Vertrek United Brands biedt nieuwe opportuniteiten

Vertrek United Brands biedt nieuwe opportuniteiten

Ik was eventjes verwonderd met het nogal alarmerende bericht van United Brands, dat ze hun huurcontract op de Meir niet wilden verderzetten. Maar wat verder lezen verraadde de intentie van United Brands dat ze zeker en vast in Antwerpen willen blijven. Dat is niet verwonderlijk.

 

Meir en Antwerpse winkelstraten vertonen grote dynamiek

Eén van de belangrijkste factoren die ketens naar Antwerpen lokt en doet blijven is net het diverse winkelaanbod aan (niche)winkels in de omliggende straten: pop-upstores, conceptstores, beleefwinkels, markten, boetieks… United Brands zal dus zeker een mooie plaats vinden buiten de Meir. En op de Meir zelf staan wellicht nu al een aantal ketens te trappelen om het gat te vullen dat United Brands achterlaat. 

Deze mix aan winkels onderscheidt Antwerpen van andere winkelsteden of shoppingcentra, waar enkel de bekende ketens te vinden zijn. Antwerpen kent een grote dynamiek en een goede wisselwerking tussen de grote winkelstraten en de straten daarrond. 

Toch is natuurlijk niet alles goud wat blinkt. Er loeren heel wat uitdagingen om de hoek. Ook een stad als Antwerpen kan daar niet omheen. 

 

Letterlijk en figuurlijke bedreigingen

Velen zien e-commerce nog altijd als een gevaar. Het tegendeel is waar. Wie niet online aanwezig is, bestaat niet. Onze handelaars moeten hier nog meer op inspelen. Wat wel een bedreiging vormt, zijn de webshops in het verre Oosten of zelfs dichterbij huis. Niet onderhevig aan enige vorm van reglementering bieden zij producten aan dumpingprijzen aan, maar wel van een bedenkelijke kwaliteit.

We verliezen heel wat klanten aan die webshops, zij laten zich leiden door de prijs. Natuurlijk heeft dat een impact op onze eigen retail en e-commercebusiness, net zoals op de leegstand in onze gemeentes. 

Ook de recente terreuraanslagen zorgen voor grote schommelingen in het koopgedrag. Natuurlijk wensen UNIZO en de Antwerpse winkeliers een veilige stad. En de militairen zijn er voor onze veiligheid. Maar ze schrikken wel potentiële klanten af. De uitdaging is dus om te zorgen voor onze veiligheid zonder per se militairen in 'full battle dress' in onze straten te laten paraderen. 

 

Samenwerking tussen handelaars en de stad

Tussen de winkelverenigingen en het Antwerpse stadsbestuur is er een heel goede samenwerking. Er is een bottom-upbeleid met geregeld overleg, zodat het beleid dichtbij onze ondernemers staat. Alleen is de snelheid van de procedures niet aan de retail aangepast. De retail verandert razendsnel. De stad moet ook haar procedures aan dit tempo aanpassen. Waarom moet bijvoorbeeld een heraanleg zoveel maanden aanslepen?  

Moderne winkels zorgen er vandaag voor dat hun klanten niet zomaar winkelen. Ze ondergaan een beleving. Maar die beleving zou tot op de straat moeten doorgetrokken worden. Ook daar kan de stad een rol in spelen. Ze zou moeten investeren in beleefwinkelstraten.

Hoe? Door de Meir een opfrisbeurt te geven, straten uit te rusten met bijvoorbeeld schermen en tal van events te organiseren in de winkelstraten. Maar ook door de vele theaters en musea, die nu nog te veel in hun ivoren toren zitten, te betrekken. Begeleid de succesvolle zondagsopeningen en soldenperiodes verder ook altijd met goede communicatiecampagnes en evenementen. 

 

"Speel retail en horeca uit als troef"

Antwerpen is centraal gelegen maar helaas niet altijd optimaal bereikbaar. We stappen al langer af van de idee dat iedere auto voor iedere winkel moet parkeren. Autovrije en autoluwe winkelstraten zijn een groot succes. Maar Antwerpen staat voor grote werken. Samen met de invoering van een lage emissiezone zal dit een grote druk veroorzaken op de bereidheid van bezoekers om onze stad te bezoeken.

Ook buitenlanders moeten onze stad vlot kunnen bereiken. Per trein, auto, cruiseschip, maar ook per vliegtuig. Een verdere uitbouw van de luchthaven van Deurne is daarom noodzakelijk. 

De retail en horeca maken in een stad als Antwerpen zeker deel uit van het algemeen belang. Ze zorgt voor  duizenden jobs, een goede sfeer en levendigheid, ze maakt onze stad aantrekkelijk voor studenten en buitenlandse investeerders. Geef de retail en de horeca daarom een stem bij grote dossiers en speel ze uit als troef voor de stad. Net zoals de stad ook andere troeven moet uitspelen: de diamantsector, de haven, de musea, het onderwijs, …  

Laten we zoveel mogelijk streven naar kruisbestuivingen hiertussen. Op die manier worden we over enkele jaren ook de start-uphoofdstad van de Benelux.

 

Nico Volckeryck

Voorzitter Quartier National

Voorzitter UNIZO Antwerpen-Stad

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​

Gerelateerde items

Back to top