“Amazon steekt Walmart in 2022 voorbij als grootste retailer van de VS”

Shutterstock.com

Volgens JPMorgan ligt Amazon op schema om zijn grote rivaal Walmart volgend jaar te onttronen als grootste Amerikaanse retailer.

 

Steeds groter marktaandeel

De Amerikaanse retailactiviteiten van Amazon groeiden de laatste jaren relatief gezien het snelst. Tussen 2014 en 2020 is het bruto handelsvolume (GMV) van het bedrijf in de Verenigde Staten "aanzienlijk sneller" gegroeid dan zowel de aangepaste Amerikaanse detailhandelsverkopen als de e-handel, stelt JPMorgan. Daardoor steeg het aandeel van Amazon op de Amerikaanse e-commercemarkt in die periode van 24 naar 39%.

 

Amazon groeit ook veel sneller dan zijn grote concurrent. Vorig jaar nam het GMV van het bedrijf toe met 41% tot 316 miljard dollar (266 miljard euro), terwijl het GMV van Walmart naar schatting met 10% steeg tot 439 miljard dollar (369 miljard euro). "Op basis van de huidige schattingen, geloven we dat Amazon Walmart zou kunnen voorbijgaan om de grootste Amerikaanse retailer te worden in 2022, citeert CNBC de analisten Christopher Horvers en Doug Anmuth.

 

In hun rapport stippen Horvers en Anmuth verschillende factoren aan die bijdragen aan de forse omzetgroei van Amazon, waaronder de uitbreiding naar grote, tot voor kort onontgonnen categorieën als kruidenierswaren en mode, een sterke toename van de verkoop door partners en het aanhoudende succes van Amazon Prime. In april meldde Jeff Bezos nog dat het getrouwheidsprogramma nu meer dan 200 miljoen leden telt. Begin 2020 stond de teller nog op zo’n 150 miljoen.

 

Logistiek

De sterke groei van de retailtak heeft uiteraard ook een gunstig effect op de nevengeschikte activiteiten. Amazon is nu al een van de grootste bezorgbedrijven van de Verenigde Staten en zal dit jaar naar schatting zo’n 7 miljard pakjes afleveren. Daarmee doet het beter dan UPS, dat ongeveer 6 miljard pakketten zal bezorgen.

 

De voorbije jaren heeft Amazon zijn logistieke tak stelselmatig uitgebouwd tot een echte concurrent voor verzendbedrijven als UPS, FedEx en USPS. De internetgigant beschikt niet alleen over een uitgebreid netwerk van magazijnen en afleverstations, maar ook over een aanzienlijke vloot vliegtuigen, vrachtwagens en bestelbusjes.