“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen” | RetailDetail

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

Volgens politicoloog Jonathan Holslag van de VUB moet de consument bewuster gaan kopen en wegblijven van prijskrakers als Action en Primark, omdat die “de economie verknoeien”. Hij vindt dan ook dat er meer bij lokale winkels moet worden gekocht.

"Elke euro is een stem"

Holslag vindt dat vooral de middenklasse, die nog wat geld te spenderen heeft, een belangrijke taak heeft. Die moet ervoor kiezen om lokaal te kopen, anders zullen toekomstige consumenten daar de gevolgen van dragen. “Elke euro is een stem. Gebruiken we die voor goedkope rommel, dan moeten we achteraf ook niet verbaasd zijn dat onze kinderen op de arbeidsmarkt als rommel zullen worden behandeld”, zegt Holslag in Het Belang van Limburg.

 

Daarnaast moet de overheid bijdragen aan een economie die meer steunt op lokale bedrijven en minder op grote en goedkope ketens die jobs naar het buitenland verhuizen. “Neem nu merkkleding. Die kunnen we voor die prijs gerust lokaal produceren als we door meer lokale productie ook de belastingen kunnen laten zakken.” Holslag vindt dat de regering de regels die gelden voor bedrijven die lokaal produceren ook moet invoeren voor bedrijven die producten importeren, om zo een eerlijkere economie te creëren.

 

Tot slot moeten lokale handelaars meer inzetten op de winkelbeleving en authenticiteit, om zo klanten opnieuw naar hun winkels te lokken. “Wie vakmanschap en authenticiteit kan koppelen aan een unieke winkelbeleving heeft goud in handen. Iedereen zet zwaar in op e-commerce, maar de kennis van de klant is zeker zo belangrijk.” Holslag besluit met te stellen dat klanten wel online gaan kijken, maar uiteindelijk nog vaak hun aankoop gewoon in de winkel doen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Intermarché broedt op winkelformule voor senioren

28/05/2018

In september plant de Franse supermarktgroep de opening van een seniorenwinkel onder de naam ‘Bien Chez Moi’. Die zal een combinatie van producten en diensten aanbieden op maat van een oudere klantengroep.

Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.