‘Beste Koop’ en ‘Beste van de test’ mogen binnenkort op productverpakkingen | RetailDetail

‘Beste Koop’ en ‘Beste van de test’ mogen binnenkort op productverpakkingen

‘Beste Koop’ en ‘Beste van de test’ mogen binnenkort op productverpakkingen

Test-Aankoop gaat de licentie op het gebruik van haar labels 'Beste Koop' en 'Beste van de Test' verkopen aan geïnteresseerde fabrikanten. Die kunnen de labels dan op hun verpakkingen afdrukken als 'extra verkoopargument'.

5.000 tot 24.000 euro

Consumentenorganisatie Test-Aankoop verandert het geweer van schouder: tot nog toe was het fabrikanten en invoerders uitdrukkelijk verboden om op hun verpakking of in hun marketingcommunicatie te melden dat hun product in een vergelijkende test het label ‘Beste van de Test’ of ‘Beste Koop’ (= beste prijs-kwaliteitverhouding) had gekregen van Test-Aankoop. Dat mag vanaf nu wel. Tegen betaling, wel te verstaan.

 

Afhankelijk van de gekozen formule gaat het om 5.000 tot 24.000 euro, exclusief btw. “Bedrijven die een licentie op het gebruik van het label kopen, beschikken over een concurrentievoordeel omdat hun product als een kwaliteitsproduct werd erkend door een onafhankelijke organisatie als Test-Aankoop”, klinkt het.

 

“Fabrikanten die de resultaten van de tests van Test-Aankoop aan hun potentiële kopers willen tonen, zijn zich ervan bewust dat deze analyses een commerciële waarde hebben. Het is dan ook maar logisch dat zij bijdragen tot de middelen die deze tests mogelijk maken.” De consumentenorganisatie geeft elk jaar 2,4 miljoen euro uit aan het testen van gemiddeld 4.800 producten.

 

“Onafhankelijkheid blijft gegarandeerd”

Voor de CEO van Test-Aankoop, Ivo Mechels, “verandert deze nieuwe stap niets aan het engagement van Test-Aankoop voor de consument. Wel integendeel. Wij stellen onze knowhow ten dienste van iedereen en dat in volledige onafhankelijkheid. De fabrikanten zullen de labels pas kunnen kopen nadat de tests zijn uitgevoerd en de resultaten bekend zijn. Alleen Test-Aankoop bepaalt wat, hoe, waar en wanneer de onderzoeken plaatsvinden.”

 

Daarom heeft Test-Aankoop de commercialisering van haar labels uitbesteed aan ‘Bureau Veritas’, een onafhankelijke gezaghebbende specialist in conformiteitsbeoordeling en certificering: “Er zal dus nooit direct contact zijn tussen Test-Aankoop en de betrokken ondernemingen.”

 

Test-Aankoop zal de opbrengst trouwens volledig investeren in acties ten dienste van de consument: “Het is belangrijk voor ogen te houden dan Test-Aankoop geen onderneming is met winstoogmerk en er dus geen winst wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.