Influencer Marketing: De jacht is begonnen

Influencer Marketing: De jacht is begonnen

Het is bijna onmogelijk om de dag van vandaag een innovatief marketingplan te ontwerpen zonder rekening te houden met influencer marketing. Het is het doel van elk bedrijf om influencers aan te trekken omdat ze een grotere rol spelen in het beslissingsproces van de consument. 

 

De uitdaging die hieruit voort komt is het vinden van de juiste manier om dit te doen. Hoe vindt en identificeert u best echte influencers? Hoe bereikt u hen en hoe kan u uzelf onderscheiden van elke andere influencer hunters?

Terwijl veel merken de neiging hebben om zich te richten tot dezelfde ruwe aanpak voor influencer marketing in dezelfde grote stroom, zijn de resultaten niet overtuigend. 

Veel influencers ontvangen mails die slecht zijn aangepast aan de doelgroep, aan relevant nieuws onbreken en welke irrelevant zijn voor wat deze influencers zouden moeten uitdragen. Het andere probleem is dat deze e-mails meestal aankomen in een onpersoonlijke persbericht formaat met ‘voor onmiddelijke uitgave’ als onderwerp. Een recent bericht werd geadresseerd naar ‘’Beste <voornaam> <achternaam> omdat hun e-mailsamenvoeging niet werkte. 

Het is een veelvoorkomend probleem is dat influencer marketing wordt aangenomen als dezelfde marketing als vroeger, alleen meer gericht op het doelpubliek. Alles wat u probeert te delen dat vanaf het begin middelmatig is van kwaliteit, zal gewoonweg niet verspreid worden, hoe hard u het ook promoot en hoe veel mensen u ook aanspreekt. Het maakt hierbij niet uit of u invloedrijk bent of niet. 

Een voorbeeld van een opgestart influencer marketingprogramma is de Stormhoek winery 100 Blogging Dinners in 100 days, ontworpen door Hugh Macleod. De wijnmakerij prijst dit evenement aan voor de verdubbeling van hun verkoop in 12 maanden. Ze hebben een gratis pre-release fles wijn opgestuurd naar elke blogger die geïnteresseerd was (zonder verplichting om erover te schrijven), daarbij zat een groot manifest over wijn en bloggen. Het was niet schreeuwerig. Het strartte een interessante conversatie en sprak bloggers aan als mensen, niet als perscontacten of direct marketing doelgroepen. 

Ik hou van deze quote van Hugh na het evenement: ‘’Blogging as a marketing tool is easier when you think of it as a chemical catalyst, not as a hammer and nail.’’ The ‘’chemical catalyst’’ is ook een goede omschrijving van influencer marketing in het algemeen. 

Meer: https://marketoonist.com/2010/02/influencer-stalking.html

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​

Founding Partner Duval Union Consulting

Back to top