“Groupon heeft mijn zaak kapot gemaakt” | RetailDetail

“Groupon heeft mijn zaak kapot gemaakt”

“Groupon heeft mijn zaak kapot gemaakt”

“Ik ben op. Ik kan niet meer. Hoe moet het nu verder met mij en mijn twee kindjes?” De kranten Het Nieuwsblad en De Standaard voerden dit weekend een huilende Sylvie Pastur op. De binnenhuisarchitecte uit Lasne, “het Sint-Martens-Latem van Wallonië”, ging pas vorige herfst als zelfstandige aan de slag en ziet haar zaak nu kapot gaan als gevolg van een dubbele actie met Groupon, zo beweert ze zelf.

Veel volk, weinig omzet

Midden januari kwam een vertegenwoordiger van de bonnetjessite Groupon langs. ‘Ik vertrouwde hem totaal', vertelt Pastur in de kranten. Na lange gesprekken kwamen ze overeen dat Pastur een eerste actie via de bonnetjessite zou lanceren: klanten konden voor 29 euro een bon kopen die hun 200 euro korting gaf bij een aankoop vanaf 500 euro. Toen de eerste klant binnenkwam en vroeg wat ze in huis had voor 200 euro, stelde de uitbaatster vast dat Groupon de aankoopverplichting van 500 euro niet op de bon had vermeld.


Ondertussen had Sylvie Pastur al een tweede actie gelanceerd: een bon van 49 euro, goed voor vier uur gratis interieuradvies ter waarde van 500 euro. De vertegenwoordiger van Groupon had haar voorspeld dat ze op die manier veel klanten naar haar winkel zou lokken. Klanten kwamen er genoeg, dat wel, maar “de mensen kwamen enkel naar het gratis advies luisteren en kochten hun meubelen daarna ergens anders.”

“Nee, Groupon leefde het contract gewoon na”

“Ik kap ermee. Ik ben hier uitgescholden voor bedriegster en leugenaarster door klanten. Mijn zaak is kapot”, aldus nog Sylvie Pastur. Maar bij Groupon zien ze dat anders.


Gevraagd naar een reactie beklemtoont Pieterjan Vandepitte van Groupon Benelux dat zijn organisatie alle contractuele verplichtingen tot in de puntjes is nagekomen. Groupon heeft zelfs alle bonnen geannuleerd die nog niet ingeruild waren en de betrokken klanten hun geld terugbetaald. “De handelaar heeft slechts een 25-tal bonnen moeten honoreren. Dat is toch overbrugbaar…”

 

Moraal van het verhaal: lees het contract tot in de kleinste details na en check zelf of alle afspraken correct zijn gehonoreerd. Een wijsheid die – voor alle duidelijkheid – geldt voor alle commerciële deals, en heus niet alleen in het geval van Groupon!

“Ik ben op. Ik kan niet meer. Hoe moet het nu verder met mij en mijn twee kindjes?” De kranten Het Nieuwsblad en De Standaard voerden dit weekend een huilende Sylvie Pastur op. De binnenhuisarchitecte uit Lasne, “het Sint-Martens-Latem van Wallonië”, ging pas vorige herfst als zelfstandige aan de slag en ziet haar zaak nu kapot gaan als gevolg van een dubbele actie met Groupon, zo beweert ze zelf.

Veel volk, weinig omzet

Midden januari kwam een vertegenwoordiger van de bonnetjessite Groupon langs. ‘Ik vertrouwde hem totaal', vertelt Pastur in de kranten. Na lange gesprekken kwamen ze overeen dat Pastur een eerste actie via de bonnetjessite zou lanceren: klanten konden voor 29 euro een bon kopen die hun 200 euro korting gaf bij een aankoop vanaf 500 euro. Toen de eerste klant binnenkwam en vroeg wat ze in huis had voor 200 euro, stelde de uitbaatster vast dat Groupon de aankoopverplichting van 500 euro niet op de bon had vermeld.


Ondertussen had Sylvie Pastur al een tweede actie gelanceerd: een bon van 49 euro, goed voor vier uur gratis interieuradvies ter waarde van 500 euro. De vertegenwoordiger van Groupon had haar voorspeld dat ze op die manier veel klanten naar haar winkel zou lokken. Klanten kwamen er genoeg, dat wel, maar “de mensen kwamen enkel naar het gratis advies luisteren en kochten hun meubelen daarna ergens anders.”

“Nee, Groupon leefde het contract gewoon na”

“Ik kap ermee. Ik ben hier uitgescholden voor bedriegster en leugenaarster door klanten. Mijn zaak is kapot”, aldus nog Sylvie Pastur. Maar bij Groupon zien ze dat anders.


Gevraagd naar een reactie beklemtoont Pieterjan Vandepitte van Groupon Benelux dat zijn organisatie alle contractuele verplichtingen tot in de puntjes is nagekomen. Groupon heeft zelfs alle bonnen geannuleerd die nog niet ingeruild waren en de betrokken klanten hun geld terugbetaald. “De handelaar heeft slechts een 25-tal bonnen moeten honoreren. Dat is toch overbrugbaar…”

 

Moraal van het verhaal: lees het contract tot in de kleinste details na en check zelf of alle afspraken correct zijn gehonoreerd. Een wijsheid die – voor alle duidelijkheid – geldt voor alle commerciële deals, en heus niet alleen in het geval van Groupon!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.