“Consument moet altijd elektronisch kunnen betalen”

Een nieuw wetsvoorstel wil winkeliers verplichten om altijd elektronische betalingen te aanvaarden, maar daarop komt meteen kritiek: “Elektronisch betalen blijft te duur voor zelfstandige handelaars.”

 

Stevige boetes

“We evolueren naar een 'cashless society' waar niet iedereen steeds briefjes en muntstukken op zak heeft. De consument moet altijd de mogelijkheid hebben om zijn aankopen elektronisch uit te voeren”, vindt kamerlid Leen Dierick van CD&V. Elektronisch betalen is veiliger en het beantwoordt ook aan de consumentenverwachtingen vandaag, liet ze optekenen bij De Tijd. Daarom dient ze een wetsvoorstel in dat bedrijven verplicht om elektronische betalingen altijd te aanvaarden. Wie dat niet doet, riskeert een boete van 26 tot 10.000 euro.

 

Handelaars zijn daarbij overigens niet verplicht om een betaalterminal aan te schaffen: ook smartphone-apps zouden aan de verplichting voldoen. Toch reageert zelfstandigenorganisatie NSZ negatief: ondanks recente prijsverlagingen kost elektronisch betalen voor de handelaars nog steeds te veel, zegt voorzitster Christine Mattheeuws.

 

Betaalleverancier CCV stelt in een persbericht voorstander te zijn van het promoten van elektronisch betalen, maar niet van boetes: "Er zijn alternatieven om elektronisch betalen en dus de veiligheid en het betaalcomfort te verhogen, denk maar aan fiscale maatregelen voor handelaren die inzetten op het stimuleren van elektronisch betalen”, aldus commercieel directeur Sam Arckens.