Innovative Marketing: Redenen voor het mislukken van uw strategisch plan

Innovative Marketing: Redenen voor het mislukken van uw strategisch plan

Een strategisch plan is essentieel voor het succes van een bedrijf. Om dit plan te implementeren als een onderdeel van de innovatieve marketingstrategie van uw bedrijf is er nood aan anticipatie, dicipline en vertrouwen. Hoe grondig u het ook heeft voorbereid, het is onvermijdelijk dat u oog in oog komt te staan met verschillende uitdagingen doorheen uw proces. 

 

Strategische plannen falen geregeld. Onderaan vindt u een aantal redenen die dit falen verklaren. Probeer deze valstrikken te vermijden. Dit zal u in een betere positie brengen om uw doelen, uw resultaten en doelstellingen te verbeteren.

 

  1. Een plan opstellen enkel en alleen om een plan te hebben. Sommige bedrijven ontwikkelen een strategisch plan enkel en alleen om een strategisch plan te hebben omdat het als vanzelfsprekend wordt aangenomen dat elk bedrijf in het bezit zou moeten zijn van een strategisch plan. Als u bereid bent om een strategisch plan in detail uit te werken, doe het dan op een nauwkeurige en juiste manier.
     
  2. Uw omgeving niet beheersen of te veel focussen op resultaat. Geplande teams moeten meer aandacht besteden aan varitatie in de bedrijfsomgeving. Stel relevante prioriteiten op en onderschat het nastreven van resultaten niet. 
     
  3. Beperkt engagement. De eigenaars van bedrijven en het topmanagement moeten volledig betrokken zijn en moeten volledig verstaan op welke manier een strategisch plan hun bedrijf kan verbeteren. Als ze deze kennis niet hebben, is het heel moeilijk om toegewijd te zijn aan het proces. 
     
  4. Niet de juiste mensen op de juiste plaats. De verantwoordelijken om het plan uit te werken moeten vanaf het begin betrokken zijn en diegenen die betrokken zijn bij het creeëren van het strategisch plan moeten betrokken worden bij de uitvoering ervan. 
     
  5. Het strategisch plan opstellen maar vergeten. Dit is even slecht als het niet opstellen van het plan. Om het plan in te zetten als een effectieve marketingtool, moet het constant aangepast en vernieuwd worden. 
     
  6. Afkeer en onbekwaamheid bij verandering. Uw bedrijf en uw strategische planning moet flexibel zijn omdat het zich voortdurend moet aanpassen aan veranderingen van marktomstandigheden. 
     
  7. Verkeerde mensen in leiderschapsposities. Het management mag niet aarzelend zijn ten opzichte van moeilijke beslissingen om te verzekeren dat de juiste mensen zich in de juiste leiderschapspositie bevinden. De juiste mensen zijn diegenen die ondersteunend werken, in lijn met het strategisch plan en diegenen die het bedrijf op het juiste spoor houden. 
     
  8. Onbewust van realiteitswaarde van de marktplaats, feiten en veronderstellingen. Wanneer het aankomt op de marktplaats, is het beter om het probleem aan te pakken dan het probleem te verbergen. "Prevention is better than cure."
     
  9. Gebrek aan nazorg. Wees zorgzaam vanaf dat u een plan hebt opgesteld, bronnen zorgen voor overtuiging en maken duidelijk dat er gevolgen zijn voor het niet leveren van de juiste strategie.   
     
  10. Onrealistische doelstellingen & gebrek aan focus. Strategische plannen moeten gefocust zijn en moeten een aantal doestellingen en programma’s inhouden die handelbaar zijn. Het is beter om weinig en duidelijke doelstellingen te hebben dan veel vage doestellingen. U moet ook bereid zijn om geschikte bronnen aan te stellen om deze doelen te bereiken en of deze doelen te definiëren in het strategisch plan. 

 

Meer: http://www.forbes.com/sites/aileron/2011/11/30/10-reasons-why-strategic-plans-fail/

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​

Gerelateerde items

Founding Partner Duval Union Consulting

Back to top