‘Gebruiksvriendelijkheid websites ondermaats’. | RetailDetail

‘Gebruiksvriendelijkheid websites ondermaats’.

‘Gebruiksvriendelijkheid websites ondermaats’.

Niet genoeg bedrijven beseffen het, maar een goede website is goud waard. 97% van de gebruikers zou hun aankoopgedrag (online en offline) laten beïnvloeden door hun ervaringen op de website. De gebruiksvriendelijkheid van sites laat echter vaak te wensen over. UserPlus nam de proef op de som met de websites van Mobistar en Base.

 

Uit het onderzoek van IBBT CUO KULeuven spin-off UserPlus bleek dat er nog veel ruimte voor verbetering is in de online service van gsm-operatoren Mobistar en Base. Om tot die conclusie te komen liet UserPlus gebruikers op de twee sites los met de opdracht de oplossing voor een connectieprobleem en het telefoonnummer van de klantendienst te vinden.

 

Geen enkele van de gebruikers was in staat om op de website van Base informatie te vinden over een connectie-probleem, terwijl 8% raad vond op de webstek van Mobistar. Slechts 45% van de gebruikers kon weliswaar het telefoonnummer van de Mobistar klantendienst vinden. Bij Base vond iedereen dan weer het juiste nummer.

 

De tevredenheid over de gebruiksvriendelijkheid van de websites lag dan ook laag bij de proefpersonen. De website van Base scoorde 3 op een schaal van 7 onder de proefpersonen. Mobistar behaalde 1,5 op 7 voor tevredenheid.

 

Lonneke Spinhof, managing partner van UserPlus, legt uit dat de test bedoeld is om een bewustzijn te creëren voor gebruiksvriendelijkheid, niet alleen bij bedrijven en organisaties maar ook bij het grote publiek. “Ons bedrijf is ontstaan uit de frustratie dat usability‐activiteiten maar geen ingang vinden in het ontwikkelingstraject van nieuwe toepassingen. Via deze testen willen we bovendien ook de eindgebruiker meer betrekken en een stem geven.”
 

Niet genoeg bedrijven beseffen het, maar een goede website is goud waard. 97% van de gebruikers zou hun aankoopgedrag (online en offline) laten beïnvloeden door hun ervaringen op de website. De gebruiksvriendelijkheid van sites laat echter vaak te wensen over. UserPlus nam de proef op de som met de websites van Mobistar en Base.

 

Uit het onderzoek van IBBT CUO KULeuven spin-off UserPlus bleek dat er nog veel ruimte voor verbetering is in de online service van gsm-operatoren Mobistar en Base. Om tot die conclusie te komen liet UserPlus gebruikers op de twee sites los met de opdracht de oplossing voor een connectieprobleem en het telefoonnummer van de klantendienst te vinden.

 

Geen enkele van de gebruikers was in staat om op de website van Base informatie te vinden over een connectie-probleem, terwijl 8% raad vond op de webstek van Mobistar. Slechts 45% van de gebruikers kon weliswaar het telefoonnummer van de Mobistar klantendienst vinden. Bij Base vond iedereen dan weer het juiste nummer.

 

De tevredenheid over de gebruiksvriendelijkheid van de websites lag dan ook laag bij de proefpersonen. De website van Base scoorde 3 op een schaal van 7 onder de proefpersonen. Mobistar behaalde 1,5 op 7 voor tevredenheid.

 

Lonneke Spinhof, managing partner van UserPlus, legt uit dat de test bedoeld is om een bewustzijn te creëren voor gebruiksvriendelijkheid, niet alleen bij bedrijven en organisaties maar ook bij het grote publiek. “Ons bedrijf is ontstaan uit de frustratie dat usability‐activiteiten maar geen ingang vinden in het ontwikkelingstraject van nieuwe toepassingen. Via deze testen willen we bovendien ook de eindgebruiker meer betrekken en een stem geven.”
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.