‘Beste Koop’ en ‘Beste van de test’ mogen binnenkort op productverpakkingen

‘Beste Koop’ en ‘Beste van de test’ mogen binnenkort op productverpakkingen

Test-Aankoop gaat de licentie op het gebruik van haar labels 'Beste Koop' en 'Beste van de Test' verkopen aan geïnteresseerde fabrikanten. Die kunnen de labels dan op hun verpakkingen afdrukken als 'extra verkoopargument'.

5.000 tot 24.000 euro

Consumentenorganisatie Test-Aankoop verandert het geweer van schouder: tot nog toe was het fabrikanten en invoerders uitdrukkelijk verboden om op hun verpakking of in hun marketingcommunicatie te melden dat hun product in een vergelijkende test het label ‘Beste van de Test’ of ‘Beste Koop’ (= beste prijs-kwaliteitverhouding) had gekregen van Test-Aankoop. Dat mag vanaf nu wel. Tegen betaling, wel te verstaan.

 

Afhankelijk van de gekozen formule gaat het om 5.000 tot 24.000 euro, exclusief btw. “Bedrijven die een licentie op het gebruik van het label kopen, beschikken over een concurrentievoordeel omdat hun product als een kwaliteitsproduct werd erkend door een onafhankelijke organisatie als Test-Aankoop”, klinkt het.

 

“Fabrikanten die de resultaten van de tests van Test-Aankoop aan hun potentiële kopers willen tonen, zijn zich ervan bewust dat deze analyses een commerciële waarde hebben. Het is dan ook maar logisch dat zij bijdragen tot de middelen die deze tests mogelijk maken.” De consumentenorganisatie geeft elk jaar 2,4 miljoen euro uit aan het testen van gemiddeld 4.800 producten.

 

“Onafhankelijkheid blijft gegarandeerd”

Voor de CEO van Test-Aankoop, Ivo Mechels, “verandert deze nieuwe stap niets aan het engagement van Test-Aankoop voor de consument. Wel integendeel. Wij stellen onze knowhow ten dienste van iedereen en dat in volledige onafhankelijkheid. De fabrikanten zullen de labels pas kunnen kopen nadat de tests zijn uitgevoerd en de resultaten bekend zijn. Alleen Test-Aankoop bepaalt wat, hoe, waar en wanneer de onderzoeken plaatsvinden.”

 

Daarom heeft Test-Aankoop de commercialisering van haar labels uitbesteed aan ‘Bureau Veritas’, een onafhankelijke gezaghebbende specialist in conformiteitsbeoordeling en certificering: “Er zal dus nooit direct contact zijn tussen Test-Aankoop en de betrokken ondernemingen.”

 

Test-Aankoop zal de opbrengst trouwens volledig investeren in acties ten dienste van de consument: “Het is belangrijk voor ogen te houden dan Test-Aankoop geen onderneming is met winstoogmerk en er dus geen winst wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders”, klinkt het.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top