voor retailers maar ook niet al te duur.
 

Zo heb ik twee maanden geleden een project opgeleverd waarbij een retailketen in real-time inzichtelijk heeft wat er op de winkelvloer (bij 32 winkels) gebeurd. Een dashboard met uitkomsten waarop ze belangrijke beslissingen makkelijker nog beter “maken”. Ook interesse welke klantgegevens je simpel van de winkelvloer kan "halen" aan de hand van bestaande infrastructuur en hardware, zónder inbreuk op de privacy wetgeving? Steeds meer retailers ondernemen actie en zetten beschikbare data om in foresights.
 

In hoeverre heb jij de shopper journey van je fysieke klant al gedigitaliseerd?

 

Edward Nieuwland is Director of Insights & European Project Management bij The Industrious en medeoprichter van de Retail Safari and Trend Tours app.

Tags: