“Groupon heeft mijn zaak kapot gemaakt”

“Groupon heeft mijn zaak kapot gemaakt”

“Ik ben op. Ik kan niet meer. Hoe moet het nu verder met mij en mijn twee kindjes?” De kranten Het Nieuwsblad en De Standaard voerden dit weekend een huilende Sylvie Pastur op. De binnenhuisarchitecte uit Lasne, “het Sint-Martens-Latem van Wallonië”, ging pas vorige herfst als zelfstandige aan de slag en ziet haar zaak nu kapot gaan als gevolg van een dubbele actie met Groupon, zo beweert ze zelf.

Veel volk, weinig omzet

Midden januari kwam een vertegenwoordiger van de bonnetjessite Groupon langs. ‘Ik vertrouwde hem totaal', vertelt Pastur in de kranten. Na lange gesprekken kwamen ze overeen dat Pastur een eerste actie via de bonnetjessite zou lanceren: klanten konden voor 29 euro een bon kopen die hun 200 euro korting gaf bij een aankoop vanaf 500 euro. Toen de eerste klant binnenkwam en vroeg wat ze in huis had voor 200 euro, stelde de uitbaatster vast dat Groupon de aankoopverplichting van 500 euro niet op de bon had vermeld.


Ondertussen had Sylvie Pastur al een tweede actie gelanceerd: een bon van 49 euro, goed voor vier uur gratis interieuradvies ter waarde van 500 euro. De vertegenwoordiger van Groupon had haar voorspeld dat ze op die manier veel klanten naar haar winkel zou lokken. Klanten kwamen er genoeg, dat wel, maar “de mensen kwamen enkel naar het gratis advies luisteren en kochten hun meubelen daarna ergens anders.”

“Nee, Groupon leefde het contract gewoon na”

“Ik kap ermee. Ik ben hier uitgescholden voor bedriegster en leugenaarster door klanten. Mijn zaak is kapot”, aldus nog Sylvie Pastur. Maar bij Groupon zien ze dat anders.


Gevraagd naar een reactie beklemtoont Pieterjan Vandepitte van Groupon Benelux dat zijn organisatie alle contractuele verplichtingen tot in de puntjes is nagekomen. Groupon heeft zelfs alle bonnen geannuleerd die nog niet ingeruild waren en de betrokken klanten hun geld terugbetaald. “De handelaar heeft slechts een 25-tal bonnen moeten honoreren. Dat is toch overbrugbaar…”

 

Moraal van het verhaal: lees het contract tot in de kleinste details na en check zelf of alle afspraken correct zijn gehonoreerd. Een wijsheid die – voor alle duidelijkheid – geldt voor alle commerciële deals, en heus niet alleen in het geval van Groupon!

“Ik ben op. Ik kan niet meer. Hoe moet het nu verder met mij en mijn twee kindjes?” De kranten Het Nieuwsblad en De Standaard voerden dit weekend een huilende Sylvie Pastur op. De binnenhuisarchitecte uit Lasne, “het Sint-Martens-Latem van Wallonië”, ging pas vorige herfst als zelfstandige aan de slag en ziet haar zaak nu kapot gaan als gevolg van een dubbele actie met Groupon, zo beweert ze zelf.

Veel volk, weinig omzet

Midden januari kwam een vertegenwoordiger van de bonnetjessite Groupon langs. ‘Ik vertrouwde hem totaal', vertelt Pastur in de kranten. Na lange gesprekken kwamen ze overeen dat Pastur een eerste actie via de bonnetjessite zou lanceren: klanten konden voor 29 euro een bon kopen die hun 200 euro korting gaf bij een aankoop vanaf 500 euro. Toen de eerste klant binnenkwam en vroeg wat ze in huis had voor 200 euro, stelde de uitbaatster vast dat Groupon de aankoopverplichting van 500 euro niet op de bon had vermeld.


Ondertussen had Sylvie Pastur al een tweede actie gelanceerd: een bon van 49 euro, goed voor vier uur gratis interieuradvies ter waarde van 500 euro. De vertegenwoordiger van Groupon had haar voorspeld dat ze op die manier veel klanten naar haar winkel zou lokken. Klanten kwamen er genoeg, dat wel, maar “de mensen kwamen enkel naar het gratis advies luisteren en kochten hun meubelen daarna ergens anders.”

“Nee, Groupon leefde het contract gewoon na”

“Ik kap ermee. Ik ben hier uitgescholden voor bedriegster en leugenaarster door klanten. Mijn zaak is kapot”, aldus nog Sylvie Pastur. Maar bij Groupon zien ze dat anders.


Gevraagd naar een reactie beklemtoont Pieterjan Vandepitte van Groupon Benelux dat zijn organisatie alle contractuele verplichtingen tot in de puntjes is nagekomen. Groupon heeft zelfs alle bonnen geannuleerd die nog niet ingeruild waren en de betrokken klanten hun geld terugbetaald. “De handelaar heeft slechts een 25-tal bonnen moeten honoreren. Dat is toch overbrugbaar…”

 

Moraal van het verhaal: lees het contract tot in de kleinste details na en check zelf of alle afspraken correct zijn gehonoreerd. Een wijsheid die – voor alle duidelijkheid – geldt voor alle commerciële deals, en heus niet alleen in het geval van Groupon!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top