“Groupon heeft mijn zaak kapot gemaakt”

“Groupon heeft mijn zaak kapot gemaakt”

“Ik ben op. Ik kan niet meer. Hoe moet het nu verder met mij en mijn twee kindjes?” De kranten Het Nieuwsblad en De Standaard voerden dit weekend een huilende Sylvie Pastur op. De binnenhuisarchitecte uit Lasne, “het Sint-Martens-Latem van Wallonië”, ging pas vorige herfst als zelfstandige aan de slag en ziet haar zaak nu kapot gaan als gevolg van een dubbele actie met Groupon, zo beweert ze zelf.

Veel volk, weinig omzet

Midden januari kwam een vertegenwoordiger van de bonnetjessite Groupon langs. ‘Ik vertrouwde hem totaal', vertelt Pastur in de kranten. Na lange gesprekken kwamen ze overeen dat Pastur een eerste actie via de bonnetjessite zou lanceren: klanten konden voor 29 euro een bon kopen die hun 200 euro korting gaf bij een aankoop vanaf 500 euro. Toen de eerste klant binnenkwam en vroeg wat ze in huis had voor 200 euro, stelde de uitbaatster vast dat Groupon de aankoopverplichting van 500 euro niet op de bon had vermeld.


Ondertussen had Sylvie Pastur al een tweede actie gelanceerd: een bon van 49 euro, goed voor vier uur gratis interieuradvies ter waarde van 500 euro. De vertegenwoordiger van Groupon had haar voorspeld dat ze op die manier veel klanten naar haar winkel zou lokken. Klanten kwamen er genoeg, dat wel, maar “de mensen kwamen enkel naar het gratis advies luisteren en kochten hun meubelen daarna ergens anders.”

“Nee, Groupon leefde het contract gewoon na”

“Ik kap ermee. Ik ben hier uitgescholden voor bedriegster en leugenaarster door klanten. Mijn zaak is kapot”, aldus nog Sylvie Pastur. Maar bij Groupon zien ze dat anders.


Gevraagd naar een reactie beklemtoont Pieterjan Vandepitte van Groupon Benelux dat zijn organisatie alle contractuele verplichtingen tot in de puntjes is nagekomen. Groupon heeft zelfs alle bonnen geannuleerd die nog niet ingeruild waren en de betrokken klanten hun geld terugbetaald. “De handelaar heeft slechts een 25-tal bonnen moeten honoreren. Dat is toch overbrugbaar…”

 

Moraal van het verhaal: lees het contract tot in de kleinste details na en check zelf of alle afspraken correct zijn gehonoreerd. Een wijsheid die – voor alle duidelijkheid – geldt voor alle commerciële deals, en heus niet alleen in het geval van Groupon!

“Ik ben op. Ik kan niet meer. Hoe moet het nu verder met mij en mijn twee kindjes?” De kranten Het Nieuwsblad en De Standaard voerden dit weekend een huilende Sylvie Pastur op. De binnenhuisarchitecte uit Lasne, “het Sint-Martens-Latem van Wallonië”, ging pas vorige herfst als zelfstandige aan de slag en ziet haar zaak nu kapot gaan als gevolg van een dubbele actie met Groupon, zo beweert ze zelf.

Veel volk, weinig omzet

Midden januari kwam een vertegenwoordiger van de bonnetjessite Groupon langs. ‘Ik vertrouwde hem totaal', vertelt Pastur in de kranten. Na lange gesprekken kwamen ze overeen dat Pastur een eerste actie via de bonnetjessite zou lanceren: klanten konden voor 29 euro een bon kopen die hun 200 euro korting gaf bij een aankoop vanaf 500 euro. Toen de eerste klant binnenkwam en vroeg wat ze in huis had voor 200 euro, stelde de uitbaatster vast dat Groupon de aankoopverplichting van 500 euro niet op de bon had vermeld.


Ondertussen had Sylvie Pastur al een tweede actie gelanceerd: een bon van 49 euro, goed voor vier uur gratis interieuradvies ter waarde van 500 euro. De vertegenwoordiger van Groupon had haar voorspeld dat ze op die manier veel klanten naar haar winkel zou lokken. Klanten kwamen er genoeg, dat wel, maar “de mensen kwamen enkel naar het gratis advies luisteren en kochten hun meubelen daarna ergens anders.”

“Nee, Groupon leefde het contract gewoon na”

“Ik kap ermee. Ik ben hier uitgescholden voor bedriegster en leugenaarster door klanten. Mijn zaak is kapot”, aldus nog Sylvie Pastur. Maar bij Groupon zien ze dat anders.


Gevraagd naar een reactie beklemtoont Pieterjan Vandepitte van Groupon Benelux dat zijn organisatie alle contractuele verplichtingen tot in de puntjes is nagekomen. Groupon heeft zelfs alle bonnen geannuleerd die nog niet ingeruild waren en de betrokken klanten hun geld terugbetaald. “De handelaar heeft slechts een 25-tal bonnen moeten honoreren. Dat is toch overbrugbaar…”

 

Moraal van het verhaal: lees het contract tot in de kleinste details na en check zelf of alle afspraken correct zijn gehonoreerd. Een wijsheid die – voor alle duidelijkheid – geldt voor alle commerciële deals, en heus niet alleen in het geval van Groupon!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Boobs ’n Burps sluit alle winkels

18/08/2017

De borstvoedingswinkels van Boobs ‘n Burps in Antwerpen, Gent, Leuven, Hasselt en Brussel sluiten allemaal de deuren. Oprichtster Roeline Ham zegt dat ze niet kan opboksen tegen de online concurrentie.

Tom&Co mikt op 25 Franse winkels tegen eind dit jaar

17/08/2017

Ruim een jaar na de verkoop door Delhaize zit de keten van dierenspeciaalzaken Tom&Co boordevol plannen. De groep wil een heus omnichannelbedrijf worden en werkt daarom aan een webshop - en meer fysieke winkels in Frankrijk.

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Back to top