Innovatieve marketing: Hoe essentieel is Youtube voor uw merk?

Innovatieve marketing: Hoe essentieel is Youtube voor uw merk?

Youtube is veranderd in een sleutelelement voor innovatieve marketing, voornamelijk omwille van het geschatte publiek van 1 miljard gebruikers, die gebruik maken van het videoplatform om video’s te kijken, up te loaden en te delen. 

 

Youtube is nu zo’n belangrijk contentplatform geworden dat het niet meer weg te denken valt uit de inbound-marketingstrategieën van merken.

 

1. Youtube boost het engagement en zorgt voor sales

Volgens Adobe’s Social Intelligence Report bedraagt de gemiddelde opbrengt per bezoek (RVP) van Youtube 70 dollar. Dit is te danken aan het feit dat video’s het engagement verhogen, terwijl Youtube een sales-driver is en opbrengt. 

Het is opmerkelijk dat in sommige sectoren al een aanzienlijk aandeel van alle bestellingen gedreven worden door Youtube. Bij deze sectoren horen: 

  • Digitale producten
  • Diensten
  • Merchandise
  • Productie van gemotoriseerde voertuigen 

 

2. Hoge conversieratio’s

Volgens Shopify staat Youtube in een rangschikking van alle sociale netwerken volgens hun conversieratio’s op de 3e hoogste plaats (1,16%), na Facebook en Vimeo.

 

Video’s zorgen voor emotie

Video’s stellen u, beter dan andere media, in staat om het verhaal van uw product of service over te brengen op een manier die emoties met zich meebrengt en creeërt. Video brengt een echte connectie met het publiek tot stand. 

Brand-storytelling over producten stelt u in staat om uw producten op een passieve manier te verkopen, zonder een afstand te scheppen tussen u en uw publiek. 

 

Youtube voor beauty-related bedrijven

In de loop van de jaren heeft Youtube redelijk gemakkelijk een enthousiast doelpubliek verworven op het domein van schoonheid, grooming en make-up. Het aantal views, likes, shares en ‘channel subscribers’ heeft een exponentiële groei gekend. 

Volgens AdAge hebben beauty-videos op Youtube het tv-kijken onder jongere doelgroepen ruimschoots overtroffen. Pixability beweert dat daarbij 51% van alle bekeken beauty-related video’s filmpjes over cosmetica zijn.

 

Video: een must-have innovatieve marketingtool

Volgens het Social Media Marketing Industry Report van 2015 maakt 57% van de huidige marketers gebruik van video als intergraal deel van hun socialemediastrategie, terwijl 72% zegt meer te willen leren over het maken van video’s en video meer effectief te willen inzetten in het komende jaar. 66% van de marketers had zich zo voorgenomen om Youtube meer te gebruiken in 2015. 

Marketers gebruiken videos voor tutorials and DIY-videos, testimonials, interviews, humor (werkt goed voor het delen van videomateriaal) en productdemo’s. 

 

Video is veel effectiever dan geschreven materiaal

Volgens Dr. James McQuivery van Forrester Research "is één minuut videomateriaal 1,8 miljoen woorden waard". Het is onbetwijfelbaar dat video zorgt voor meer engagement en het verhogen van ‘retention levels’. Het is bewezen dat 65% van de mensen meer dan 3/4e van een video bekijken. 

 

Youtube-video’s verhogen kansen voor betere zoekmachine-ranking

Video heeft een groter aandeel in universele zoekresultaten dan eender welk ander medium, volgens een onderzoek dat uitgevoerd werd door Searchmetrics. Een universele zoekopdracht, gedefinieerd als een standaard Google-zoekopdracht, geeft verschillende types van content weer: kaarten, shoppingresultaten, beelden, video’s, …

Eigenlijk hebben Youtube-video’s in grote mate andere videoresulaten in de SERP’s overtroffen: 8 op de 10 resultaten zijn van Youtube. 

 

Videokijkers kopen meer

Volgens het Video Commerce Benchmarks-rapport van 2014 heeft Invodo bekendgemaakt dat online kopers, die videomateriaal hebben bekeken, 1,6x meer geneigd zijn om online aankopen te doen dan kopers die dit niet deden.

Hoe krijgt u het meeste uit uw videocontent:

  • Maak gebruik van opvallende call to actions in uw video’s.
  • Zorg dat uw videospeler gemakkelijk vindbaar is door middel van SEO, om meer zoekmachin verkeer te genereren op uw website.
  • Maak gebruik van levendige en opvallende call-to-action-buttons.
  • Zorg dat uw video responsief en toegangelijk is op verschillende apparaten.

 

Meer: http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2015/07/23/10-reasons-your-brand-needs-to-be-on-youtube/

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​

Gerelateerde items

Founding Partner Duval Union Consulting

Back to top