Albert Heijn bezorgt

Deze lente start Albert Heijn ook in België met het aan huis leveren van boodschappen. De regio rond Antwerpen komt als eerste aan de beurt, daarna wil de retailer de nieuwe service stap voor stap verder uitrollen.

Natalie Berg (foto Maarten De Bouw)

Alles wat we vandaag normaal vinden online, hebben we aan Amazon te danken. Maar om nog succesvoller te worden, zal het imperium van Jeff Bezos ook moeten doorbreken in mode en voeding. Dat kan niet zonder fysieke winkels, stelt retailexpert Natalie Berg van NBK Retail.

Quartier Bleu opent met feestvierdaagse

Eind volgende maand beleeft het project Quartier Bleu aan de Kanaalkom in Hasselt zijn officiële opening. Dat gaat gepaard met drie themadagen en een shoppingtiendaagse van het Centrummanagement.

Alibaba waarschuwt voor eerste omzetdaling

Alibaba heeft er andermaal een recordkwartaal opzitten, met een omzetgroei van 38% en een fors gestegen winst. Het concern vreest wel dat de coronacrisis de komende maanden op de cijfers zal wegen.

A.F. Vandevorst houdt ermee op

Het Belgische modelabel A.F. Vandevorst verdwijnt zeer binnenkort. Het label is het levenswerk van het Antwerpse modekoppel An Vandevorst en Filip Arickx.

Flessenwater wordt zorgenkind voor Nestlé

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé zag zijn omzet en winst afgelopen jaar opnieuw stijgen, vooral onder impuls van de Purina-dierenvoeding. Het flessenwater daarentegen komt steeds meer onder druk te staan.

Knokken Colruyt en Coke om de poen? Moeten Milka en Oreo boete doen? Wanneer wordt Delhaize weer kampioen? Is Frits verliefd en gaat Jef met pensioen? Ach, in deze Valentijneditie van Filet Pur is er uiteindelijk maar één rode draad: de liefde, die niet alleen door de maag gaat.

Barry Callebaut gaat chocoladecreaties 3D-printen

Barry Callebaut kondigt de opening aan van - naar eigen zeggen - ‘s werelds eerste 3D-printstudio om "unieke chocolade-ervaringen te creëren". Met de innovatie speelt het bedrijf in op de "consument die een 'instagrammable' leven wil."

(publireportage) Tavola, de tweejaarlijkse vakbeurs voor foodprofessionals met een passie voor smaak, vindt dit jaar plaats van 15 tot 17 maart in Kortrijk Xpo. 500 sterke marktleiders en ambachtelijke producenten presenteren er een uniek assortiment van streng geselecteerde delicatessen en heerlijke high-end producten. 

Kellogg’s brengt vegetarische worsten op de markt

Het wordt druk op de markt van de vleesvervangers: elke zichzelf respecterende foodmultinational probeert een eigen 'vleesloos vlees' te creëren. Zo ook Kellogg’s: de ontbijtgranenproducent brengt deze zomer twee soorten vegetarische worsten uit onder het merk Incogmeato.

Ikea roept wegwerpplastic halt toe

Sinds begin dit jaar heeft Ikea alle plastic wegwerpproducten uit het assortiment gehaald. Ook de restaurants zullen wegwerpplastic progressief bannen. De inspanningen passen in de ambitie van de woonwinkelketen om tegen 2030 enkel nog gerecycleerd of hernieuwbaar plastic te gebruiken in het assortiment en de verpakkingen.

Omzet Takeaway.com ruim driekwart hoger

Maaltijdbezorger Takeaway.com zag zijn omzet afgelopen jaar fors stijgen, geholpen door de overname van Delivery Hero in Duitsland. Voor het eerst sinds de beursgang in 2016 boekte het bedrijf een positief brutobedrijfsresultaat.

Coronavirus bedreigt luxegroep Kering

Luxeconcern Kering, eigenaar van onder meer Gucci en Yves Saint Laurent, heeft andermaal een jaar van sterke groei achter de rug. De precaire situatie in China bezorgt de Franse groep wel heel wat kopzorgen.

Beeld: de schaal van de nutri-score

Ook Luxemburg voegt zich nu bij het rijtje landen dat de Nutri-Score omarmt. Het Groothertogdom volgt daarmee het voorbeeld van onder meer Frankrijk en België, die het voedingslabel al eerder invoerden. Toch blijft het streefdoel een Europese harmonisatie.

Gevel winkel The Body Shop

Cosmeticaketen The Body Shop gaat aan de slag met ‘open hiring’ in zijn winkels: letterlijk de eerste de beste kandidaat die zich aanmeldt, mag aan de slag. Zonder cv-screening, sollicitatie of wat dan ook.

Dobit Decathlon Foto Header

(publireportage) Een klant relevante beleving: dat is exact wat Decathlon beoogt met de Essential Gear Wall. Dit interactief scherm, centraal geplaatst bij de Hockey-afdeling, geeft klanten gericht advies bij de keuze van de juiste hockey-uitrusting, en dit zonder dat er steeds een expert in de winkel aanwezig is! Een digitale tool die niet alleen beleving brengt, maar ook meteen meerverkoop genereert.

Frans Muller, Ahold Delhaize

Op de lastige Belgische markt heeft Delhaize het moeilijk om te groeien, ook al stijgt het marktaandeel wel. 2020 moet beterschap brengen, zegt Ahold Delhaize-topman Frans Muller, die bedenkingen heeft bij de toenemende concurrentie: "Dit kan niet blijven duren."

Unilever bant reclame gericht op jonge kinderen

Unilever, eigenaar van ijsmerken als Magnum, gaat zijn advertenties op traditionele en sociale media niet langer richten op kinderen onder de 12 jaar. De maatregel komt er na alarmerende berichten van organisaties als de Wereldgezondsheidsorganisatie (WHO) over obesitas en overgewicht bij kinderen.

Hema trekt naar Amerika

Hema trekt naar Amerika: nog dit jaar opent de Nederlandse keten zijn eerste tien winkels in Mexico. Er is in Mexico zelfs potentieel voor 200 winkels, menen de Amsterdammers.

De nieuwe On the Go-winkel van retailer Sainsbury's

De Britse supermarktketen Sainsbury’s lanceert een nieuwe stadswinkelformule, met een eerste vestiging in Londen. Nog negen andere winkels zijn al bevestigd.