Facebook Instant Articles worden een steeds belangrijkere tool voor Innovative Marketing

Facebook Instant Articles worden een steeds belangrijkere tool voor Innovative Marketing

Tegen de verwachtingen in van de uitgevers van de New York Times, stijgt de populariteit van Facebook Instant Articles. Het wordt mee opgenomen door de belangrijkste uitgevers als deel van hun Innovative Marketingstrategie. 

 

Ongelijke verdeling in de media

Enkele cijfers over de belangrijkste contentleveranciers in de digitale mediawereld: Neflix zal ongeveer 3 miljard dollar betalen voor licentie- en productiekosten dit jaar aan de televisie- en filmindustrie; Hulu betaalt 192 miljoen dollar om een vergunning te verlenen aan South Park; en dat terwijl Facebook gratis is, ook voor verschillende uitgevers zoals the New York Times, BuzzFeed en the Antlantic, die artikels posten in de nieuwe ‘instant articles’-toepassing van Facebook. 

Digitale content is uiteengevallen in een winstgevende high-end entertainmentwereld enerzijds, waarbij licentiegevers een onderhandelde vergoeding krijgen voor het toelaten van de distributie van hun eigendom, en de low-end uitgeverswereld anderzijds, die veronderstelt dat content gratis is en zichzelf in stand houdt via de verkoop van meestal ontastbare advertentieruimtes en reclameverdelingen. In deze bijzondere overeenkomst, kunnen uitgevers advertenties verkopen bij hun artikels en al hun opbrengsten behouden of Facebook-advertenties verkopen in ruil voor 30% van de opbrengst.

Een grote vraag is hoe deze onregelmatige verdeling van de mediawereld tot stand gekomen is. De meer dringende vraag is of Facebooks instant articles en andere initiatieven om content te delen een nog dieper gat graven voor uitgevers of ze juist helpen om eruit te geraken.  

 

Geld mee te verdienen

Toen Facebook instant articles voor het eerst werd voorgesteld, was het geen kwestie van financiële uitwisseling. Vanuit Facebooks standpunt was het enkel en alleen een nieuwe service voor gebruikers en uitgevers. Als het de content voor de Times zou gaan beheren, zou deze sneller laden en een betere ervaring voorzien voor Facebookgebruikers die willen klikken op een gedeeld Times-verhaal. Facebook hield ook in gedachten dat dit zou leiden tot meer exposure bij Facebooks enorme doelpubliek. Het was puur promotioneel van Facebook.  

Na wat beperkte tegendruk van de uitgevers, is de deal nu echter vergelijkbaar met een typische digitale advertentiesplit – van het soort dat Google AdSense alomtegenwoordig heeft gemaakt. Dat betekent dat als Facebook verkoopt tegen deze content door middel van zijn netwerk, Facebook de opbrengsten deelt met de uitgever. Als de uitgever advertenties verkoopt als alleenstaand bijlagemodel, behoudt wat het afwerkt.

En inderdaad, het is een model dat, op deze monetaire basis, kan werken in Buzzfeed’s voordeel. In zekere zin betekent de instant article overeenkomst dat BuzzFeed gratis adverntieruimte krijgt en gratis publiek heeft aftroggeld van Facebook. Deze ruimte kan BuzzFeed terug verkopen aan klanten die hun content sponsoren. Dit kan bijzonder goed werken voor BuzzFeed omdat het niet enkel een editoriale organisatie is, maar even effectief werkt als en reclamebureau. 

Het bewandelt op strategische en slimme wijze de dunne lijn tussen redactie en promotie. Verschillende categorieën van print-publicaties, zoals travel en fashion, hebben deze lijn natuurlijk al veel langer opgezocht, en het werkt perfect, zowel voor Buzzfeed als voor Facebook.


Meer: http://www.technologyreview.com/news/539066/facebook-instant-articles-just-dont-add-up-for-publishers/?utm_campaign=newsletters&utm_source=newsletter-weekly-mobile&utm_medium=email&utm_content=20150713

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​

Gerelateerde items

Founding Partner Duval Union Consulting

Back to top