“Ierse regering bereid belastingtrucs internetbedrijven aan te pakken” | RetailDetail

“Ierse regering bereid belastingtrucs internetbedrijven aan te pakken”

“Ierse regering bereid belastingtrucs internetbedrijven aan te pakken”

Volgens The Wall Street Journal is de Ierse regering zinnens om de belastingconstructies waarmee internationale internetbedrijven miljoenen besparen, af te bouwen. Ierland kreeg daar immers steeds meer kritiek op.

Iers-Nederlandse sandwich

Ierland zou zo toegeven aan de groeiende kritiek van onder meer de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling en de Europese Unie op zijn al te welwillend fiscaal beleid, waar grote internetbedrijven als Google, Facebook en Apple maar wat graag gebruik van maken.

 

Vooral de zogeheten 'Double Irish Dutch Sandwich'-constructie is de OESO en de EU een doorn in het oog. Bij die constructie verkoopt een Amerikaanse moederbedrijf zijn internationale rechten aan een dochter in Ierland, die formeel is ingeschreven op een belastingparadijs. Dat Ierse bedrijf leent de rechten onder licentie uit aan een Nederlandse bedrijf (vaak een postbusbedrijf) tegen een bepaalde vergoeding, waarop dat bedrijf die rechten opnieuw in licentie uitleent aan een tweede Iers bedrijf.

 

De hele constructie is erop gericht om zo min mogelijk belastingen te betalen en de winsten maximaal door te sluizen naar belastingparadijzen. Dat levert aardig op: zo betaalde Apple in 2012 slechts 1,9% belasting over de 37 miljard dollar winst die het buiten de Verenigde Staten realiseerde.

 

De Ierse regering zou nu onder groeiende druk van de EU toch zijn fiscale politiek willen wijzigen. "Alle signalen die we krijgen, wijzen erop dat het nog voor dit jaar is" zegt een topman van consultingbedrijf pwc in Dublin. Al zal dat niet van vandaag op morgen gebeuren: specialisten gaan uit van een overgangsperiode van drie tot zeven jaar om de bedrijven in kwestie de kans te geven een en ander grondig voor te bereiden. Bedrijven uit de technologische en de farmaceutische sector zouden daar trouwens al mee bezig zijn, aldus nog de WSJ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.