‘Beste Koop’ en ‘Beste van de test’ mogen binnenkort op productverpakkingen | RetailDetail

‘Beste Koop’ en ‘Beste van de test’ mogen binnenkort op productverpakkingen

‘Beste Koop’ en ‘Beste van de test’ mogen binnenkort op productverpakkingen

Test-Aankoop gaat de licentie op het gebruik van haar labels 'Beste Koop' en 'Beste van de Test' verkopen aan geïnteresseerde fabrikanten. Die kunnen de labels dan op hun verpakkingen afdrukken als 'extra verkoopargument'.

5.000 tot 24.000 euro

Consumentenorganisatie Test-Aankoop verandert het geweer van schouder: tot nog toe was het fabrikanten en invoerders uitdrukkelijk verboden om op hun verpakking of in hun marketingcommunicatie te melden dat hun product in een vergelijkende test het label ‘Beste van de Test’ of ‘Beste Koop’ (= beste prijs-kwaliteitverhouding) had gekregen van Test-Aankoop. Dat mag vanaf nu wel. Tegen betaling, wel te verstaan.

 

Afhankelijk van de gekozen formule gaat het om 5.000 tot 24.000 euro, exclusief btw. “Bedrijven die een licentie op het gebruik van het label kopen, beschikken over een concurrentievoordeel omdat hun product als een kwaliteitsproduct werd erkend door een onafhankelijke organisatie als Test-Aankoop”, klinkt het.

 

“Fabrikanten die de resultaten van de tests van Test-Aankoop aan hun potentiële kopers willen tonen, zijn zich ervan bewust dat deze analyses een commerciële waarde hebben. Het is dan ook maar logisch dat zij bijdragen tot de middelen die deze tests mogelijk maken.” De consumentenorganisatie geeft elk jaar 2,4 miljoen euro uit aan het testen van gemiddeld 4.800 producten.

 

“Onafhankelijkheid blijft gegarandeerd”

Voor de CEO van Test-Aankoop, Ivo Mechels, “verandert deze nieuwe stap niets aan het engagement van Test-Aankoop voor de consument. Wel integendeel. Wij stellen onze knowhow ten dienste van iedereen en dat in volledige onafhankelijkheid. De fabrikanten zullen de labels pas kunnen kopen nadat de tests zijn uitgevoerd en de resultaten bekend zijn. Alleen Test-Aankoop bepaalt wat, hoe, waar en wanneer de onderzoeken plaatsvinden.”

 

Daarom heeft Test-Aankoop de commercialisering van haar labels uitbesteed aan ‘Bureau Veritas’, een onafhankelijke gezaghebbende specialist in conformiteitsbeoordeling en certificering: “Er zal dus nooit direct contact zijn tussen Test-Aankoop en de betrokken ondernemingen.”

 

Test-Aankoop zal de opbrengst trouwens volledig investeren in acties ten dienste van de consument: “Het is belangrijk voor ogen te houden dan Test-Aankoop geen onderneming is met winstoogmerk en er dus geen winst wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.