‘Retailtrends bestaan niet’

‘Retailtrends bestaan niet’

Liefst 84 procent van de Belgen doet elke keer weer boodschappen in dezelfde winkel. Hetzelfde geldt voor 80 procent van de Nederlanders. “En tóch krijgt die minderheid van store switchers alle aandacht”, verzucht Jean-Jacques Vandenheede. “Onbegrijpelijk!” In zijn presentatie vanochtend tijdens het congres ‘What’s Going on in Retailing’ veegde Vandenheede de vloer aan met managers die hijgerig achter trends aanrennen.

 

“Het is hooguit turbulentie”, aldus de senior retail industry analyst van Nielsen Europe. “Als dat in het vliegtuig gebeurt, zegt de piloot fasten your seat belts en vliegt vervolgens gewoon verder totdat de turbulentie is verdwenen. Zo niet in de sector consumentenartikelen. Daar wordt élke trend geïnterpreteerd en moeten bedrijven erop reageren.”

Stabiel

Er zijn volgens Vandenheede teveel trends die klakkeloos worden overgenomen en herhaald. “Iedereen roept maar dat de consument steeds sneller moet beslissen en steeds vaker shopt, maar ís dat wel zo? Wij meten dat voor een aantal grote Europese markten het aantal shopping trips per vier weken al jarenlang een stabiel beeld geeft. Hetzelfde geldt voor de gemiddelde besteding per trip. Ook hoor je elk jaar dat er teveel winkels zijn. In Europa zijn sinds het jaar 2000 alleen maar meer hypermarkten en grote en kleine supermarkten bijgekomen.”

Paniek

Omzetverdeling naar format is nog zo’n misvatting, stelt Vandenheede. “De procentuele omzetverdeling per format ligt al dertig jaar vast. Uiteraard zijn er binnen formats verschuivingen, zoals kleine, inefficiënte supers die het loodje leggen, maar daarvoor komen dan weer andere winkels in de plaats. Vaak ook discounters. In hypermarkten zie je sinds een aantal jaren wél een behoorlijke teruggang. Daar is de omzet met 7 procent gedaald. Vandaar de paniek in dat segment en pogingen – met name door Carrefour – om meer sfeer en beleving in hypermarkten te brengen.”

Geen revolutie

Over online shopping wordt volgens de Nielsen-onderzoeker veel gesproken, maar op basis van gegevens van de Britse en Amerikaanse markt, toont Vandenheede aan dat online nog maar een heel klein deel van de consumenten in Groot-Brittannië en de VS aanleiding heeft gegeven om de aankoopgewoontes te wijzigen. “En dat terwijl online shopping al een jaar of 15 in de belangstelling staat”, zegt hij. “Ook deze ontwikkeling is heel geleidelijk. Er zijn geen revolutionaire processen aan de gang. Al die hypes en trends tonen aan dat de sector teveel bezig is met de golven op de zee. Maar als je vis wilt vangen zul je moeten weten wat er ónder het wateroppervlak gebeurt!”

 

- Pascal Kuipers, Alsano Communicatie

 

 

Liefst 84 procent van de Belgen doet elke keer weer boodschappen in dezelfde winkel. Hetzelfde geldt voor 80 procent van de Nederlanders. “En tóch krijgt die minderheid van store switchers alle aandacht”, verzucht Jean-Jacques Vandenheede. “Onbegrijpelijk!” In zijn presentatie vanochtend tijdens het congres ‘What’s Going on in Retailing’ veegde Vandenheede de vloer aan met managers die hijgerig achter trends aanrennen.

 

“Het is hooguit turbulentie”, aldus de senior retail industry analyst van Nielsen Europe. “Als dat in het vliegtuig gebeurt, zegt de piloot fasten your seat belts en vliegt vervolgens gewoon verder totdat de turbulentie is verdwenen. Zo niet in de sector consumentenartikelen. Daar wordt élke trend geïnterpreteerd en moeten bedrijven erop reageren.”

Stabiel

Er zijn volgens Vandenheede teveel trends die klakkeloos worden overgenomen en herhaald. “Iedereen roept maar dat de consument steeds sneller moet beslissen en steeds vaker shopt, maar ís dat wel zo? Wij meten dat voor een aantal grote Europese markten het aantal shopping trips per vier weken al jarenlang een stabiel beeld geeft. Hetzelfde geldt voor de gemiddelde besteding per trip. Ook hoor je elk jaar dat er teveel winkels zijn. In Europa zijn sinds het jaar 2000 alleen maar meer hypermarkten en grote en kleine supermarkten bijgekomen.”

Paniek

Omzetverdeling naar format is nog zo’n misvatting, stelt Vandenheede. “De procentuele omzetverdeling per format ligt al dertig jaar vast. Uiteraard zijn er binnen formats verschuivingen, zoals kleine, inefficiënte supers die het loodje leggen, maar daarvoor komen dan weer andere winkels in de plaats. Vaak ook discounters. In hypermarkten zie je sinds een aantal jaren wél een behoorlijke teruggang. Daar is de omzet met 7 procent gedaald. Vandaar de paniek in dat segment en pogingen – met name door Carrefour – om meer sfeer en beleving in hypermarkten te brengen.”

Geen revolutie

Over online shopping wordt volgens de Nielsen-onderzoeker veel gesproken, maar op basis van gegevens van de Britse en Amerikaanse markt, toont Vandenheede aan dat online nog maar een heel klein deel van de consumenten in Groot-Brittannië en de VS aanleiding heeft gegeven om de aankoopgewoontes te wijzigen. “En dat terwijl online shopping al een jaar of 15 in de belangstelling staat”, zegt hij. “Ook deze ontwikkeling is heel geleidelijk. Er zijn geen revolutionaire processen aan de gang. Al die hypes en trends tonen aan dat de sector teveel bezig is met de golven op de zee. Maar als je vis wilt vangen zul je moeten weten wat er ónder het wateroppervlak gebeurt!”

 

- Pascal Kuipers, Alsano Communicatie

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Barbie wijst G.I. Joe & Co (voorlopig?) af

16/11/2017

Speelgoedreus Mattel zou het overnamebod door concurrent Hasbro hebben afgewezen, schrijft persbureau Reuters op basis van bronnen dicht bij het dossier. Welke gevolgen dat heeft, is vooralsnog onduidelijk.

Back to top