“Automatisering onontbeerlijk voor tevreden e-commerce klanten” | RetailDetail

“Automatisering onontbeerlijk voor tevreden e-commerceklanten”

“Automatisering onontbeerlijk voor tevreden e-commerceklanten”
Shutterstock

Om shoppers een naadloze omnichannel-ervaring te bieden, moeten retailers investeren in de digitalisering van hun bevoorradingsketen. Hebben uw winkelmedewerkers een accuraat zicht op de voorraad in de winkel en het magazijn?

Ongeduldige shoppers

Europees onderzoek uitgevoerd door Sapio Research in opdracht van auto-ID-specialist Zetes toont aan dat 78% van de consumenten nooit meer bij een retailer zouden kopen als ze drie keer geconfronteerd werden met een late of onvolledige levering. Een derde van de klanten verliest al na één foute levering het vertrouwen. Wanneer onlineshoppers merken dat een item niet voorradig is, zal één op drie de volledige transactie verlaten of naar de webshop van een concurrent gaan. 70% wil niet langer dan vijf minuten wachten om te weten of een product op voorraad is, 30% houdt het al na twee minuten voor bekeken. En 58% van de consumenten zal niet geneigd zijn bij een retailer te kopen wanneer het retourproces moeilijk is.

 

“Consumenten worden steeds veeleisender en ongeduldiger. Om hen tevreden te houden, is een performante logistieke flow onontbeerlijk”, zegt Bruno Vandewalle, countrymanager bij Zetes. En dat is een stevige uitdaging.

 

Complexe processen

“Vroeger was de bevoorradingsketen simpel: producten gingen in bulk van het warehouse naar de winkel, en dan pas naar de consument. In een omnichannelcontext ligt dat anders: producten kunnen van het warehouse naar de winkel gaan, of naar een afhaalpunt, of via een ander warehouse rechtstreeks naar de consument thuis, of van de ene winkel naar de andere…”  Ook retourmanagement is een grote uitdaging voor retailers. “Zeker in drukke periodes is het erg belangrijk dat teruggebrachte goederen snel weer beschikbaar worden gemaakt voor de verkoop. Kortom, de processen zijn veel complexer geworden.”

 

Voor een goeie e-commerce ervaring moet je als retailer exact weten waar elk product zich op elk moment bevindt. Dan kan je mensen verschillende opties bieden: vandaag nog afhalen, morgen leveren… Het doel is om in real-time over accurate data te beschikken. Dat is onmogelijk als je dat proces niet digitaliseert en automatiseert.

 

Auto-ID systemen verhogen de efficiëntie en halen de fouten uit het proces, aldus Vandewalle. Belangrijk, want de consument is weinig vergevingsgezind. Bovendien garanderen deze oplossingen een grotere commerciële flexibiliteit. De platforms bevinden zich in de cloud en mobiele apparaten kan je huren. De systemen kunnen dan ook vlot worden opgeschaald met het oog op piekmomenten, zoals de komende eindejaarperiode.

 

Voorraad in de winkels

Enkele cases illustreren dit verhaal. “Een Britse speelgoedretailer die klant is van ons, kiest ervoor om zoveel mogelijk voorraad in de winkels te hebben. Daar kunnen online bestelde producten binnen het uur klaarstaan om af te halen. Anderzijds heeft de retailer ook een e-commercemagazijn dat binnen de zes uur aan huis levert.” Dat kan enkel wanneer die retailer op elk moment zicht heeft op de beschikbaarheid van zijn voorraad. Dichter bij ons doet een moderetailer dat ook: de voorraad bevindt zich grotendeels in de winkels, met als gevolg veel interne transfers van de ene winkel naar de andere. Zonder automatisering zou dat algauw in het honderd lopen. Digitalisering is onontbeerlijk voor wie tevreden omnichannelklanten ambieert.

 

Ook benieuwd hoe automatisering de klanttevredenheid verhoogt? Bruno Vandewalle spreekt op 23 november in het voorprogramma “Omnichannel retail: de digitale evolutie in de Retail Supply Chain”, in de aanloop naar de RetailDetail Night. Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

Belgian Friday is nieuw Belgisch online koopjesweekend

15/05/2018

Na Black Friday is er nu ook de eerste Belgian Friday: de ketens Kiabi, La RedouteSarenza, Veritas, Jack & Jones en Tape à l'Oeil lanceren op vrijdag 18 mei een nieuw winkelevenement, met kortingen en acties voor wie online shopt.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.