De Belgische Mededingingsautoriteit BMA onderzoekt of Carrefour en Provera (groep Louis Delhaize) de concurrentieregels hebben geschonden met hun samenwerkingsakkoord. Op de hoofdzetels van beide bedrijven vond maandag een huiszoeking plaats.

De Amerikaanse modeketen Urban Outfitters lanceert een verhuurdienst voor damesmode, onder de naam Nuuly. Met uitleendiensten spelen wel meer merken in op veranderend consumentengedrag.

Tegenvallende omzetcijfers en de hoge kosten van winkelsluitingen wegen op de resultaten van de Britse retailer Marks & Spencer, die nu nieuwe aandelen gaat uitgeven om de recente deal met onlinespeler Ocado te financieren.

De Bijzondere Belastinginspectie claimt 30,44 miljoen euro aan belastinggeld van brouwerijgroep AB InBev. Vrijdag komen twee rechtszaken voor de Nederlandstalige rechtbank van eerste aanleg in Brussel, ondanks een belastingdeal.

Test Aankoop wil Nutri-Score verplichten in Europa

Samen met zes Europese zusterorganisaties lanceert Test Aankoop een online petitie om de invoering van Nutri-Score op de Europese agenda te krijgen. Daarvoor zijn één miljoen handtekeningen vereist.

Over & out voor Restaurantketen Jamie Oliver

Volgens Britse bronnen zouden de (meeste) restaurants van Jamie Oliver vandaag de boeken definitief neerleggen. Bij een vorige herstructurering werden al twaalf restaurants gesloten.

Spar zet sterke groei verder

Supermarktketen Spar International zet zijn expansie verder. Voor het derde opeenvolgende jaar groeit de omzet met meer dan 5%.

Nog tot en met nu zondag, 26 mei, lopen er grote afscheidspromo’s op het wijnassortiment in de webshop van Lidl. Daarna gaan de deuren van de online wijnkelder definitief dicht.

Coca-Cola, Colgate en Maggi blijven de grootste consumentenmerken ter wereld. De sterkste stijger in de rangschikking is Vim, maar groeien wordt steeds moeilijker voor FMCG-merken. De sleutel: werk op penetratie en vergeet de oudere consument niet.

Ceconomy kent moeilijk kwartaal

Ceconomy, de holding achter MediaMarkt en Saturn, heeft een lastig kwartaal achter de rug. Het bedrijf bevestigt wel zijn vooruitzichten voor de rest van het jaar.

Belcampi lanceert eerste Belgische pasta

Belcampi zorgt voor een primeur: voor het eerst is er echte Belgische pasta geproduceerd, met in België geteelde durumtarwe. Dat is het resultaat van een proefproject dat drie jaar geleden begon, op initiatief van Wim Heylen van de Heylen Group.

Albert Heijn test dynamische kortingen

Om voedselverspilling tegen te gaan, experimenteert Albert Heijn met dynamische afprijzingen voor enkele verse producten. De korting is niet alleen afhankelijk van de houdbaarheidsdatum, maar ook van andere factoren zoals het weer.

Deliveroo test herbruikbare verpakkingen in Hasselt

Deliveroo, de Stad Hasselt en Recycling Netwerk Benelux zetten hun schouders onder een testproject om maaltijden te laten leveren in herbruikbare verpakkingen.

De voormalige Grand Bazar in Antwerpen

Jacques Dopchie, de voormalige topman van retailconcerns Grand Bazar (foto) en daarna GB Inno BM, is op negentigjarige leeftijd overleden.

Zalando wil ‘gemiste omzet’ recupereren

Zalando wil de rechtstreekse levering van goederen door partner-modewinkels stimuleren: de Duitse e-tailer hoopt zo ruim een miljard euro aan omzet te recupereren, die volgens de retailer jaarlijks verloren gaat door stocktekorten in de eigen magazijnen.

Ikea lanceert online versie van logo

Om beter te kunnen inspelen op online communicatie en e-commerce heeft Ikea een volledig witte versie van zijn logo laten ontwerpen. Dat betekent echter niet dat het bekende geel-blauwe logo definitie begraven wordt.

De hoofdpunten deze week: Delhaize gaat naakt, Lidl bezorgt per fiets, Mitiska koopt Cassis en Paprika, Amazon roert zich in Europa, en Alibaba groeit, maar Jack Ma is bezorgd.

Inditex-CEO: "Late digitale transfomatie was zegen"

Pablo Isla, CEO van het modeconcern Inditex, heeft gezegd dat de late intrede van zijn bedrijf in de e-commerce een goede zaak was. Dat gaf Inditex namelijk meer tijd voor het ontwikkelen van een sterk bedrijfsmodel.

Topman Hudson's Bay kondigt maatregelen aan

In de marge van het World Retail Congress in Amsterdam liet Stephan Fanderl, topman van Galeria Kaufhof Karstadt, verstaan dat er maatregelen zullen komen om het tij te keren bij de Nederlandse tak van winkelketen Hudson’s Bay.

Ed van de Weerd wordt CEO van A.S Watson Benelux

Op 1 juli 2019 wordt Ed van de Weerd de nieuwe CEO van A.S. Watson Health & Beauty Benelux. De huidige baas van dochterbedrijf Kruidvat volgt Gerard van Breen op, die het bedrijf na 14 jaar zal verlaten.