‘Retailtrends bestaan niet’

‘Retailtrends bestaan niet’

Liefst 84 procent van de Belgen doet elke keer weer boodschappen in dezelfde winkel. Hetzelfde geldt voor 80 procent van de Nederlanders. “En tóch krijgt die minderheid van store switchers alle aandacht”, verzucht Jean-Jacques Vandenheede. “Onbegrijpelijk!” In zijn presentatie vanochtend tijdens het congres ‘What’s Going on in Retailing’ veegde Vandenheede de vloer aan met managers die hijgerig achter trends aanrennen.

 

“Het is hooguit turbulentie”, aldus de senior retail industry analyst van Nielsen Europe. “Als dat in het vliegtuig gebeurt, zegt de piloot fasten your seat belts en vliegt vervolgens gewoon verder totdat de turbulentie is verdwenen. Zo niet in de sector consumentenartikelen. Daar wordt élke trend geïnterpreteerd en moeten bedrijven erop reageren.”

Stabiel

Er zijn volgens Vandenheede teveel trends die klakkeloos worden overgenomen en herhaald. “Iedereen roept maar dat de consument steeds sneller moet beslissen en steeds vaker shopt, maar ís dat wel zo? Wij meten dat voor een aantal grote Europese markten het aantal shopping trips per vier weken al jarenlang een stabiel beeld geeft. Hetzelfde geldt voor de gemiddelde besteding per trip. Ook hoor je elk jaar dat er teveel winkels zijn. In Europa zijn sinds het jaar 2000 alleen maar meer hypermarkten en grote en kleine supermarkten bijgekomen.”

Paniek

Omzetverdeling naar format is nog zo’n misvatting, stelt Vandenheede. “De procentuele omzetverdeling per format ligt al dertig jaar vast. Uiteraard zijn er binnen formats verschuivingen, zoals kleine, inefficiënte supers die het loodje leggen, maar daarvoor komen dan weer andere winkels in de plaats. Vaak ook discounters. In hypermarkten zie je sinds een aantal jaren wél een behoorlijke teruggang. Daar is de omzet met 7 procent gedaald. Vandaar de paniek in dat segment en pogingen – met name door Carrefour – om meer sfeer en beleving in hypermarkten te brengen.”

Geen revolutie

Over online shopping wordt volgens de Nielsen-onderzoeker veel gesproken, maar op basis van gegevens van de Britse en Amerikaanse markt, toont Vandenheede aan dat online nog maar een heel klein deel van de consumenten in Groot-Brittannië en de VS aanleiding heeft gegeven om de aankoopgewoontes te wijzigen. “En dat terwijl online shopping al een jaar of 15 in de belangstelling staat”, zegt hij. “Ook deze ontwikkeling is heel geleidelijk. Er zijn geen revolutionaire processen aan de gang. Al die hypes en trends tonen aan dat de sector teveel bezig is met de golven op de zee. Maar als je vis wilt vangen zul je moeten weten wat er ónder het wateroppervlak gebeurt!”

 

- Pascal Kuipers, Alsano Communicatie

 

 

Liefst 84 procent van de Belgen doet elke keer weer boodschappen in dezelfde winkel. Hetzelfde geldt voor 80 procent van de Nederlanders. “En tóch krijgt die minderheid van store switchers alle aandacht”, verzucht Jean-Jacques Vandenheede. “Onbegrijpelijk!” In zijn presentatie vanochtend tijdens het congres ‘What’s Going on in Retailing’ veegde Vandenheede de vloer aan met managers die hijgerig achter trends aanrennen.

 

“Het is hooguit turbulentie”, aldus de senior retail industry analyst van Nielsen Europe. “Als dat in het vliegtuig gebeurt, zegt de piloot fasten your seat belts en vliegt vervolgens gewoon verder totdat de turbulentie is verdwenen. Zo niet in de sector consumentenartikelen. Daar wordt élke trend geïnterpreteerd en moeten bedrijven erop reageren.”

Stabiel

Er zijn volgens Vandenheede teveel trends die klakkeloos worden overgenomen en herhaald. “Iedereen roept maar dat de consument steeds sneller moet beslissen en steeds vaker shopt, maar ís dat wel zo? Wij meten dat voor een aantal grote Europese markten het aantal shopping trips per vier weken al jarenlang een stabiel beeld geeft. Hetzelfde geldt voor de gemiddelde besteding per trip. Ook hoor je elk jaar dat er teveel winkels zijn. In Europa zijn sinds het jaar 2000 alleen maar meer hypermarkten en grote en kleine supermarkten bijgekomen.”

Paniek

Omzetverdeling naar format is nog zo’n misvatting, stelt Vandenheede. “De procentuele omzetverdeling per format ligt al dertig jaar vast. Uiteraard zijn er binnen formats verschuivingen, zoals kleine, inefficiënte supers die het loodje leggen, maar daarvoor komen dan weer andere winkels in de plaats. Vaak ook discounters. In hypermarkten zie je sinds een aantal jaren wél een behoorlijke teruggang. Daar is de omzet met 7 procent gedaald. Vandaar de paniek in dat segment en pogingen – met name door Carrefour – om meer sfeer en beleving in hypermarkten te brengen.”

Geen revolutie

Over online shopping wordt volgens de Nielsen-onderzoeker veel gesproken, maar op basis van gegevens van de Britse en Amerikaanse markt, toont Vandenheede aan dat online nog maar een heel klein deel van de consumenten in Groot-Brittannië en de VS aanleiding heeft gegeven om de aankoopgewoontes te wijzigen. “En dat terwijl online shopping al een jaar of 15 in de belangstelling staat”, zegt hij. “Ook deze ontwikkeling is heel geleidelijk. Er zijn geen revolutionaire processen aan de gang. Al die hypes en trends tonen aan dat de sector teveel bezig is met de golven op de zee. Maar als je vis wilt vangen zul je moeten weten wat er ónder het wateroppervlak gebeurt!”

 

- Pascal Kuipers, Alsano Communicatie

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top