De smartphone blijft steeds belangrijker worden bij het shoppen, zien ze bij Samsung: zeker nu die ook de centrale wordt voor de ‘smart home’. In de fysieke winkels vormen beeldschermen dan ook een organisch verlengde.

Met de opening van een winkel volgens nieuw concept op de Antwerpse Meir test Foodmaker het potentieel in grote winkelstraten. Bovendien kondigt CEO Lieven Vanlommel nieuwe akkoorden aan met Delhaize en Monoprix.

In Parijs test Carrefour een nieuw winkelconcept dat verse en gemaksproducten combineert met digitale diensten en horeca. Het foodaanbod verhuist grotendeels naar online.

De gele hesjes in Frankrijk blijven de supermarktverkopen negatief beïnvloeden. Parijs blijft veerkrachtig met een daling van 'slechts' 6%, maar in Avignon en Saint-Etienne kostten de protesten winkeliers tot nu toe al 37% van hun omzet.

Momenteel heeft Day by Day nog maar één winkel in België waar je droge kruidenierswaren kunt kopen in bulk (en in Nederland helemaal geen), maar de keten wil snel naar 25 Belgische en zelfs 40 Nederlandse vestigingen. “De consument is er klaar voor.”

De Amerikaanse retailreus Walmart werpt zich nu ook op de Japanse e-commercemarkt: samen met Rakuten start het een eigen Walmart Rakuten Ichiba Store.

Het OCMW van Lier start begin januari met een nieuwe boodschappendienst voor senioren, in samenwerking met de lokale Colruyt. Het proefproject loopt tot 30 juni.

Zeeman is een offensief gestart om de hardnekkige mythe te ontkrachten dat aan spotgoedkope kleding altijd een geurtje hangt. De Nederlandse textielsupermarkt speelt voortaan open kaart.

De Zweedse woonketen Ikea wil consumenten duurzamer laten leven en lanceert daarom ook in Nederland een proefproject waarbij mensen meubels kunnen huren in plaats van ze te kopen. Zo krijgen producten een tweede leven.

Bpost test samen met onlinewinkel Zalando ‘smart home’-technologie uit, waardoor koeriers pakjes in huis kunnen afleveren - ook al is de bewoner niet thuis. Of hoe ‘levering aan huis’ ooit ‘levering in huis’ kan worden.

De huurprijzen voor winkelvastgoed in België zijn het afgelopen jaar gedaald met 3 tot 20%, maakt makelaar JLL bekend in zijn jaarrapport. Er is minder vraag naar panden in de winkelstraten, maar baanwinkels en overdekte winkelcentra zijn wel meer in trek.

De Adolf Buylstraat in Oostende

Door de inbreng in natura van negen winkelpanden in Antwerpen en Oostende wordt de familie Vanmoerkerke een sterke referentieaandeelhouder van de vastgoedbevak Qrf City Retail, die zo zijn eigen vermogen versterkt en zijn schuldgraad afbouwt.

De marktplaats van Google komt naar Europa: sinds enkele dagen loopt er een test in Frankrijk met retailers Auchan, Boulanger, Carrefour en Fnac Darty. Begin volgend jaar volgt de officiële lancering.

Afgelopen dinsdag bezocht rechter Jan Van den Berghe het retailpark Driespoort Shopping in Deinze, om zelf vast te stellen of er bouwovertredingen werden gepleegd. Op 5 februari beslist hij of het winkelcentrum moet worden afgebroken.

Lingeriegroep Van de Velde heeft Marleen Vaesen met onmiddellijke ingang aangesteld als CEO ter vervanging van Erwin Van Laethem. De nieuwe topvrouw moet het bedrijf weer op de rails krijgen na teleurstellende resultaten.

Winkels zijn voor beleving, online is voor de boodschappen. Dat is de nieuwe strategie van Albert Heijn (en mogelijk ook Delhaize) volgens Ahold Delhaize-topman Wouter Kolk. Hij wil naar minder winkels, die dan eerder gaan dienen als eetplekken en bezorgpunten.

Liefst 171 verkopers op het platform van bol.com hebben het aan de stok met de Belgische fiscus. Ze hebben er geen btw betaald, omdat ze niet wisten dat dat moest. Ook Belgische verkopers lopen in Nederland (in theorie) hetzelfde risico.

Nederland staat op de eerste plaats in de ranglijst van landen met de sterkste online handel. België volgt pas op de 28ste plaats en scoort beduidend zwakker dan zijn buurlanden. Vooral de kwaliteit van de pakjesdiensten is er ondermaats.

De omzet van Colruyt Group groeide met 3% tot meer dan 4,5 miljard euro in de eerste helft van het boekjaar 2018/19, en ook enkele andere indicatoren zaten goed. De brutowinstmarge steeg van 25,7% tot 26,3%, het marktaandeel nam toe van 31,9% een jaar geleden tot 32,4% nu.

Frans Colruyt heeft aangekondigd dat hij met ingang van 1 februari 2019 terugtreedt als COO Retail van Colruyt Group. Hij wordt als COO opgevolgd door CFO Marc Hofman, maar blijft wel bestuurder van de groep. De rol van CFO gaat dan weer over naar Stefaan Vandamme.