“Nieuwe Hema voor veranderde consument”

“Nieuwe Hema voor veranderde consument”

De Nederlandse warenhuisketen Hema heeft zijn inrichting aangepast aan de veranderde vraag van de consument. Die is meer op zoek naar impulsen en ervaringen dan vroeger, stelde CEO Ronald van Zetten vandaag op een persconferentie.

Impulsen en ervaringen

"De consument is echt veranderd de afgelopen jaren. Waar hij vroeger meer functioneel kocht, koopt hij nu meer op impuls. Hij wil meer ervaring. Hij wil altijd alles op hetzelfde moment, zowel online als in de winkel", stelt Van Zetten.

 

Om in te spelen op die veranderingen, is de inrichting van Hema nu meer gericht op impulsen en het verleiden van de klant. Zo probeert Hema zijn klanten nog steeds functionele producten aan te bieden, terwijl ze moeten worden aangespoord om ook nieuwe zaken te proberen.

 

Verrassend vermogen

"Aan de ene kant zie je basisartikelen, die je gewoon altijd nodig hebt. Die doen we nu in de wanden, zodat je gemakkelijker kunt navigeren en daar waar veel klanten komen, brengen we veel meer impulsartikelen, zodat we onze vernieuwing veel beter kunnen laten zien." De basisartikelen zullen daarom ook veel minder vernieuwd worden dan de impulsproducten, die tegen een grote snelheid zullen roteren.

 

Om Hema zich daarbij te laten onderscheiden ten opzichte van de concurrentie is enkele maanden geleden ook een nieuwe bedrijfsunit opgericht, die moet waken over het "verrassend vermogen" van HEMA. Eén van de eerste realisaties in dat kader is een nieuw assortiment dat de naam 'De Blijmakers' mee heeft gekregen. Klik hier om er meer over te ontdekken op het Youtube-kanaal van RetailDetail.

 

Ook online veranderingen

Ook op vlak van online zijn er bij Hema veranderingen doorgevoerd: alle fotokiosken worden omgebouwd naar internetzuilen, waar je foto's zal kunnen laten afdrukken, maar ook meteen online kan bestellen. "We gaan nog meer assortiment toevoegen, dat we niet in de winkel hebben, maar dat alleen online is."

 

Ronald van Zetten komt ook terug op de financiële perikelen die de laatste tijd rond Hema hangen. "Ik vind het erger voor het merk, dan voor mij persoonlijk en in veel gevallen is het ook misplaatst en niet terecht. Wat wel gebeurd is, is dat wij dit jaar geherfinancierd zijn." Hij bevestigt echter wel dat het merk ijzersterk is en dat de financiële positie sterk is: "De realiteit is dat we een gezond bedrijf zijn." Volgens hem zal 2014 een transitiejaar worden (klik voor filmpje) en moeten in 2015 de veranderingen echt hun effect hebben.

 

Tot slot stelt hij dat de uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk succesvol is en dat ze daarom de uitrol over het Kanaal willen versnellen (klik om het hele interview te zien).

 

Beauty en food krijgen ook makeover

Bij de makeover van Hema werd ook Hema Beauty onder handen genomen. Zo vertelt Ellen Visser van Hema dat elke winkel een nieuw make-upmeubel krijgt (klik voor filmfragment), waarin het complete assortiment beter tot zijn recht moet komen. Volgens Visser is één op de vijf make-upproducten die in Nederland worden verkocht, afkomstig van Hema.

 

Ook Rob Heesen, directeur food & horeca, vertelt over enkele veranderingen binnen zijn sector (bekijk hier het filmpje). Zo wordt het assortiment bij Hema biologischer, zal er geen gebruik gemaakt worden van onnatuurlijke geur-, kleur- en smaakstoffen en waar mogelijk zal er duurzaam gewerkt worden - terwijl de prijzen niet de hoogte in zullen gaan. Een biologische variant van een product zal dus niet duurder zijn dan de niet-biologische.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top