Voor luxemerken is duurzaam het nieuwe sexy

Duurzaamheid is in korte tijd uitgegroeid tot een c-level prioriteit voor heel wat luxemerken, meldt Edward Nieuwland vanuit New York.

 

Disruptors op kop

Op maandag 14 januari, tijdens de NRF Big Show in New York, benadrukte Burberry nogmaals haar nieuwe standpunt betreffende duurzaamheid nadat het in mei deelnam aan de Make Fashion Circular Summit. Ook tijdens de NRF Big Show beloofde merken als Gap, Nike en Adidas beter voor onze planeet te gaan zorgen. Zo beloofde Adidas dat het in 2024 alleen nog maar gerecycled plastic te gebruiken en bespaart daarmee 40 ton plastic per jaar. In een kort interview met Kering’s Chief Sustainable Officer Marie-Claire Daveu, gaf zij aan dat het conglomeraat van plan is om hun milieu-impact met 40% te verminderen. Prachtige betekenisvolle woorden van retailers die er toe doen in onze wereld die niet alleen meer jagen op economische waarde maar ook duidelijk oog hebben voor social en environmental waarde VAN hun merk VOOR hun directe en indirecte omgeving. 
 

Tot voor kort op zeer ingenieuze wijze onder het tapijt geveegd is duurzaamheid in de luxeretail uitgegroeid tot een c-level onderwerp. Volgens Gartner steeg de duurzame betrokkenheid (posts van gebruikers) in Instagram content met 71%, wat zou bewijzen dat de shopper betekenisvol is en dat ook verwacht van luxe merken in o.a. fashion en beauty. ‘U vraagt, wij draaien’ maar het zijn wederom de disruptors die koploper zijn in volledig duurzame bedrijfsmodellen. Zo stelt For Days shoppers in staat om gebruikte kleding te laten circuleren met vlekken en scheurtjes en verwerkt en vernieuwt Atelier & Repairs gebruikte kleding met een twist zodat het een uniek stuk wordt. Reformation gaat nog verder om shoppers te overtuigen van hun betekenisvolheid en brengt zelfs een driemaandelijks duurzaamheidsverslag uit om te bewijzen dat het niet alleen om economic value gaat maar ook om social en environmental value. Daarbij hebben ze een briljant brutale slogan: “Alleen naakt rondlopen is duurzamer. Wij zijn #2.” 
 

Hoe sexy zijn jullie eigenlijk? Sustainable, dan…
 

Edward Nieuwland is Director of Insights & European Project Management bij The Industrious en medeoprichter van de Retail Safari and Trend Tours app. 

Tags: