Zintuigenmarketing: de ultieme customer experience met een goed verpakkingsdesign

Het prikkelen van de zintuigen is een belangrijk middel om klanten te verleiden. Het is belangrijk dat het beeld dat de klant van jouw merk heeft, overeenkomt met wat hij waarneemt bij het gebruik van het product. Dit kun je door middel van zintuigenmarketing beïnvloeden.

 

Zintuigenmarketing zegt iets over de zintuiglijke merk- en winkelbeleving van een product. Concreet kan dat bijvoorbeeld betekenen dat je een bepaalde kleur voor een product kiest of bepaald genre muziek afspeelt in de winkel omdat dit zorgt voor een hogere omzet. In dit blogartikel lees je alles over hoe je door middel van zintuigenmarketing de klantervaring kunt beïnvloeden.

 

Hoe werkt de zintuigelijke ervaring?

Senta is een marketingadviesbureau dat bedrijven en dienstverleners, waaronder de NS, retailers en A-merken, adviseert op het gebied van multi-zintuigelijke klantbeleving. Uit onderzoek van Senta blijkt dat 40% van de mensen visueel is ingesteld, 20% auditief is ingesteld, 20% is ingesteld op voelen en de overige 20% is ingesteld op proeven/ ruiken.

Zintuigenmarketing wordt steeds vaker ingezet en de techniek wordt steeds geavanceerder. Het is belangrijk dat de zintuigelijke prikkels overeenkomen, want anders ontstaat er juist een onaangename ervaring. Af en toe komt het nog eens voor: koffiebekers die naar karton ruiken of houten bestek dat een houtsmaak afgeeft. Ook al is de verpakking prachtig ontworpen en smaakt de inhoud heel goed, de negatieve ervaring zal overheersen. Met opvallende verpakkingen kun je consumenten zowel positief als negatief beïnvloeden.

 

Zintuigenmarketing: 5 tips voor het ideale verpakkingsdesign

Met deze vijf tips kun je door middel van zintuigenmarketing een verpakkingsdesign ontwikkelen waarmee je de customer experience vergroot.

 

Tip 1: Kies een opvallend verpakkingsdesign

Je kunt de aandacht van de consument trekken met een oogstrelend verpakkingsdesign. Kies bijvoorbeeld voor een opvallende kleur of een afwijkende vorm. Dan zorg je dat jouw product meer opvalt dan andere. Je ziet steeds meer dat retailers een creatief en onderscheidend verpakkingsdesign creëren.

 

Tip 2: Experimenteer met textuur

Experimenteer met het oppervlak van de papieren verpakking of etiket. Embossing is een techniek om reliëf aan te brengen. Er ontstaat een 3D effect omdat een patroon in het papier wordt gedrukt. Er zijn materialen die van nature een bijzondere textuur hebben, zoals palmblad. Dit zie je terug bij producten zoals disposables. Je hebt tegenwoordig zelfs inkt die voelbaar is. Kortom er zijn een hoop mogelijkheden om te spelen met materialen waardoor jouw verpakking een beleving wordt.

 

Tip 3: Oriënteer met geur

Met geur wordt de attentiewaarde verhoogt en de aankoopbereidheid gestimuleerd. Dit komt uit verschillende onderzoeken. Geur is uitstekend toe te passen op verpakkingen. Een bekende methode is ‘scratch and sniff’. Een sticker kun je dan open krassen waarna een geur losgelaten wordt. Helaas heeft dit concept het nooit tot verpakking niveau gehaald. Dit heeft er vermoedelijk mee te maken dat verpakkingen in die tijd nog niet erkend werden als waardevolle marketing tool. ‘Kras en ruik’ is vervangen voor ‘knijp en ruik’. Ideaal voor de promotie van bijvoorbeeld koffie en parfum. Door in de geurverpakking zak te knijpen komt de betreffende geur vrij en wordt de consument getrakteerd op een aangename geurbeleving.

 

Tip 4: Voeg geluid toe aan je verpakking

Uit onderzoek blijkt dat het geknisper en kraken van een zak chips onze smaak positief beïnvloed. Zo was er ook een ander voorbeeld waarbij geluid een psychologisch effect had op mensen. De Amerikaanse psychologe Kathleen Dillon van Wester New England University ontdekte dat studenten die tijdens hun wachttijd vijf minuten lang op de bubbeltjes van de noppenfolie drukten, kalmer en alerter waren dan studenten die dezelfde tijd moesten wachten zonder het plastic. 

 

Door middel van de verpakkingsmateriaal keuze kun je dus geluid toevoegen. Dat geknisper is niet in elke context een meerwaarde. Zorg dus wel dat het past bij het product. Je kunt ook geluid toevoegen aan de verpakking door gebruik te maken van augmented reality of QR. Zodra de consument met zijn smartphone de code scant klinkt er een bijpassend geluid of komt de verpakking tot leven door geluid- en videocontent.

 

Tip 5: Het toevoegen van smaak

Het toevoegen aan smaak aan verpakkingen gebeurt al op kleine schaal. Een verpakkingsdesign beïnvloedt de smaakperceptie van consumenten. Je eet met je ogen. Je kunt dus met een slim ontworpen verpakking de smaakpupillen van je klanten activeren of zelfs beïnvloeden. Een leuk voorbeeld hiervan is de Indonesische startup Evoware. Zij maakte eetbare ijsbakjes. Deze worden gemaakt van zeewier dat vrij is van chemicaliën. Daarnaast is het biologisch afbreekbaar. Het materiaal is een goed alternatief van plastic verpakkingen. Het opeten van je ijsbakje was nog nooit zo lekker.  

 

Voorbeelden van bedrijven die zintuigenmarketing toepassen

Om nog meer tot de verbeelding te spreken hebben we een aantal voorbeelden opgesomt van bedrijven die zintuigenmarketing goed hebben toegepast.

 

Lays

Chipsfabrikant Lays test producten, commercials en verpakkingen met neuromarketing methodes. Eén van de vragen die ze zichzelf stelden was waarom vrouwen minder Lays chips aten dan mannen. Terwijl uit een ander onderzoek kwam dat vrouwen over het algemeen meer snacken dan mannen. Een goede vraag om te stellen dus.

 

Lays heeft tijdens dit onderzoeksproces ontdekt dat vrouwen zich sneller schuldig voelen over het 'snaaien'. En raadt eens wat de boosdoener was? De standaard glimmende verpakkingen met afbeeldingen van chips waren de boosdoener. Dit prikkelt bij vrouwen de mediale frontale cortex namelijk volop. Dit is het gedeelte van de hersenen dat gelinkt is aan het schuldgevoel. Vervolgens testte Lays een matte verpakking met foto’s van meer ‘gezonde’ ingrediënten, zoals aardappels. En wat bleek. Een schot in de roos. Door de verpakking te testen en te veranderen groeide de omzet. Dit is een voorbeeld waarin zintuigenmarketing gecombineerd wordt met neuromarketing.

 

Scotch & Soda

De winkels van Scotch & Soda staan bekend om de geur die binnen wordt verspreid. Wie de winkel in of voorbij loopt wordt geprikkeld door nieuwsgierigheid. Dit versterkt de merkbeleving. Klanten reageren overigens erg positief op die geur. Ze verkopen het parfum zelf ook in de winkels en dat gaat vrij vlot over de toonbank. Scotch & Soda vinden merkbeleving erg belangrijk. Ze willen dat degene die de winkel binnenstapt zich thuis voelt.

 

 

Bij online verkoop heb je als merk veel minder directe contactpunten met de klant. De verzendverpakking is het laatste fysieke contactmoment tussen een bedrijf en de ontvanger. Geurenmarketing is daarom uitstekend toe te passen. Dat is wat Scotch & Soda ook deed. Ze voegden een heerlijk luchtje toe aan de verzendverpakking. Zodra de ontvanger de verzenddoos opent, kwam deze heerlijke geursensatie vrij. Een echte beleving.

 

Bombay Sapphire

Zappar, een augmented reality platform en creatief bureau, heeft in opdracht voor Bombay een augmented reality verpakking ontworpen. Dit hebben ze in samenwerking met Shazam en Bombay Sapphire gedaan.  Voor de campagne hebben ze een unieke AR-ervaring gecreëerd voor klanten. De flessenlabel geldt als activeringspunt. Zodra je met je smartphone de code scant klinkt er een bijpassend geluid.

 

Bij het scannen van het label werd een animatie getoond die de essentie en het karakter van Bombay Sapphire in augmented reality weergeeft. Klanten konden vervolgens exclusieve video’s bekijken met een mix van verschillende Bombay Sapphire cocktailrecepten. De consument wordt verleid door middel van geluiden en interactie.

 

Zintuigenmarketing is trendy en kansrijk

Voor elk merk zijn er veel kansen op het gebied van zintuigenmarketing. Met de technologische mogelijkheden van deze tijd is het ook trendy om in te spelen op de zintuigen consument. Mensen houden van nieuwe dingen die ze nog nooit gezien of gevoeld hebben. Dat wekt interesse. En dat kan weer goed van pas komen als je een merk hebt dat graag wil groeien in naamsbekendheid en omzet. Hierin mag je best creatief zijn. The sky is the limit. Hoe ga jij zintuigenmarketing inzetten om jouw klant te verleiden?

 

Dit artikel werd geschreven door Marthijn van Oostveen. Hij is werkzaam als SEO marketeer bij Vendrigpackaging.com.

 

Tags: