‘Gebruiksvriendelijkheid websites ondermaats’.

‘Gebruiksvriendelijkheid websites ondermaats’.

Niet genoeg bedrijven beseffen het, maar een goede website is goud waard. 97% van de gebruikers zou hun aankoopgedrag (online en offline) laten beïnvloeden door hun ervaringen op de website. De gebruiksvriendelijkheid van sites laat echter vaak te wensen over. UserPlus nam de proef op de som met de websites van Mobistar en Base.

 

Uit het onderzoek van IBBT CUO KULeuven spin-off UserPlus bleek dat er nog veel ruimte voor verbetering is in de online service van gsm-operatoren Mobistar en Base. Om tot die conclusie te komen liet UserPlus gebruikers op de twee sites los met de opdracht de oplossing voor een connectieprobleem en het telefoonnummer van de klantendienst te vinden.

 

Geen enkele van de gebruikers was in staat om op de website van Base informatie te vinden over een connectie-probleem, terwijl 8% raad vond op de webstek van Mobistar. Slechts 45% van de gebruikers kon weliswaar het telefoonnummer van de Mobistar klantendienst vinden. Bij Base vond iedereen dan weer het juiste nummer.

 

De tevredenheid over de gebruiksvriendelijkheid van de websites lag dan ook laag bij de proefpersonen. De website van Base scoorde 3 op een schaal van 7 onder de proefpersonen. Mobistar behaalde 1,5 op 7 voor tevredenheid.

 

Lonneke Spinhof, managing partner van UserPlus, legt uit dat de test bedoeld is om een bewustzijn te creëren voor gebruiksvriendelijkheid, niet alleen bij bedrijven en organisaties maar ook bij het grote publiek. “Ons bedrijf is ontstaan uit de frustratie dat usability‐activiteiten maar geen ingang vinden in het ontwikkelingstraject van nieuwe toepassingen. Via deze testen willen we bovendien ook de eindgebruiker meer betrekken en een stem geven.”
 

Niet genoeg bedrijven beseffen het, maar een goede website is goud waard. 97% van de gebruikers zou hun aankoopgedrag (online en offline) laten beïnvloeden door hun ervaringen op de website. De gebruiksvriendelijkheid van sites laat echter vaak te wensen over. UserPlus nam de proef op de som met de websites van Mobistar en Base.

 

Uit het onderzoek van IBBT CUO KULeuven spin-off UserPlus bleek dat er nog veel ruimte voor verbetering is in de online service van gsm-operatoren Mobistar en Base. Om tot die conclusie te komen liet UserPlus gebruikers op de twee sites los met de opdracht de oplossing voor een connectieprobleem en het telefoonnummer van de klantendienst te vinden.

 

Geen enkele van de gebruikers was in staat om op de website van Base informatie te vinden over een connectie-probleem, terwijl 8% raad vond op de webstek van Mobistar. Slechts 45% van de gebruikers kon weliswaar het telefoonnummer van de Mobistar klantendienst vinden. Bij Base vond iedereen dan weer het juiste nummer.

 

De tevredenheid over de gebruiksvriendelijkheid van de websites lag dan ook laag bij de proefpersonen. De website van Base scoorde 3 op een schaal van 7 onder de proefpersonen. Mobistar behaalde 1,5 op 7 voor tevredenheid.

 

Lonneke Spinhof, managing partner van UserPlus, legt uit dat de test bedoeld is om een bewustzijn te creëren voor gebruiksvriendelijkheid, niet alleen bij bedrijven en organisaties maar ook bij het grote publiek. “Ons bedrijf is ontstaan uit de frustratie dat usability‐activiteiten maar geen ingang vinden in het ontwikkelingstraject van nieuwe toepassingen. Via deze testen willen we bovendien ook de eindgebruiker meer betrekken en een stem geven.”
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Big Bazar brengt logistiek onder bij Bakker Logistiek

24/07/2017

Big Bazar brengt vanaf volgend jaar de logistiek onder bij Bakker Logistiek. Met deze nieuwe partner ondersteunt de discountformule van Blokker Holding haar verdere groei in de Benelux.

“Blokker gaat niet ten onder”

24/07/2017

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Supermarktketens waarschuwen voor phishing via WhatsApp

20/07/2017

De voorbije dagen is er een vorm van phishing via berichtenapplicatie WhatsApp opgedoken. Gebruikers krijgen een bericht met daarin een promotie van een supermarktketen. Wie doorklikt op de link speelt een aantal gegevens door.

Schrijf u nu in voor de RetailDetail Day 2017

20/07/2017

De inschrijvingen voor de jaarlijkse RetailDetail Day zijn vanaf nu geopend. Dit jaar vindt de retailhoogdag plaats op 21 september in Mechelen. Het bijzonder diverse programma brengt zowel gerenommeerde retailers als digitale voorlopers.

Grote namen bevestigen voor Shoptalk Europe

18/07/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, het grote nieuwe event voor innovatie in retail en e-commerce, kan al rekenen op meer dan 100 exposanten. Startups die zich willen voorstellen aan de Europese retailscene, kunnen dat aan gunstige voorwaarden.

Europese consument blijft positief

18/07/2017

Uit cijfers van onderzoeksbureau GfK blijkt dat de positieve trend bij het vertrouwen van de Europese consument zich blijft voortzetten. Toch zijn er in Europa grote verschillen op te merken over de verschillende landen heen.

Back to top