Innovative Marketing: de vier vernietigende krachten van de globale economie

Innovative Marketing: de vier vernietigende krachten van de globale economie

Tijdens de industriële revolutie eind 18e en begin 19e eeuw, heeft een nieuwe dynamiek drastische veranderingen teweeggebracht bij de globale economie. Vandaag is onze wereld nog meer aan het experimenteren met een nog meer intense revolutie door de toevloed van de vier fundamentele vernietigende krachten.

 

In vergelijking met de industriële revolutie, wordt geschat dat deze overgang 10 keer sneller plaatsvindt, op 300 keer dezelfde schaal en met ongeveer 3,000 keer de impact.  

 

1. Het tijdperk van urbanisering

De eerste trend is de verschuiving van de economische activiteit en dynamiek naar opkomende markten zoals China en steden binnen deze markten. Het oostelijke en zuidelijke centrum van de wereldeconomie evolueert tegen een nooit geziene snelheid. Deze opkomende markten ondergaan gelijktijdig een industriële en stedelijke revolutie.

Pas sinds 2000, is 95% van de Fortune Global 500 (de grootste bedrijven van de wereld, zoals Airbus, IBM, Nestlé, Shell en Coca-Cola om er een paar te noemen) gebaseerd op ontwikkelingseconomiën. In 2025, zal China het merendeel van alle grote bedrijven bezitten, met voorsprong op de Verenigde Staten en Europa. Er wordt geschat dat ongeveer de helft van de grootste bedrijven in de wereld (degenen met een omzet van $1 miljard of meer) zich zullen bevinden in deze opkomende markten. 

 

2. Technologische verandering in beweging zetten

De tweede vernietigende kracht is de versnelling op het terrein, op schaalgrote en op de economische impact van technologie. Technologie heeft altijd een grote kracht gehad en innovative marketing is hiervan het bewijs. Het duurde meer dan 50 jaar nadat de telefoon was uitgevonden, eer de helft van de Amerikaanse bevolking er een had. Het duurde 38 jaar voor radio om 50 miljoen luisteraars aan te trekken.

Maar Facebook trok 6 miljoen gebruikers aan in het eerste jaar en het aantal vermenigvuldigde zich met 100 in de vijf volgende jaren. In 2009, twee jaar nadat de Iphone gelanceerd werd, hebben ontwikkelaars 150.000 applicaties ontworpen. Tegen 2014, is het aantal gestegen tot 1.2 miljoen.  Gebruikers hebben meer dan 75 miljard apps gedownload, tien per persoon. De kracht om te veranderen en te groeien op een exponentieel niveau naast kracht van menselijk intuïtie om te anticiperen. 

 

3. Antwoord op uitdagingen van een vergrijzende wereld

Het is een feit dat de populatie ouder wordt. Productiviteit bevindt zich in dalende lijn en de wereldpopulatie is drastisch aan het vergrijzen. Terwijl ouder worden evident was in ontwikkelingseconomiën voor enige tijd – hebben Japan en Rusland hun populatie zien dalen over de laatste jaren – het demografisch tekort is nu aan het versprijden naar China en zal binnenkort Latijns-Amerika bereiken. Voor de eerste keer in de mensenlijke geschiedenis, zou ouder worden betekenen dat de populatie zal stabiliseren in de wereld.

Maar tegen 2013, leefde ongeveer 60 percent van de populatie in landen met vruchtbaarheids koersen boven de plaatsingskoersen. De Europese commissie verwacht dat tegen 2060, de duitse populatie zal krimpen met 1/5e en het aantal mensen op werkende leeftijd zal dalen van 54 miljoen in 2010 tot 36 miljoen in 2060. In Frankrijk zal de werkende populatie minder dalen. 

 

4. Grotere wereldwijde connecties

De laatste vernietigende kracht is de graad waarin de wereld meer geconnecteerd is door verkoop en veranderingen in kapitaal, mensen en informatie (data en communicatie). Verkoop en financiën zijn lang deel geweest van het mondialiseringsverhaal, maar in het laatste decennium heeft een significante verschuiving plaatsgevonden. Het globale verkoopsysteem is uit elkaar gegroeid in een complex web.

Azië is de grootste handelsregio aan het worden. Het volume van verkoop tussen China en Afrika is gestegen van 9 miljard dollar in 2000 tot 211 miljard dollar in 2012. Globale kapitaalstromen zijn 25 keer vergroot tussen 1980 en 2007. Meer dan één miljard mensen staken de grens over in 2009, meer dan vijf keer het aantal in 1980. Deze drie types van connecties zijn 'on hold' gezet gedurende de globale regressie van 2008 en zijn traag hersteld sinds dan.

Er is een snelle behoefte, maar toch hebben we de neiging om ons traag aan te passen aan verandering. Er is een sterke menselijke neiging om de toekomst te laten lijken op het verleden. We moeten onze verwachtingen spiegelen aan de wereld waarin we leven en zoeken naar een duidelijk perspectief over hoe te onderhandelen in het veranderende landschap. Het zal ons zeker helpen om voorbereid te zijn op succes.

 

Meer: http://www.mckinsey.com/insights/strategy/the_four_global_forces_breaking_all_the_trends?cid=other-eml-ttn-mip-mck-oth-1506

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​

Founding Partner Duval Union Consulting

Back to top