“Coolblue creëert volop lokale jobs” | RetailDetail

“Coolblue creëert volop lokale jobs”

“Coolblue creëert volop lokale jobs”
Foto Coolblue

Dat ook buitenlandse e-commercespelers voor werkgelegenheid zorgen in België, bewijst Coolblue: dat creëert dit jaar opnieuw minstens 200 jobs in ons land. Immers: “Waarde toevoegen aan de klantreis lukt het best met lokale medewerkers.”

 

Het belang van de last mile

Zopas heeft Coolblue alweer uitstekende jaarcijfers gepubliceerd: in België bedraagt de omzet inmiddels 309 miljoen euro. Meer gedetailleerde resultaten voor de Belgische markt zijn er nog niet, maar wel wil het e-commercebedrijf de puntjes op de i zetten als het gaat over werkgelegenheid. In het geregeld terugkerende verhaal van de buitenlandse e-commercejobs wordt immers ook Coolblue steevast vernoemd. Manager België Matthias De Clercq begrijpt dat, maar voelt zich niet aangesproken: “Het afgelopen jaar kwamen er hier zo’n 200 Coolblue’ers bij en dit jaar gaan we er nog eens minstens zoveel aanwerven, waarvan ongeveer de helft sterke beren voor onze dienst CoolblueBezorgt. Eind dit jaar zullen we met ongeveer 500 zijn.”

 

Het gaat om lokale jobs die meestal rechtstreeks contact hebben met de klant, benadrukt hij. “We groeien omdat we zoveel waarde toevoegen aan de klantreis. Dat lukt het best met lokale mensen. Het belang van de last mile zal nog groter worden. We komen nu letterlijk bij de klanten thuis, daar kunnen we het verschil maken. Zelfs naar Coolblue-normen zijn de NPS-scores van onze bezorgers bijzonder hoog.”

 

Voldoende kandidaten vinden is voorlopig geen punt, zo blijkt. “We zijn actief in een hippe sector, ons bedrijf heeft een sterke cultuur met een unieke sfeer, en we zitten nu in een geweldig leuk kantoor in Berchem, dat goed bereikbaar is bovendien.” Coolblue NV is trouwens een aparte entiteit die netjes belastingen betaalt in ons land. Voor de leveringen werkt het bedrijf samen met het Belgische bpost.

 

Franstalige groei

Een belangrijk aandeel in de verdere groei krijgt de Franstalige webshop, die zich nu in de opstartfase bevindt. “We werven volop Franstalige en tweetalige medewerkers aan, zowel op het hoofdkantoor als voor de bezorgdienst. De volumes zijn nog klein, maar we verwachten sterke groei.” Dat er voor Franstalige shoppers al een groot online aanbod bestaat, deert hem niet: “In e-commerce heb je altijd honderden concurrenten.”

 

Komen er ook extra fysieke winkels in ons land? “Een Belgische Coolblue XXL zou ik fantastisch vinden, maar ik kan nog niets beloven. We hebben zulke winkels nodig in onze klantreis, om shoppers te helpen bij het maken van keuzes. Je kan geen televisietoestellen of hoofdtelefoons testen online. In Den Haag hebben we bijvoorbeeld een audiostreamer-kamer waar klanten verschillende soundbars kunnen vergelijken met verschillende soorten geluid. Echt geweldig.”

 

Ook een Franstalige winkel zou logisch zijn, gezien de stappen die Coolblue nu zet. “Dat klopt, maar we willen niet enkel tevreden klanten, we willen ook geld verdienen, en daarom is het nog iets te vroeg voor een winkel onder de taalgrens. We ontvangen al wel Franstalige klanten in Zaventem.”

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.