“Automatisering onontbeerlijk voor tevreden e-commerce klanten” | RetailDetail

“Automatisering onontbeerlijk voor tevreden e-commerceklanten”

“Automatisering onontbeerlijk voor tevreden e-commerceklanten”
Shutterstock

Om shoppers een naadloze omnichannel-ervaring te bieden, moeten retailers investeren in de digitalisering van hun bevoorradingsketen. Hebben uw winkelmedewerkers een accuraat zicht op de voorraad in de winkel en het magazijn?

Ongeduldige shoppers

Europees onderzoek uitgevoerd door Sapio Research in opdracht van auto-ID-specialist Zetes toont aan dat 78% van de consumenten nooit meer bij een retailer zouden kopen als ze drie keer geconfronteerd werden met een late of onvolledige levering. Een derde van de klanten verliest al na één foute levering het vertrouwen. Wanneer onlineshoppers merken dat een item niet voorradig is, zal één op drie de volledige transactie verlaten of naar de webshop van een concurrent gaan. 70% wil niet langer dan vijf minuten wachten om te weten of een product op voorraad is, 30% houdt het al na twee minuten voor bekeken. En 58% van de consumenten zal niet geneigd zijn bij een retailer te kopen wanneer het retourproces moeilijk is.

 

“Consumenten worden steeds veeleisender en ongeduldiger. Om hen tevreden te houden, is een performante logistieke flow onontbeerlijk”, zegt Bruno Vandewalle, countrymanager bij Zetes. En dat is een stevige uitdaging.

 

Complexe processen

“Vroeger was de bevoorradingsketen simpel: producten gingen in bulk van het warehouse naar de winkel, en dan pas naar de consument. In een omnichannelcontext ligt dat anders: producten kunnen van het warehouse naar de winkel gaan, of naar een afhaalpunt, of via een ander warehouse rechtstreeks naar de consument thuis, of van de ene winkel naar de andere…”  Ook retourmanagement is een grote uitdaging voor retailers. “Zeker in drukke periodes is het erg belangrijk dat teruggebrachte goederen snel weer beschikbaar worden gemaakt voor de verkoop. Kortom, de processen zijn veel complexer geworden.”

 

Voor een goeie e-commerce ervaring moet je als retailer exact weten waar elk product zich op elk moment bevindt. Dan kan je mensen verschillende opties bieden: vandaag nog afhalen, morgen leveren… Het doel is om in real-time over accurate data te beschikken. Dat is onmogelijk als je dat proces niet digitaliseert en automatiseert.

 

Auto-ID systemen verhogen de efficiëntie en halen de fouten uit het proces, aldus Vandewalle. Belangrijk, want de consument is weinig vergevingsgezind. Bovendien garanderen deze oplossingen een grotere commerciële flexibiliteit. De platforms bevinden zich in de cloud en mobiele apparaten kan je huren. De systemen kunnen dan ook vlot worden opgeschaald met het oog op piekmomenten, zoals de komende eindejaarperiode.

 

Voorraad in de winkels

Enkele cases illustreren dit verhaal. “Een Britse speelgoedretailer die klant is van ons, kiest ervoor om zoveel mogelijk voorraad in de winkels te hebben. Daar kunnen online bestelde producten binnen het uur klaarstaan om af te halen. Anderzijds heeft de retailer ook een e-commercemagazijn dat binnen de zes uur aan huis levert.” Dat kan enkel wanneer die retailer op elk moment zicht heeft op de beschikbaarheid van zijn voorraad. Dichter bij ons doet een moderetailer dat ook: de voorraad bevindt zich grotendeels in de winkels, met als gevolg veel interne transfers van de ene winkel naar de andere. Zonder automatisering zou dat algauw in het honderd lopen. Digitalisering is onontbeerlijk voor wie tevreden omnichannelklanten ambieert.

 

Ook benieuwd hoe automatisering de klanttevredenheid verhoogt? Bruno Vandewalle spreekt op 23 november in het voorprogramma “Omnichannel retail: de digitale evolutie in de Retail Supply Chain”, in de aanloop naar de RetailDetail Night. Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.