“Oké Google”: Retailers aan de slag met Google Assistent

“Oké Google”: Retailers aan de slag met Google Assistent

Vanaf nu kan je bestellen bij Albert Heijn, bol.com en Jumbo door tegen je smartphone te praten. Google Assistent, de spraakassistent van Google, is beschikbaar in het Nederlands en Nederlandse retailers gaan er al gretig mee aan de slag.

 

Stemgestuurd online winkelen

Google lanceert deze week zijn Nederlandstalige Google Assistent, de slimme spraakassistent die smartphonegebruikers kunnen oproepen door “Oké Google” te zeggen of hun homeknop ingedrukt te houden. Google Assistent is de Google-variant van Siri van Apple (of Alexa van Amazon) en is standaard te vinden in alle nieuwere toestellen met het Android-besturingssysteem. Ook Apple-gebruikers kunnen het niettemin gebruiken als ze de app downloaden.

 

Nederlandstalige retailers pikken er meteen op in en pakken met eigen toepassingen uit: onder meer bij Albert Heijn, bol.com en Jumbo kunnen klanten voortaan stemgestuurd online winkelen, ook wel ‘conversational commerce’ genaamd. Spreek je liever niet tegen je smartphone? Typen mag ook. Of zoals bol.com het stelt: “de Google Assistent heeft goede oren én ogen”.

 

Ingesproken boodschappenlijstje bij Jumbo

Bij Jumbo neemt de toepassing de vorm aan van een ingesproken boodschappenlijstje: shoppers kunnen aan Google Assistent vragen om te “praten met Jumbo” en als ze vervolgens een product noemen, doet de virtuele assistent allerlei suggesties. Na bevestiging worden de boodschappen toegevoegd aan je boodschappenlijstje.

 

Jumbo introduceerde vorig jaar al een veelgebruikte spraakoptie in haar bestaande mobiele app. “Steeds meer Nederlanders omarmen de mogelijkheden die voice-technologie te bieden heeft. Zo gebruikt 11% van onze klanten de spraak-optie bij het bestellen van hun boodschappen in de bestaande Jumbo-app”, vertelt marketingdirecteur Roy van Keulen. Jumbo heeft de nieuwe app ook in eigen beheer ontwikkeld in haar Jumbo Tech Campus.

 

Adviseren en inspireren bij bol.com en Albert Heijn

Stemgestuurd online winkelen kan ook bij Ahold Delhaize-dochters bol.com en Albert Heijn, die met de toepassing vooral willen “adviseren en inspireren”. Door de Google Assistent te openen en ‘praat met bol.com’ te zeggen, kan bol.com je helpen om een cadeautje te vinden, klinkt het. Ook de dagaanbieding van bol.com is er te horen. Bij Albert Heijn draait het om een kook- en boodschappenhulp: de Google Assistent vertelt binnen een paar seconden welke promoties lopen, welke gerechten je kunt maken en voegt producten voor je toe aan je boodschappenlijstje in de Appie-app. 

 

Rechtstreeks producten noemen is bij bol.com daarentegen nog niet mogelijk. Meer is echter al op komst, want bol.com geeft al aan dat het zich “continu blijft ontwikkelen binnen deze innovatie”. De pilot met de Google Assistant is voor bol.com slechts een eerste stap in de ontwikkeling van stemgestuurd online winkelen.

 

Voorlopig is de virtuele assistent alleen nog maar op mobiele toestellen beschikbaar, maar nog dit jaar moet ook een slimme luidspreker van Google op de markt komen. De zoekmachine gaat daarmee de concurrentie met Amazon Echo, al is deze er nog niet in het Nederlands.