“Ierse regering bereid belastingtrucs internetbedrijven aan te pakken” | RetailDetail

“Ierse regering bereid belastingtrucs internetbedrijven aan te pakken”

“Ierse regering bereid belastingtrucs internetbedrijven aan te pakken”

Volgens The Wall Street Journal is de Ierse regering zinnens om de belastingconstructies waarmee internationale internetbedrijven miljoenen besparen, af te bouwen. Ierland kreeg daar immers steeds meer kritiek op.

Iers-Nederlandse sandwich

Ierland zou zo toegeven aan de groeiende kritiek van onder meer de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling en de Europese Unie op zijn al te welwillend fiscaal beleid, waar grote internetbedrijven als Google, Facebook en Apple maar wat graag gebruik van maken.

 

Vooral de zogeheten 'Double Irish Dutch Sandwich'-constructie is de OESO en de EU een doorn in het oog. Bij die constructie verkoopt een Amerikaanse moederbedrijf zijn internationale rechten aan een dochter in Ierland, die formeel is ingeschreven op een belastingparadijs. Dat Ierse bedrijf leent de rechten onder licentie uit aan een Nederlandse bedrijf (vaak een postbusbedrijf) tegen een bepaalde vergoeding, waarop dat bedrijf die rechten opnieuw in licentie uitleent aan een tweede Iers bedrijf.

 

De hele constructie is erop gericht om zo min mogelijk belastingen te betalen en de winsten maximaal door te sluizen naar belastingparadijzen. Dat levert aardig op: zo betaalde Apple in 2012 slechts 1,9% belasting over de 37 miljard dollar winst die het buiten de Verenigde Staten realiseerde.

 

De Ierse regering zou nu onder groeiende druk van de EU toch zijn fiscale politiek willen wijzigen. "Alle signalen die we krijgen, wijzen erop dat het nog voor dit jaar is" zegt een topman van consultingbedrijf pwc in Dublin. Al zal dat niet van vandaag op morgen gebeuren: specialisten gaan uit van een overgangsperiode van drie tot zeven jaar om de bedrijven in kwestie de kans te geven een en ander grondig voor te bereiden. Bedrijven uit de technologische en de farmaceutische sector zouden daar trouwens al mee bezig zijn, aldus nog de WSJ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.