“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen” | RetailDetail

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

Volgens politicoloog Jonathan Holslag van de VUB moet de consument bewuster gaan kopen en wegblijven van prijskrakers als Action en Primark, omdat die “de economie verknoeien”. Hij vindt dan ook dat er meer bij lokale winkels moet worden gekocht.

"Elke euro is een stem"

Holslag vindt dat vooral de middenklasse, die nog wat geld te spenderen heeft, een belangrijke taak heeft. Die moet ervoor kiezen om lokaal te kopen, anders zullen toekomstige consumenten daar de gevolgen van dragen. “Elke euro is een stem. Gebruiken we die voor goedkope rommel, dan moeten we achteraf ook niet verbaasd zijn dat onze kinderen op de arbeidsmarkt als rommel zullen worden behandeld”, zegt Holslag in Het Belang van Limburg.

 

Daarnaast moet de overheid bijdragen aan een economie die meer steunt op lokale bedrijven en minder op grote en goedkope ketens die jobs naar het buitenland verhuizen. “Neem nu merkkleding. Die kunnen we voor die prijs gerust lokaal produceren als we door meer lokale productie ook de belastingen kunnen laten zakken.” Holslag vindt dat de regering de regels die gelden voor bedrijven die lokaal produceren ook moet invoeren voor bedrijven die producten importeren, om zo een eerlijkere economie te creëren.

 

Tot slot moeten lokale handelaars meer inzetten op de winkelbeleving en authenticiteit, om zo klanten opnieuw naar hun winkels te lokken. “Wie vakmanschap en authenticiteit kan koppelen aan een unieke winkelbeleving heeft goud in handen. Iedereen zet zwaar in op e-commerce, maar de kennis van de klant is zeker zo belangrijk.” Holslag besluit met te stellen dat klanten wel online gaan kijken, maar uiteindelijk nog vaak hun aankoop gewoon in de winkel doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.

Gratis verzending voor leden Bol.com Select

08/08/2018

In navolging van Amazon voert Bol.com zijn lidmaatschapsservice op: Select-leden kunnen nu het hele assortiment gratis bezorgd krijgen. Althans, als ze de lidmaatschapskost betalen.