Rol de grijze loper uit voor de ‘silver surfer’

Elk jaar vinden meer Belgen hun weg naar de e-shop. Ze kopen er vaker en besteden er steeds meer. Het vertrouwen in e-commerce blijft jaar op jaar groeien en dat tekent zich al enkele jaren op rij duidelijk af in de cijfers. Ook bij oudere consumenten.

 

Gemak als drijfveer

Ruim drie op vier van wie in België online gaat, plaatst ten minste één keer per jaar een bestelling in een e-shop. Jong en oud, mannen en vrouwen, arm en rijk, iedereen e-shopt. Van wie online jonger dan 45 is, shopt acht op tien één of meer keer per jaar online. Tussen 45 en 55 jaar is dit 71%, bij wie ouder is dan 65 is het 66 %. (*) Wie zijn e-kassa nog meer wil horen rinkelen, moet zijn pijlen op de silver surfers richten. Ze zijn niet alleen steeds met meer, ze hebben vaak ook meer te besteden dan de jongere consument. Rol dus snel die grijze loper uit voor de silver surfer.
 

Net als de jongere consument waardeert ook de oudere consument het gemak van een online shop. Kiezen, bestellen, betalen en thuis geleverd krijgen en bevalt de aankoop niet, gewoon return to sender. Gemak is voor vele babyboomers trouwens de belangrijkste drijfveer om online te shoppen, weten ze bij bpost en DHL. (**) Helaas vertrouwen vele silver surfers het e-handeltje niet helemaal.  De reden trouwens waarom een aantal onder hen nog altijd niet de click naar een online shop heeft gemaakt. Onbekend maakt onbemind. Maar eenmaal over de streep getrokken, blijven ze komen.

 

Privacy en Big Brother

Helaas bevestigen en vergroten echte en verzonnen verhalen van mensen die online opgelicht werden alleen maar het wantrouwen in e-commerce. Net als de vrees dat je online je privacy te grabbel gooit, niet veel goed doet aan de reputatie van e-shops. Zeker als blijkt dat Facebook, Amazon, Apple, Netflix, Google… je plots beter blijken te kennen dan de partner waar je al decennialang je hebben en houden mee deelt.
 

Hebben jongeren door de band minder problemen om hun gegevens en doen en laten online achter te laten, dan ligt dat bij de oudere consument toch wel iets moeilijker. Dat privacy iets van de vorige eeuw is, daar zijn babyboomers het helemaal mee oneens. In hun gedachten zien ze Big Brother opduiken uit de dystopische roman ‘Nineteen eighty-four’ van George Orwell. Schandalen als Cambridge Analytica die met Facebook-data de Amerikaanse presidentsverkiezingen manipuleerden en verhalen van Chinese burgers die niet langer een vliegtuigticket kunnen kopen omdat ze de verkeerde sites bezochten, geven ook niet veel vertrouwen om dan zo maar argeloos je naam ergens achter te laten.

 

Vertrouwen is het sleutelwoord

Zo had slechts 28% van de 65-plussers in de jaarlijkse Digimeter (***) er geen last mee om ergens naam en voornaam in te vullen wanneer dit gevraagd werd. Toch vrij essentieel wanneer je een online aankoop doet. Als je dat vergelijkt met de 70% van de 16- tot 24-jarigen die daar geen graten in ziet, dan is het overduidelijk dat elke e-shop hard zijn best zal moeten doen om het vertrouwen van die wantrouwige e-consument te winnen. En dan hebben we het nog niet eens over het achterlaten van bankgegevens gehad.
 

Het gaat al lang niet meer over de grootte van het lettertype en de plaats van de ‘buy’ knop op de webshop. Vertrouwen is hierin het sleutelwoord. En eerlijke en oprechte reviews, kunnen het duwtje in de rug zijn dat de silver surfer over de brug kan halen.

 

(*) ‘E-commerce Belgium 2018’ (Comeos)

(**) Whitepaper ‘E-commerce in België en Nederland’ (bpost en DHL)

(***) imec.digimeter 2018 – digitale mediatrends in Vlaanderen. (imec)

 

Filip Lemaitre is founder & partner van creatief strategisch marketingbureau bureau50. Hij is ook auteur van het boek ‘The Silver Ones – do’s & don’ts voor 50+ marketing’ (Pelckmans Pro 2018)

 

Tags: