‘Big data’ ook op de winkelvloer

‘Big data’ ook op de winkelvloer

De weg volgen die de klant in je shop aflegt, is algemene praktijk op het wereldwijde web. Maar het kan ook steeds meer en beter op de winkelvloer zelf. ‘Big data’ is de toekomst, weten marketeers en consumptieanalisten al, en dat kan net zo goed offline als online. Al rijzen er wel bezorgdheden rond privacy.

Ook offline schat aan informatie te vinden

Het gebruik van ‘big data’ is lang niet alleen weggelegd voor e-tailers, die precies kunnen zien waar klanten wel of niet op klikken, hoe lang ze in de webshop blijven en wanneer ze kopen of afhaken. Hetzelfde is immers vandaag ook meer en meer mogelijk op de winkelvloer.

 

De krant New York Times maakte een korte reportage waarin het onder meer de voorbeelden van Swatch en American Apparel aanhaalt. Deze ketens leggen met camera’s de traffiek op bepaalde punten in hun winkels vast en analyseren zo bijvoorbeeld de tijd die consumenten doorbrengen bij een nieuwe display of hoeveel klanten uiteindelijk ook iets uit het rek nemen.

 

Maar met de opkomst van mobiele toestellen wordt het nog eenvoudiger: het kan volstaan om klanten met hun smartphone te laten inchecken op het wifi-netwerk van de winkel om hun bewegingen en handelingen op de winkelvloer te traceren. De volledige ‘customer path’ kan zo worden geanalyseerd, wat een schat aan informatie oplevert voor elke retailer.

 

Aanfluiting van de privacy?

“Onthutsend”, noemt De Standaard het echter. En ook New York Times wijst erop dat waar online shoppers doorgaans weten – of, door de verplichte cookiemeldingen en gebruiksvoorwaarden, toch verondersteld worden te weten – dat ze gevolgd worden, dat in fysieke winkels vaak niet het geval is. De vraag rijst dus of dergelijke technologische snufjes een aanfluiting van de privacy vormen?

 

“De consument wordt meer en meer een ‘bloterik’”, geeft consumentenpsycholoog Herman Konings toe. “Het lijkt alsof we door de technologie rondom ons een stuk van onze privacy opgeven. Maar we kiezen er ook voor: we gaan steeds meer aan zelfbecijfering doen. Als bijvoorbeeld Nike schoenen ontwerpt die je loopgedrag opslaan, vinden we dat geweldig. En de aanbieder zal natuurlijk zelf ook iets met die informatie gaan doen.”

 

De 'personal information economy'

De trendwatcher ziet ‘big data’ dan ook als een vast onderdeel van een nieuwe realiteit, de ‘personal information economy’, en niet als iets wat nog zal teruggedraaid worden. Wel moeten consumenten nog gaan beseffen dat ze zelf ook een speler zijn in die economie, eerder dan een slachtoffer ervan.

 

“In deze economie kan de consument zich eigenlijk ook een beetje als een product voorstellen en zichzelf gaan verkopen. Jouw profiel is iets waard voor de bedrijven, en daar kan je iets tegenover stellen,” aldus Herman Konings.

 

Wat retailers betreft, is openheid wel geboden. “Geen slechte bedoelingen? Verberg je dan ook niet. Zeg wat je doet en dat je de ervaring voor de klant zo wil verbeteren. Als het stiekem gaat, kan het zich alleen maar tegen je keren.”

 

 

Herman Konings spreekt ook op RetailDetails gloednieuwe inspiratieplatform RetailPodium. Ontdek de andere sprekers en meer informatie op www.retailpodium.be.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top