Biofilie toevoegen aan je winkelervaring

De Engelsen omschrijven de liefde voor de natuur als Biophilia. De Nederlandse vertaling ervoor is biofilie. Biofilie is de onweerstaanbare aantrekkingskracht van de natuur op de mens. Je ziet dat biofilie in de retail bezig is met een opmars. We weten al eeuwen dat de natuur een gunstig effect op ons heeft. Waarom zouden we het dan niet toepassen binnen de retail? Veel planten en het gebruik van natuurlijke kleuren zijn elementen waarmee je een biofilisch design kunt creëren in jouw winkel. In dit blogartikel kom je alles te weten over een biofilie en laten we aan de hand van voorbeelden zien hoe je dit succesvol kunt implementeren. 


 

 

 


De impact van een biofilisch design

Een biofilisch design heeft in diverse omgevingen invloed op de mens. Zowel op de werkvloer als binnen de retail. Volgens de Amerikaanse onderzoekers Kellert & Calabrese blijkt dat biofilisch design diverse voordelen heeft voor het welzijn van de gebruikers van een werkomgeving. Het leidt bijvoorbeeld onder andere tot een lagere bloeddruk, minder ziektesymptonen, grotere tevredenheid, minder stress, meer aandacht en concentratie en een betere sociale interactie.

 

Daarnaast laat een internationaal onderzoek van Human Spaces zien dat medewerkers in een kantooromgeving met natuurlijke elementen 15% creatiever en 6% productiever zijn en het niveau van welzijn met 15% stijgt. Een biofilisch design blijkt momenteel vooral onbewust toegepast te worden bij het ontwerpen van moderne kantoorgebouwen. Zo kunnen regelingen uit de Arbowet, zoals toetreding van daglicht en uitzicht naar buiten aanleiding zijn van de aanwezigheid van bepaalde maatregelen die ook vallen onder biofilisch design.

 

Naast de hierboven genoemde factoren heeft vooral de mate waarin een retailorganisatie aandacht besteedt aan duurzaamheid een grote invloed op de aanwezige elementen van biofilisch design in een winkel. Zo gaat een ambitie op het gebied van duurzaamheid samen met toepassingen zoals een gezond klimaatsysteem, verlichting die zich aanpast naar de intensiteit van het daglicht, het gebruik van transparante materialen en het creëren van een duurzame uitstraling middels grote elementen van binnen beplanting.
 

 

Verticale planten designs

Verticale planten designs zien we tegenwoordig steeds vaker in het straatbeeld verschijnen. Deze vorm van gevelversiering bevordert de aanwezigheid van groen in stedelijke gebieden. Deze verticale planten designs dragen bij aan de gezondheid en het gevoel van welbevinden en het verbetert de luchtkwaliteit. Maar ook binnen de retail zien we steeds vaker dat winkels voor verticale planten designs kiezen. De Replay Store in Florence is hier een goed voorbeeld van.

 

Bron: Freshome.com

De Replay Store in Florence heeft een uniek groen ontwerp ontwikkeld door Vertical Garden Design. In samenwerking met de ontwerpers van Studio 10 is duurzame winkel ontwerpen. De nieuwe concept store heeft een 7 meter hoge wand met een verticale planten design en is gebouwd volgens duurzame criteria. Het ecologische thema is ook doorgetrokken in andere winkelelementen. Ze maken bijvoorbeeld gebruik van een natuurlijke luchtcirculatie, geothermische verwarmingssystemen en LED-verlichting. Omdat de planten ruimte en licht nodig hebben, kunnen slechts weinig planten zich aanpassen aan de specifieke winkelomgeving. Daarom hebben de ontwerpers alleen planten gebruikt die hier goed tegen bestand zijn. We verwachten dat steeds meer retailconcepten natuurlijke elementen als verticale planten designs in hun winkelinrichting zullen gaan toepassen.  

 

De circulaire inrichting van The Green House

De inrichting van The Green House sluit naadloos aan bij de circulaire filosief van het paviljoen. The Green House heeft goed gekeken hoe je optimaal gebruik kunt maken van een biofilisch design. Dat betekent veel hergebruik van materialen, duurzame materialen en een tweede leven voor het meubilair. Daarnaast heeft The Green House drie vergaderzalen met ieder een uniek thema waarin op een eigen manier invulling wordt gegeven aan circulariteit.
 

 

Bron: Thegreenhouserestaurant.nl


De tafels in het restaurant zijn bijvoorbeeld gemaakt van een gigantisch berg afvalhout. De luxe kuipstoelen in het restaurant zijn gemaakt van oude, gerecyclede PET-flessen, die je normaal slechts een keer of vijf kunt hergebruiken. Dit is dus een duurzamere oplossing door ze daarna te verwerken tot een stoel. Eén van de vergaderzalen heeft het thema Natuurlijk Circulair. Dat voegt twee principes binnen The Green House samen: natuur en circulair. De kas van de urban farm is daar en goed voorbeeld van. Ze halen de natuur letterlijk naar binnen. Door analogieën te gebruiken en vormen die lijken op natuurlijke elementen. Gebouwen zijn lange tijd het tegenovergesteld geweest van natuur en daar moet verandering in komen. Natuurlijke vormen werken rustgevend en verhogen de concentratie. Het patroon op de vloer in deze zaal zal daarom het idee geven van een tuin met een tuinpad. De kapstok komt er als een boom uit te zien. Allemaal natuurlijke elementen die je in een biofilisch design ziet terugkomen.

 

Je hebt kunnen lezen aan de hand van voorbeelden dat het integreren van de natuur binnen de retail een plaats creëert die mensen graag bezoeken. Natuur kan op verschillende manieren terugkomen in het ontwerp van een winkel, zoals beplanting of natuurlijke kleuren. Het gebruik van biofilie zorgt voor bevordering van de gezondheid, de productiviteit en verlengt de verblijftijd van klanten. Het plaatsen van een verticale planten design creëert een natuurlijke sfeer. Maar dit kan ook gecreëerd worden met andere materialen, zoals rubber hout of wol. Bijvoorbeeld decoratieve prints van hout of wol in de winkel op meubels of wanden. Verlichting helpt ook om het verschil tussen winkel en de buitenwereld te verkleinen. Je kunt gebruikmaken van grote ramen of de juiste keuze in verlichting.
 

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, content marketeer bij Offerte.nl

Tags: