“Blokker gaat niet ten onder”

“Blokker gaat niet ten onder”

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt Richard Otto, medeauteur van een nieuw boek over de retailer. Toch heeft de keten overlevingskansen, op voorwaarde dat ze weer trendsettend en prijscompetitief wordt.

Bod van Albert Heijn

Dat het geen haar heeft gescheeld of Albert Heijn had al in 1961 het familiebedrijf Blokker overgenomen: het is één van de leuke anekdotes die je te weten komt in het boek ‘Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd’ over de rijke geschiedenis én over de huidige problemen van het concern. In elk geval geven journalist Bas Nieuwenhuijsen (o.a. ANP, NOS) en mediaondernemer Richard Otto (Tens Media) blijk van een goed gevoel voor timing.  
 

De problemen bij Blokker dateren nochtans niet van gisteren, vertelt Richard Otto aan RetailDetail. “Jaap Blokker was een enorm retailtalent, maar hij innoveerde te weinig. Hij geloofde niet in online en investeerde onvoldoende in systemen voor administratie en inkoop. Ergens is dat begrijpelijk: retailers draaien elk dubbeltje om en online verdient bijna niemand geld. Maar zo mis je de boot dus compleet. En vandaag staan er wel bestelzuilen in elke Blokkerwinkel, maar of dat nu de oplossing is? Gaan mensen echt naar de winkel om een online bestelling te plaatsen, terwijl ze toch allemaal een mobieltje hebben?”

 

Durven verrassen

Blokker werd het slachtoffer van branchevervaging, stelt hij. “Er was niet enkel de concurrentie van online en van Action, het ging verder. Supermarkten gingen non-food verkopen, doe-het-zelfketens voegden woonaccessoires toe aan het assortiment, drogisterijketens gingen speelgoed verkopen...”
 

De vraag is wat Blokker daaraan kan verhelpen? “Ze hebben nog hun A-locaties, daar valt nog wat mee te doen. Ze moeten weer durven te verrassen. Dat deden ze vroeger erg goed, toen waren ze een echte voorloper in trends. Maar dat zijn ze kwijtgespeeld.”
 

Ook moet Blokker meer prijscompetitief worden. Moet de keten dan Action achterna? “Deels wel. Blokker moet enerzijds kwaliteit blijven leveren met sterke A-merken, maar anderzijds kunnen ze het niet maken om schuursponsjes te verkopen aan het dubbele van de prijs bij Action. Dus in die prijsconcurrentie zullen ze toch mee moeten. En ze kunnen dat ook, want ze kopen uiteindelijk bij dezelfde fabrieken als Action of Kruidvat.”

 

Nood aan lichtpuntjes

De toekomst hoeft er niet somber uit te zien voor Blokker. “Nu durven ze wel keuzes te maken.  Maar er zullen wel lichtpuntjes moeten komen, en voorlopig zie ik die nog niet. Er moeten snel positieve cijfers volgen, anders zou de familie haar conclusies kunnen trekken.” In elk geval is dit een heel ander verhaal dan dat van V&D, waarover Richard Otto ook een boek publiceerde. “Daar was de familie al weg, het bedrijf was in handen van een kapitaalfonds zonder heritage en zonder toekomstvisie. Die val kon je zien aankomen.”
 

Richard Otto denkt dus niet dat Blokker ten onder gaat. “Maar misschien zullen we in de toekomst geen Blokker meer hebben in elke stad. Zelf woon ik in Hilversum, toch geen al te grote stad, en hier zijn wel vier Blokkers. Best mogelijk dat er uiteindelijk maar één zal overblijven.”
 

Het boek ‘Blokker: Huishoudwinkel in crisistijd’ is voor 15,95 euro te koop in de boekhandel en online. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britse supermarktketen Iceland gaat als eerste 100% plastiekvrij

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen. Tegen 2023 moeten alle huismerkproducten van de retailer verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top