De 39 overblijvende Belgische speelgoedwinkels van Bart Smit komen in handen van Maxi Toys, en zullen ook een re-branding ondergaan naar het Maxi Toys-merk. Ze bevinden zich grotendeels in gebieden waar Maxi Toys nog niet actief is.

Huawei opent zijn eerste winkel buiten China in Wenen. Het Chinese merk zegt in Oostenrijk al de op één na grootste smartphoneleverancier te zijn en wil zijn positie ook in de rest van Europa verder versterken.

Domino’s Pizza groeit fors

Domino's Pizza Enterprises heeft sterke halfjaarcijfers gepubliceerd, met de Benelux als motor voor het succes. De omzet steeg wereldwijd met bijna 15%.

Choco en ketchup: geen aanrader qua foodpairing, maar ze kleurden samen wel een deel van het FMCG-nieuws afgelopen week. Geniet desalniettemin van uw portie alternatieve feiten in het essentiële overzicht van RetailDetail Food!

Tot drie jaar geleden verkocht Matthias De Waele (30) in Oostkamp auto's, terwijl zijn partner Tine Vanderyse (29) bij Philip Morris werkzaam was. Niets liet vermoeden dat zij vandaag een goed marcherende Carrefour Market in Loppem zouden uitbaten...

Lunch Garden wordt mogelijk verkocht

De voorbije jaren gaat het steeds beter met Lunch Garden. Nu de omzet en winst weer toenemen, overweegt eigenaarsfamilie Brenninkmeijer, die onder meer bekend is van kledingketen C&A, een verkoop van de restaurantketen.

De beurskoers van voedingsfabrikant Kraft Heinz is in vrije val na de publicatie van zware verliescijfers en het bekend raken van een onderzoek naar de boekhouding. Bovendien ligt de producent in conflict met de Duitse marktleider Edeka.

“Verkoop Makro behoort tot de mogelijkheden”

In een interview met L’Echo geeft Olaf Koch, CEO van Metro, aan dat voor Makro alle mogelijke opties worden bekeken. Een verkoop behoort tot die mogelijke opties, zo blijkt.

Wisselkoerseffecten wegen op resultaten Henkel

Het Duitse Henkel heeft een slecht boekjaar achter de rug. De omzet kwam uit op 19,9 miljard euro (een daling met 0,6% door negatieve wisselkoerseffecten), terwijl de nettowinst daalde met 8,3% tot 2,33 miljard euro.

Knorr (Unilever) en het Wereldnatuurfonds hebben zopas het “Future 50 Foods”-rapport gepubliceerd, een lijst met vijftig gewassen die de voedingswaarde van onze maaltijden verhogen en tegelijk de negatieve impact op de planeet drastisch verminderen.

Colruyt biedt melkboeren vijf jaar lang vaste melkprijs

Colruyt Group en Inex hebben afgesproken om melkboeren een stabiele prijs te bieden voor vijf jaar. Melkveehouders die aangesloten zijn bij Inex kunnen ingaan op het voorstel om een vaste prijs van 34,76 eurocent per liter te ontvangen voor een deel van hun melkproductie.

Amper anderhalf jaar na de eerste opening opent de Brusselse bioformule The Barn een tweede vestiging. De winkel in Sint-Gillis werkt samen met een bioboerin uit Dilbeek.

Intertoys, de grootste speelgoedketen van Nederland, heeft vandaag het faillissement aangevraagd. De verkoop van de Belgische winkels zit intussen in een “vergevorderd stadium”.

Ondanks moeilijke omstandigheden heeft Fnac Darty 2018 afgesloten met iets meer omzet en flink meer winst. Ook in de Benelux ging de verkoop erop vooruit, ondanks de sluiting van zeven BCC-winkels in Nederland.

De Oostenrijkse energiedrankproducent Red Bull heeft een recordjaar achter de rug: de groep verkocht wereldwijd maar liefst 6,79 miljard blikjes.

De Nutella-fabriek in het Normandische Villers-Ecalles, goed voor een kwart van de wereldproductie van het bruine goedje, ligt helemaal stil. “Een voorzorgsmaatregel”, aldus fabrikant Ferrero, nadat een “kwaliteitsprobleem” aan het licht kwam.

American Eagle Outfitters komt naar Europa

American Eagle Outfitters heeft grote expansieplannen in Europa: voor de komende jaren voorziet de Amerikaanse winkelketen vestigingen in zeven Europese landen (waaronder Nederland, maar niet België), waarin de merken American Eagle en Aerie verkocht zullen worden.

Het botert niet meer tussen inkooporganisatie Superunie en Upfield, de vroegere Unilever-afdeling voor bak- en kookvetten. De jaarlijkse onderhandelingen zijn vastgelopen en nu zijn merken als Becel, Bertolli, Blue Band en Croma bij supermarktketen Plus uit de rekken verdwenen.

Vastgoedontwikkelaar Prologis bouwt in Nieuwegein een 34.000 m² groot distributiecentrum voor Hema. Dat moet tegen de zomer van volgend jaar operationeel zijn.

De strategische ommezwaai van Amazon om exclusieve producten niet langer zelf te produceren, maar ze te laten maken door derden, draait op volle toeren. Eind 2018 had de e-commercegigant al 223 exclusieve deals gesloten.