‘Retailtrends bestaan niet’ | RetailDetail

‘Retailtrends bestaan niet’

‘Retailtrends bestaan niet’

Liefst 84 procent van de Belgen doet elke keer weer boodschappen in dezelfde winkel. Hetzelfde geldt voor 80 procent van de Nederlanders. “En tóch krijgt die minderheid van store switchers alle aandacht”, verzucht Jean-Jacques Vandenheede. “Onbegrijpelijk!” In zijn presentatie vanochtend tijdens het congres ‘What’s Going on in Retailing’ veegde Vandenheede de vloer aan met managers die hijgerig achter trends aanrennen.

 

“Het is hooguit turbulentie”, aldus de senior retail industry analyst van Nielsen Europe. “Als dat in het vliegtuig gebeurt, zegt de piloot fasten your seat belts en vliegt vervolgens gewoon verder totdat de turbulentie is verdwenen. Zo niet in de sector consumentenartikelen. Daar wordt élke trend geïnterpreteerd en moeten bedrijven erop reageren.”

Stabiel

Er zijn volgens Vandenheede teveel trends die klakkeloos worden overgenomen en herhaald. “Iedereen roept maar dat de consument steeds sneller moet beslissen en steeds vaker shopt, maar ís dat wel zo? Wij meten dat voor een aantal grote Europese markten het aantal shopping trips per vier weken al jarenlang een stabiel beeld geeft. Hetzelfde geldt voor de gemiddelde besteding per trip. Ook hoor je elk jaar dat er teveel winkels zijn. In Europa zijn sinds het jaar 2000 alleen maar meer hypermarkten en grote en kleine supermarkten bijgekomen.”

Paniek

Omzetverdeling naar format is nog zo’n misvatting, stelt Vandenheede. “De procentuele omzetverdeling per format ligt al dertig jaar vast. Uiteraard zijn er binnen formats verschuivingen, zoals kleine, inefficiënte supers die het loodje leggen, maar daarvoor komen dan weer andere winkels in de plaats. Vaak ook discounters. In hypermarkten zie je sinds een aantal jaren wél een behoorlijke teruggang. Daar is de omzet met 7 procent gedaald. Vandaar de paniek in dat segment en pogingen – met name door Carrefour – om meer sfeer en beleving in hypermarkten te brengen.”

Geen revolutie

Over online shopping wordt volgens de Nielsen-onderzoeker veel gesproken, maar op basis van gegevens van de Britse en Amerikaanse markt, toont Vandenheede aan dat online nog maar een heel klein deel van de consumenten in Groot-Brittannië en de VS aanleiding heeft gegeven om de aankoopgewoontes te wijzigen. “En dat terwijl online shopping al een jaar of 15 in de belangstelling staat”, zegt hij. “Ook deze ontwikkeling is heel geleidelijk. Er zijn geen revolutionaire processen aan de gang. Al die hypes en trends tonen aan dat de sector teveel bezig is met de golven op de zee. Maar als je vis wilt vangen zul je moeten weten wat er ónder het wateroppervlak gebeurt!”

 

- Pascal Kuipers, Alsano Communicatie

 

 

Liefst 84 procent van de Belgen doet elke keer weer boodschappen in dezelfde winkel. Hetzelfde geldt voor 80 procent van de Nederlanders. “En tóch krijgt die minderheid van store switchers alle aandacht”, verzucht Jean-Jacques Vandenheede. “Onbegrijpelijk!” In zijn presentatie vanochtend tijdens het congres ‘What’s Going on in Retailing’ veegde Vandenheede de vloer aan met managers die hijgerig achter trends aanrennen.

 

“Het is hooguit turbulentie”, aldus de senior retail industry analyst van Nielsen Europe. “Als dat in het vliegtuig gebeurt, zegt de piloot fasten your seat belts en vliegt vervolgens gewoon verder totdat de turbulentie is verdwenen. Zo niet in de sector consumentenartikelen. Daar wordt élke trend geïnterpreteerd en moeten bedrijven erop reageren.”

Stabiel

Er zijn volgens Vandenheede teveel trends die klakkeloos worden overgenomen en herhaald. “Iedereen roept maar dat de consument steeds sneller moet beslissen en steeds vaker shopt, maar ís dat wel zo? Wij meten dat voor een aantal grote Europese markten het aantal shopping trips per vier weken al jarenlang een stabiel beeld geeft. Hetzelfde geldt voor de gemiddelde besteding per trip. Ook hoor je elk jaar dat er teveel winkels zijn. In Europa zijn sinds het jaar 2000 alleen maar meer hypermarkten en grote en kleine supermarkten bijgekomen.”

Paniek

Omzetverdeling naar format is nog zo’n misvatting, stelt Vandenheede. “De procentuele omzetverdeling per format ligt al dertig jaar vast. Uiteraard zijn er binnen formats verschuivingen, zoals kleine, inefficiënte supers die het loodje leggen, maar daarvoor komen dan weer andere winkels in de plaats. Vaak ook discounters. In hypermarkten zie je sinds een aantal jaren wél een behoorlijke teruggang. Daar is de omzet met 7 procent gedaald. Vandaar de paniek in dat segment en pogingen – met name door Carrefour – om meer sfeer en beleving in hypermarkten te brengen.”

Geen revolutie

Over online shopping wordt volgens de Nielsen-onderzoeker veel gesproken, maar op basis van gegevens van de Britse en Amerikaanse markt, toont Vandenheede aan dat online nog maar een heel klein deel van de consumenten in Groot-Brittannië en de VS aanleiding heeft gegeven om de aankoopgewoontes te wijzigen. “En dat terwijl online shopping al een jaar of 15 in de belangstelling staat”, zegt hij. “Ook deze ontwikkeling is heel geleidelijk. Er zijn geen revolutionaire processen aan de gang. Al die hypes en trends tonen aan dat de sector teveel bezig is met de golven op de zee. Maar als je vis wilt vangen zul je moeten weten wat er ónder het wateroppervlak gebeurt!”

 

- Pascal Kuipers, Alsano Communicatie

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.