RetailDossier

“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei
  • Gepubliceerd in Food

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Zo wordt Carrefour Belgium duurzamer
  • Gepubliceerd in Food

Gezondere producten, aandacht voor het milieu en lokale verankering zijn drie speerpunten van het duurzaamheidsbeleid bij Carrefour Belgium. De retailer nodigt zijn leveranciers uit om deel te nemen aan een antiverspillingswedstrijd. 

Europese Commissie ruimt obstakels grensoverschrijdende webaankopen op
  • Gepubliceerd in m-Tail

De Europese Commissie heeft een aantal maatregelen uitgewerkt om consumenten een betere toegang tot buitenlandse webwinkels te geven. Zo zullen die niet zomaar klanten kunnen weigeren op basis van hun woonplaats.

Carrefour Koksijde is hyper-geconnecteerd

Het was in Mons (Bergen – Les Grands Prés) al te beleven, maar in Vlaanderen nog niet: de hypermarkt voor de toekomst, zoals Carrefour die ziet. De nieuwe winkel in de West-Vlaamse kustgemeente Koksijde zet zwaar in op digitalisering en beleving.

Halalvoeding en -cosmetica zijn kansrijk in sterke groeimarkt

Voeding en cosmetica zijn kansrijke segmenten in de groeimarkt halal, waar supermarkten op kunnen inspelen. De moslimconsument, maar ook de bewuste niet-moslim, heeft een toenemende belangstelling voor producten met halalcertificering.

EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

Zo omarmt Coca-Cola de smartphone

Smartphones worden een onmisbare partner tijdens het winkelen, denkt Coca-Cola: het frisdrankmerk speelt hierop in met allerlei initiatieven, waaronder een gloednieuwe app.

Waarom het weer geen excuus mag zijn voor retailers

Retailers verwijzen graag naar het weer wanneer de cijfers tegenvallen, maar staan ze echt machteloos tegenover weersinvloeden of biedt big data een helpende hand? “Het weer herhaalt zich niet”, benadrukken experts van Planalytics

Budgetmerken falen in strijd tegen harddiscount

De introductie van eersteprijsmerken is een foute strategie in het gevecht tegen de harddiscounters, meent het International Private Label Consult (IPLC). De inferieure kwaliteit ervan schaadt het merkimago van de supermarkt, en de marges slinken. 

Frans Muller: “Als retailer moet je keuzes maken”

Delhaizetopman Frans Muller zal de komende jaren de integratie tussen Ahold en Delhaize in goede banen leiden. Wat mogen we verwachten? Op het komende RetailDetail Congress komt hij zijn visie uitgebreid toelichten. 

"Offline retailers nog steeds in het voordeel tegenover pure online players"

Als marketingexpert Steven Van Belleghem het bij het rechte eind heeft, laten we ons binnenkort allemaal bedienen door butlerrobots. Toch zal geen enkele robot zich de komende twintig jaar al empathisch kunnen opstellen, verklaart hij in zijn nieuwe boek “When digital becomes human”.

Analyse: "Britse retailers hebben hun problemen zelf veroorzaakt"

Discounters Aldi en Lidl zetten de vier grote Britse retailers onder druk, maar veel van hun huidige problemen hebben Tesco & co ook over zichzelf afgeroepen. Door enorm veel gemakswinkels te openen hebben ze de shopper opgevoed als een ontrouwe 'cherry picker'.

Opinie: Huismerken, het foute wapen in de supermarktenstrijd?

Colruyt heeft gisteren een herlancering aangekondigd van zijn basishuismerk 'Everyday'. De 'private labels' worden meer en meer naar voor geduwd, in de richting van de veranderende consument. Vraag is echter of dit op lange termijn wel loont?

Lidl België: “Via Facebook willen wij in mensen hun dagelijks leven komen”

Klassieke retailers en digitalisering: het is vaak een moeilijke relatie. Toch kunnen beide een heel mooi koppel vormen. Op het Vlerick Retail Platform van 30 september vertellen Barbara Torfs (Schoenen Torfs) en Pieterjan Rynwalt (Lidl) hoe zij de twee samen zien.

Opinie: De hele waardeketen staat onder druk

Waarom worden boeren vandaag tot tranen gedreven, is het aantal buurtwinkels sinds 2008 een kwart gedaald en ontslaat Delhaize massaal personeel? De hele waardeketen staat onder druk, weet retailexpert Jorg Snoeck.

"Discounters groeien trager door crisis"

Harddiscounters hebben in 2013 een record-marktaandeel gerealiseerd in de Belgische levensmiddelenbranche. Toch is de groei in hun aantal winkels nu een stuk lager ligt dan in de jaren voordat in 2008 de economische crisis uitbrak.

“Investeer in digitale tijden in de fysieke winkel”

Net nu e-commerce zo’n sterke opgang maakt, moeten retailers blijven investeren in hun fysieke winkels. Het klinkt misschien paradoxaal, maar het is wel dé boodschap van het Vlerick Retail Platform op 26 juni. Colora en e5 mode doen er hun verhaal.

Back to top