‘Gebruiksvriendelijkheid websites ondermaats’.

‘Gebruiksvriendelijkheid websites ondermaats’.

Niet genoeg bedrijven beseffen het, maar een goede website is goud waard. 97% van de gebruikers zou hun aankoopgedrag (online en offline) laten beïnvloeden door hun ervaringen op de website. De gebruiksvriendelijkheid van sites laat echter vaak te wensen over. UserPlus nam de proef op de som met de websites van Mobistar en Base.

 

Uit het onderzoek van IBBT CUO KULeuven spin-off UserPlus bleek dat er nog veel ruimte voor verbetering is in de online service van gsm-operatoren Mobistar en Base. Om tot die conclusie te komen liet UserPlus gebruikers op de twee sites los met de opdracht de oplossing voor een connectieprobleem en het telefoonnummer van de klantendienst te vinden.

 

Geen enkele van de gebruikers was in staat om op de website van Base informatie te vinden over een connectie-probleem, terwijl 8% raad vond op de webstek van Mobistar. Slechts 45% van de gebruikers kon weliswaar het telefoonnummer van de Mobistar klantendienst vinden. Bij Base vond iedereen dan weer het juiste nummer.

 

De tevredenheid over de gebruiksvriendelijkheid van de websites lag dan ook laag bij de proefpersonen. De website van Base scoorde 3 op een schaal van 7 onder de proefpersonen. Mobistar behaalde 1,5 op 7 voor tevredenheid.

 

Lonneke Spinhof, managing partner van UserPlus, legt uit dat de test bedoeld is om een bewustzijn te creëren voor gebruiksvriendelijkheid, niet alleen bij bedrijven en organisaties maar ook bij het grote publiek. “Ons bedrijf is ontstaan uit de frustratie dat usability‐activiteiten maar geen ingang vinden in het ontwikkelingstraject van nieuwe toepassingen. Via deze testen willen we bovendien ook de eindgebruiker meer betrekken en een stem geven.”
 

Niet genoeg bedrijven beseffen het, maar een goede website is goud waard. 97% van de gebruikers zou hun aankoopgedrag (online en offline) laten beïnvloeden door hun ervaringen op de website. De gebruiksvriendelijkheid van sites laat echter vaak te wensen over. UserPlus nam de proef op de som met de websites van Mobistar en Base.

 

Uit het onderzoek van IBBT CUO KULeuven spin-off UserPlus bleek dat er nog veel ruimte voor verbetering is in de online service van gsm-operatoren Mobistar en Base. Om tot die conclusie te komen liet UserPlus gebruikers op de twee sites los met de opdracht de oplossing voor een connectieprobleem en het telefoonnummer van de klantendienst te vinden.

 

Geen enkele van de gebruikers was in staat om op de website van Base informatie te vinden over een connectie-probleem, terwijl 8% raad vond op de webstek van Mobistar. Slechts 45% van de gebruikers kon weliswaar het telefoonnummer van de Mobistar klantendienst vinden. Bij Base vond iedereen dan weer het juiste nummer.

 

De tevredenheid over de gebruiksvriendelijkheid van de websites lag dan ook laag bij de proefpersonen. De website van Base scoorde 3 op een schaal van 7 onder de proefpersonen. Mobistar behaalde 1,5 op 7 voor tevredenheid.

 

Lonneke Spinhof, managing partner van UserPlus, legt uit dat de test bedoeld is om een bewustzijn te creëren voor gebruiksvriendelijkheid, niet alleen bij bedrijven en organisaties maar ook bij het grote publiek. “Ons bedrijf is ontstaan uit de frustratie dat usability‐activiteiten maar geen ingang vinden in het ontwikkelingstraject van nieuwe toepassingen. Via deze testen willen we bovendien ook de eindgebruiker meer betrekken en een stem geven.”
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Nieuwe website om onafhankelijke krantenwinkel te redden

15/06/2017

Persdistributeur Ubiway heeft een website gelanceerd om zelfstandige krantenwinkels te helpen overleven. In vijf jaar tijd zagen die hun aantal terugvallen van 3.200 naar 2.400: hoog tijd voor een grootscheepse operatie 'Red de krantenwinkel'.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

België bijna altijd duurder dan buurlanden

15/06/2017

Het is een oud zeer: de Belgische consument betaalt zo goed als altijd meer wanneer hij eenzelfde product in eigen land koopt in plaats van in een buurland. Nieuwe cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat tonen dat nog maar eens aan.

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

14/06/2017

Volgens politicoloog Jonathan Holslag van de VUB moet de consument bewuster gaan kopen en wegblijven van prijskrakers als Action en Primark, omdat die “de economie verknoeien”. Hij vindt dan ook dat er meer bij lokale winkels moet worden gekocht.

Back to top