‘Retailtrends bestaan niet’

‘Retailtrends bestaan niet’

Liefst 84 procent van de Belgen doet elke keer weer boodschappen in dezelfde winkel. Hetzelfde geldt voor 80 procent van de Nederlanders. “En tóch krijgt die minderheid van store switchers alle aandacht”, verzucht Jean-Jacques Vandenheede. “Onbegrijpelijk!” In zijn presentatie vanochtend tijdens het congres ‘What’s Going on in Retailing’ veegde Vandenheede de vloer aan met managers die hijgerig achter trends aanrennen.

 

“Het is hooguit turbulentie”, aldus de senior retail industry analyst van Nielsen Europe. “Als dat in het vliegtuig gebeurt, zegt de piloot fasten your seat belts en vliegt vervolgens gewoon verder totdat de turbulentie is verdwenen. Zo niet in de sector consumentenartikelen. Daar wordt élke trend geïnterpreteerd en moeten bedrijven erop reageren.”

Stabiel

Er zijn volgens Vandenheede teveel trends die klakkeloos worden overgenomen en herhaald. “Iedereen roept maar dat de consument steeds sneller moet beslissen en steeds vaker shopt, maar ís dat wel zo? Wij meten dat voor een aantal grote Europese markten het aantal shopping trips per vier weken al jarenlang een stabiel beeld geeft. Hetzelfde geldt voor de gemiddelde besteding per trip. Ook hoor je elk jaar dat er teveel winkels zijn. In Europa zijn sinds het jaar 2000 alleen maar meer hypermarkten en grote en kleine supermarkten bijgekomen.”

Paniek

Omzetverdeling naar format is nog zo’n misvatting, stelt Vandenheede. “De procentuele omzetverdeling per format ligt al dertig jaar vast. Uiteraard zijn er binnen formats verschuivingen, zoals kleine, inefficiënte supers die het loodje leggen, maar daarvoor komen dan weer andere winkels in de plaats. Vaak ook discounters. In hypermarkten zie je sinds een aantal jaren wél een behoorlijke teruggang. Daar is de omzet met 7 procent gedaald. Vandaar de paniek in dat segment en pogingen – met name door Carrefour – om meer sfeer en beleving in hypermarkten te brengen.”

Geen revolutie

Over online shopping wordt volgens de Nielsen-onderzoeker veel gesproken, maar op basis van gegevens van de Britse en Amerikaanse markt, toont Vandenheede aan dat online nog maar een heel klein deel van de consumenten in Groot-Brittannië en de VS aanleiding heeft gegeven om de aankoopgewoontes te wijzigen. “En dat terwijl online shopping al een jaar of 15 in de belangstelling staat”, zegt hij. “Ook deze ontwikkeling is heel geleidelijk. Er zijn geen revolutionaire processen aan de gang. Al die hypes en trends tonen aan dat de sector teveel bezig is met de golven op de zee. Maar als je vis wilt vangen zul je moeten weten wat er ónder het wateroppervlak gebeurt!”

 

- Pascal Kuipers, Alsano Communicatie

 

 

Liefst 84 procent van de Belgen doet elke keer weer boodschappen in dezelfde winkel. Hetzelfde geldt voor 80 procent van de Nederlanders. “En tóch krijgt die minderheid van store switchers alle aandacht”, verzucht Jean-Jacques Vandenheede. “Onbegrijpelijk!” In zijn presentatie vanochtend tijdens het congres ‘What’s Going on in Retailing’ veegde Vandenheede de vloer aan met managers die hijgerig achter trends aanrennen.

 

“Het is hooguit turbulentie”, aldus de senior retail industry analyst van Nielsen Europe. “Als dat in het vliegtuig gebeurt, zegt de piloot fasten your seat belts en vliegt vervolgens gewoon verder totdat de turbulentie is verdwenen. Zo niet in de sector consumentenartikelen. Daar wordt élke trend geïnterpreteerd en moeten bedrijven erop reageren.”

Stabiel

Er zijn volgens Vandenheede teveel trends die klakkeloos worden overgenomen en herhaald. “Iedereen roept maar dat de consument steeds sneller moet beslissen en steeds vaker shopt, maar ís dat wel zo? Wij meten dat voor een aantal grote Europese markten het aantal shopping trips per vier weken al jarenlang een stabiel beeld geeft. Hetzelfde geldt voor de gemiddelde besteding per trip. Ook hoor je elk jaar dat er teveel winkels zijn. In Europa zijn sinds het jaar 2000 alleen maar meer hypermarkten en grote en kleine supermarkten bijgekomen.”

Paniek

Omzetverdeling naar format is nog zo’n misvatting, stelt Vandenheede. “De procentuele omzetverdeling per format ligt al dertig jaar vast. Uiteraard zijn er binnen formats verschuivingen, zoals kleine, inefficiënte supers die het loodje leggen, maar daarvoor komen dan weer andere winkels in de plaats. Vaak ook discounters. In hypermarkten zie je sinds een aantal jaren wél een behoorlijke teruggang. Daar is de omzet met 7 procent gedaald. Vandaar de paniek in dat segment en pogingen – met name door Carrefour – om meer sfeer en beleving in hypermarkten te brengen.”

Geen revolutie

Over online shopping wordt volgens de Nielsen-onderzoeker veel gesproken, maar op basis van gegevens van de Britse en Amerikaanse markt, toont Vandenheede aan dat online nog maar een heel klein deel van de consumenten in Groot-Brittannië en de VS aanleiding heeft gegeven om de aankoopgewoontes te wijzigen. “En dat terwijl online shopping al een jaar of 15 in de belangstelling staat”, zegt hij. “Ook deze ontwikkeling is heel geleidelijk. Er zijn geen revolutionaire processen aan de gang. Al die hypes en trends tonen aan dat de sector teveel bezig is met de golven op de zee. Maar als je vis wilt vangen zul je moeten weten wat er ónder het wateroppervlak gebeurt!”

 

- Pascal Kuipers, Alsano Communicatie

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eneco Trendrapport wijst retailers de weg naar duurzame innovatie

22/06/2017

(publireportage)  Met een gratis trendrapport en masterclass wil groene energieleverancier Eneco retailers de weg wijzen naar duurzame innovatie.

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Nieuwe website om onafhankelijke krantenwinkel te redden

15/06/2017

Persdistributeur Ubiway heeft een website gelanceerd om zelfstandige krantenwinkels te helpen overleven. In vijf jaar tijd zagen die hun aantal terugvallen van 3.200 naar 2.400: hoog tijd voor een grootscheepse operatie 'Red de krantenwinkel'.

Back to top