Mijn eBody: mijn eigen stukje intieme technologie

‘Intieme technologie’… een intrigerende paring van woorden. Het klinkt een beetje als ‘zwarte sneeuw‘. Nogal suggestief toch? Bij intiem denk ik aan een etentje met je partner, een omhelzing, aan vrienden en familie. De kern van het intieme als een dimensie van een ervaring bij een situatie of handeling, is relationeel en hypersubjectief.
 

Intieme technologie bestaat helemaal niet... alhoewel ik me dat wel eens afvraag als ik mijn studenten zie zitten met hun eBody. De woorden eBody en intieme technologie gebruik ik als cliffhanger om jullie aandacht te vangen zodat je deze blog gaat lezen. De functie van technologie staat haaks op waar intimiteit voor staat. De functie van technologie gaat over de beheersing van je werkelijkheid. Bij intimiteit denk ik eerder aan ‘ontheersing’. En je smartphone omhelzen, kroelen of zoenen kan je best doen maar is nog niet heel erg (maatschappelijk) geaccepteerd.

 

De filosloof

Ik dwaal af. Ik merk het. Ik ben slechts een amateurfilosoof. Een filosloof. Terug naar intieme technologie. Intieme technologie? De ontwikkeling waarbij mens en technologie versmelten. Ik ben een groot voorstander van technologie in retail en houd van intimiteit. Eitje dus om een blog te schrijven over mijn eBody! Mijn eBody is altijd bij me. Kan overal zitten en zonder eBody ben ik slechts half de man… enzovoort. Deze blog staat in het teken van internet in, op en om het lichaam. De huidige slimheid van je smartphone uit je broekzak verschuift naar nog meer slimheid aan en zelfs ín je eigen lijf.

 

Mens-machinemengseltje

Met de opkomst van intieme technologie vervaagt de grens tussen mens en machine. We zijn een mens-machinemengseltje geworden. In retail zouden we dat de de shopper-cyborg kunnen noemen! Het maakt ons leven als (s)hopper makkelijker dan ooit. Supergaaf! Bestaande zintuigen worden versterkt of nieuwe zintuigen worden zelfs toegevoegd. Welke gevolgen heeft dit voor onze samenleving, voor de manier van communiceren met shoppers en hun privacy? Welke kansen pakken we en waar trekken we de grens?
 

Enkele voorbeelden: de pc veranderde van desktop, naar laptop, naar smartphone en kan ook in de vorm van een computerbril op onze neus of als horloge aan je arm. Via data weet Google eerder dan medische experts dat er een griepepidemie op komst is en wij marktonderzoekers vertrouwen meer op emotieherkenningstechnieken om de smaak van shoppers te meten dan op de uitspraken van shoppers zelf. Vraag het de shopper en hij/zij liegt toch…

 

De mens wordt meer machine en de machine wordt meer mens

We betreden zo een nieuwe fase in de informatiesamenleving, waarin informatietechnologie (IT) intiem van aard wordt. De essentie van de informatiesamenleving? De mens wordt meer machine en de machine wordt meer mens. De eBody is een perfect voorbeeld van de mens die meer machine wordt. En Roxxxy is het perfecte voorbeeld van de machine die meer mens wordt. Roxxxy? Jazeker de eerste sexrobot die lijkt op een vrouw, beter gezegd op een pornoactrice.
 

Maar zien wij shoppers als mensen die meer en meer machine worden? Machines zijn namelijk ‘maakbaar’ en dan zijn shoppers dat dus ook in wezen. Machines die meer mens worden zijn een nieuwe generatie slimme apparaten die zich wel degelijk kunnen inleven in de mens, bewust van onze gevoelens en ervaringen, zonder dat we die expliciet kenbaar hoeven maken. Het tijdperk van commando’s geven en dingen opzoeken is binnenkort voorbij. Die worden dan op een presenteerblaadje aangereikt, precies wat je nodig hebt en op het moment dat het jou uitkomt. Amazon Echo is over 2 jaar al weer zóóó oud…
 

En dat willen we ook in retail. Want shoppers verwachten dat ook van ons in retail. Dus moeten wij dat ook willen. En er zijn al aardig wat voorbeelden. Ken je deze varianten van ‘Empathic Things’ al?

 

Wearables - De meest zichtbare vorm van draagbare technologie is de huidige generatie wearables; technologie die op het lichaam wordt gedragen en zich voornamelijk richt op de interne lichaamsdata zoals de slimme horloges die lichaamsbeweging en/of hartslag meten. Of de slimme contactlens voor diabetici.
 

Augmentables – Deze categorie maakt gebruik van data uit de omgeving van de gebruiker en is bedoeld om zintuigen aan te vullen en te versterken. Zo vult bijvoorbeeld de 9D bril (Hololens) de fysiek waarnemende wereld aan met digitale informatie.
 

Surroundables – Bij surroundables gaat het om de combinatie van interne lichaamsdata en de omgeving van de gebruiker. Een slim horloge die de autobestuurder specifieke informatie via een app op de smartphone geeft over de gemiddelde snelheid, brandstofverbruik of het onderhoudsschema van de auto. Een ander voorbeeld is de mobiele-telefoonjurk met antennes in de naden en een simkaart als label. De jurk als computer in plaats van een jurk met ingebouwde computer. Slimme kleding die signaleert wanneer de drager in het bereik van een bewakingscamera komt en daarmee registratie voorkomt.
 

Enchantables – Dit omvat alledaagse objecten uitgerust met intelligente technologie. Een voorbeeld is de slimme medicijndoos verbonden met het internet. In het deksel zit een sensor die signaleert wanneer de dop geopend wordt en een LED-lampje dat al knipperend om aandacht vraagt. Wanneer het tijd is om medicijnen in te nemen, wordt daarop gewezen via het knipperlichtje. Een ander voorbeeld is de slimme prullenbak die elk weggegooid product scant en indien gewenst weer bestelt. Enchantables zorgen voor meer gebruiksgemak, interactie of betere informatie zonder extra inspanningen.
 

Swallowables – Technologie in het lichaam. Een voorbeeld is de digitale pil die lichaamsdata van de drager constant in de gaten houdt. Als er wat aan de hand is, bijvoorbeeld een opvallende bloeddrukstijging, wordt de dokter gewaarschuwd. De digitale pil kan ook als identiteitsbewijs dienen voor toegang tot ruimtes of computerbestanden.
 

Biohackables – Deze meest opzienbarende variant heeft tot doel menselijke beperkingen te overstijgen. De technologie wordt geïmplanteerd in het lichaam. Bijvoorbeeld kleine metalen schijfjes in de vingertoppen om elektromagnetische velden aan te voelen. Of een chip waarmee de lampen in een ruimte worden afgesteld op de gemoedstoestand van de drager.
 

Edward Nieuwland is Director of Insights & European Project Management bij The Industrious en medeoprichter van de Retail Safari and Trend Tours app.

Tags: