7 Belgen op 10 verkiezen fysieke winkel boven webshop

Mix van redenen

Dat de Belg achterop hinkt als het om webwinkelen gaat, heeft volgens Matthieu Van Der Schueren, directeur bij Deloitte België, meerdere redenen. "De belangrijkste redenen waarom de Belgische consumenten liever niet online kopen, zijn bezorgdheid over de veiligheid van online aankopen, terughoudendheid om persoonlijke gegevens mee te delen via het internet en het feit dat de consument de producten/diensten graag in het echt wil zien of proberen." Klassieke verklaringen die de e-commercesector al langer kent, natuurlijk. 

 

Maar Van Der Schueren schuift toch nog een nieuw element naar voren: "Ook de sterke urbanisatie in België speelt een rol: nabijgelegen winkels bieden een zeer uitgebreide keuze aan."

M-commerce nog beperkt in ons land

Ook de nieuwste technologie om te shoppen via de smartphone is in ons land nog verre van ingeburgerd. Meer zelfs, het aantal consumenten dat al goederen of diensten heeft aangekocht via de mobiele telefoon is nergens in Europa lager dan bij ons. Hier is dat namelijk amper 9%, zo leert de kerststudie van dit jaar.

 

Toch verwacht Deloitte België de komende jaren groei voor de m-commerce "aangezien steeds meer consumenten de technologie letterlijk in handen zullen hebben en de retailers meer mogelijkheden zullen aanbieden." 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


23/09/2016

In de eerste helft van het boekjaar 2016 heeft HelloFresh zijn omzet meer dan weten te verdubbelen ten opzichte van een jaar eerder. Daar tegenover staat wel het feit dat ook het verlies bij het bedrijf verdubbelde.

22/09/2016

Amazon heeft vandaag zijn platform voor handgemaakte artikelen, Handmade at Amazon, toegevoegd aan zijn websites in Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

22/09/2016

De Franse online shopping community Showroomprivé heeft een nieuwe operationeel directeur aangesteld. De 40-jarige Anil Benard-Dende komt over van bij Cdiscount en heet een kei te zijn in logistiek.

22/09/2016

De nieuwe website en app Skip-Q heeft het plan om de wachtrijen in broodjeszaken en restaurants tijdens de lunchuren drastisch te verminderen. Via het platform kunnen bestellingen op voorhand gedaan en betaald worden.

22/09/2016

Stadsdistributiebedrijf Bubble Post heeft er een nieuw type voertuig bij: de Bubble Stint, een wat bizar ogend voertuig dat vlotjes tot 400 kilogram op een milieuvriendelijke manier naar de stadswinkels en inwoners kan brengen.

22/09/2016

Rocket Internet, de incubatiegroep van de Duitse broertjes Samwer, heeft een halfjaar achter de rug om snel te vergeten: het groepsverlies ging vlot boven het half miljard euro als gevolg van flinke afboekingen.

Back to top