‘Beste Koop’ en ‘Beste van de test’ mogen binnenkort op productverpakkingen | RetailDetail

‘Beste Koop’ en ‘Beste van de test’ mogen binnenkort op productverpakkingen

‘Beste Koop’ en ‘Beste van de test’ mogen binnenkort op productverpakkingen

Test-Aankoop gaat de licentie op het gebruik van haar labels 'Beste Koop' en 'Beste van de Test' verkopen aan geïnteresseerde fabrikanten. Die kunnen de labels dan op hun verpakkingen afdrukken als 'extra verkoopargument'.

5.000 tot 24.000 euro

Consumentenorganisatie Test-Aankoop verandert het geweer van schouder: tot nog toe was het fabrikanten en invoerders uitdrukkelijk verboden om op hun verpakking of in hun marketingcommunicatie te melden dat hun product in een vergelijkende test het label ‘Beste van de Test’ of ‘Beste Koop’ (= beste prijs-kwaliteitverhouding) had gekregen van Test-Aankoop. Dat mag vanaf nu wel. Tegen betaling, wel te verstaan.

 

Afhankelijk van de gekozen formule gaat het om 5.000 tot 24.000 euro, exclusief btw. “Bedrijven die een licentie op het gebruik van het label kopen, beschikken over een concurrentievoordeel omdat hun product als een kwaliteitsproduct werd erkend door een onafhankelijke organisatie als Test-Aankoop”, klinkt het.

 

“Fabrikanten die de resultaten van de tests van Test-Aankoop aan hun potentiële kopers willen tonen, zijn zich ervan bewust dat deze analyses een commerciële waarde hebben. Het is dan ook maar logisch dat zij bijdragen tot de middelen die deze tests mogelijk maken.” De consumentenorganisatie geeft elk jaar 2,4 miljoen euro uit aan het testen van gemiddeld 4.800 producten.

 

“Onafhankelijkheid blijft gegarandeerd”

Voor de CEO van Test-Aankoop, Ivo Mechels, “verandert deze nieuwe stap niets aan het engagement van Test-Aankoop voor de consument. Wel integendeel. Wij stellen onze knowhow ten dienste van iedereen en dat in volledige onafhankelijkheid. De fabrikanten zullen de labels pas kunnen kopen nadat de tests zijn uitgevoerd en de resultaten bekend zijn. Alleen Test-Aankoop bepaalt wat, hoe, waar en wanneer de onderzoeken plaatsvinden.”

 

Daarom heeft Test-Aankoop de commercialisering van haar labels uitbesteed aan ‘Bureau Veritas’, een onafhankelijke gezaghebbende specialist in conformiteitsbeoordeling en certificering: “Er zal dus nooit direct contact zijn tussen Test-Aankoop en de betrokken ondernemingen.”

 

Test-Aankoop zal de opbrengst trouwens volledig investeren in acties ten dienste van de consument: “Het is belangrijk voor ogen te houden dan Test-Aankoop geen onderneming is met winstoogmerk en er dus geen winst wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

bpost vergroot zijn netwerk aan afhaalpunten

20/02/2018

(publireportage) Gemak speelt een steeds grotere rol bij online shopping en de huidige consument weet exact wat hij wil: zelf bepalen waar en wanneer zijn aankopen geleverd worden. bpost blijft dan ook zijn netwerk aan afhaalpunten verder uitbreiden.

Back to top