‘Gebruiksvriendelijkheid websites ondermaats’.

‘Gebruiksvriendelijkheid websites ondermaats’.

Niet genoeg bedrijven beseffen het, maar een goede website is goud waard. 97% van de gebruikers zou hun aankoopgedrag (online en offline) laten beïnvloeden door hun ervaringen op de website. De gebruiksvriendelijkheid van sites laat echter vaak te wensen over. UserPlus nam de proef op de som met de websites van Mobistar en Base.

 

Uit het onderzoek van IBBT CUO KULeuven spin-off UserPlus bleek dat er nog veel ruimte voor verbetering is in de online service van gsm-operatoren Mobistar en Base. Om tot die conclusie te komen liet UserPlus gebruikers op de twee sites los met de opdracht de oplossing voor een connectieprobleem en het telefoonnummer van de klantendienst te vinden.

 

Geen enkele van de gebruikers was in staat om op de website van Base informatie te vinden over een connectie-probleem, terwijl 8% raad vond op de webstek van Mobistar. Slechts 45% van de gebruikers kon weliswaar het telefoonnummer van de Mobistar klantendienst vinden. Bij Base vond iedereen dan weer het juiste nummer.

 

De tevredenheid over de gebruiksvriendelijkheid van de websites lag dan ook laag bij de proefpersonen. De website van Base scoorde 3 op een schaal van 7 onder de proefpersonen. Mobistar behaalde 1,5 op 7 voor tevredenheid.

 

Lonneke Spinhof, managing partner van UserPlus, legt uit dat de test bedoeld is om een bewustzijn te creëren voor gebruiksvriendelijkheid, niet alleen bij bedrijven en organisaties maar ook bij het grote publiek. “Ons bedrijf is ontstaan uit de frustratie dat usability‐activiteiten maar geen ingang vinden in het ontwikkelingstraject van nieuwe toepassingen. Via deze testen willen we bovendien ook de eindgebruiker meer betrekken en een stem geven.”
 

Niet genoeg bedrijven beseffen het, maar een goede website is goud waard. 97% van de gebruikers zou hun aankoopgedrag (online en offline) laten beïnvloeden door hun ervaringen op de website. De gebruiksvriendelijkheid van sites laat echter vaak te wensen over. UserPlus nam de proef op de som met de websites van Mobistar en Base.

 

Uit het onderzoek van IBBT CUO KULeuven spin-off UserPlus bleek dat er nog veel ruimte voor verbetering is in de online service van gsm-operatoren Mobistar en Base. Om tot die conclusie te komen liet UserPlus gebruikers op de twee sites los met de opdracht de oplossing voor een connectieprobleem en het telefoonnummer van de klantendienst te vinden.

 

Geen enkele van de gebruikers was in staat om op de website van Base informatie te vinden over een connectie-probleem, terwijl 8% raad vond op de webstek van Mobistar. Slechts 45% van de gebruikers kon weliswaar het telefoonnummer van de Mobistar klantendienst vinden. Bij Base vond iedereen dan weer het juiste nummer.

 

De tevredenheid over de gebruiksvriendelijkheid van de websites lag dan ook laag bij de proefpersonen. De website van Base scoorde 3 op een schaal van 7 onder de proefpersonen. Mobistar behaalde 1,5 op 7 voor tevredenheid.

 

Lonneke Spinhof, managing partner van UserPlus, legt uit dat de test bedoeld is om een bewustzijn te creëren voor gebruiksvriendelijkheid, niet alleen bij bedrijven en organisaties maar ook bij het grote publiek. “Ons bedrijf is ontstaan uit de frustratie dat usability‐activiteiten maar geen ingang vinden in het ontwikkelingstraject van nieuwe toepassingen. Via deze testen willen we bovendien ook de eindgebruiker meer betrekken en een stem geven.”
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Analyse: Redt Blokker het met Blokker?

16/05/2017

De ingrijpende ontmanteling die Blokker Holding nu inzet betekent het einde van een iconisch retailconcern. Maar kan de herstructurering ook het begin van iets nieuws betekenen, of is het gewoon te laat? 

Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker

16/05/2017

Blokker Holding heeft besloten zich volledig te gaan richten op Blokker, de winkel waarmee het allemaal begon in 1896. De overige winkelbedrijven van het concern (Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker) zullen worden verkocht. 

Politie niet meer nodig bij winkeldiefstal

16/05/2017

Winkeliers moeten binnenkort niet langer de politie inschakelen bij een winkeldiefstal, maar ze zullen dieven zelf kunnen bestraffen door middel van een schadevergoeding. Unizo is tevreden met de nieuwe regeling.

Zo boort Amazon steeds nieuwe markten aan

15/05/2017

Ook in categorieën waar e-commerce vandaag nog een bescheiden aandeel heeft, zet Amazon de grote middelen in om snel marktaandeel te veroveren. Meubilair en doe-het-zelf behoren tot de volgende doelwitten. 

Wie wordt opvolger Carrefour Les Grands Prés?

15/05/2017

De strijd om de Mercuriusprijs kan herbeginnen: Comeos gaat weer op zoek naar het winkelconcept van het jaar en roept handelaars op om hun kandidatuur in te dienen. In oktober weten we wie de prestigieuze prijs wint.

Vijfde Blokker gered van sluiting

15/05/2017

Nadat eerder al bekend was gemaakt dat vier Belgische vestigingen van Blokker dan toch niet de deuren moesten sluiten, is nu ook een vijfde filiaal gered van de sluiting. Ditmaal gaat het over de winkel in Waregem.

Back to top