“Samsonite dicht bij overname Tumi” | RetailDetail

“Samsonite dicht bij overname Tumi”

“Samsonite dicht bij overname Tumi”

Samsonite, 's werelds grootste producent van reiskoffers, staat op het punt om zijn Amerikaanse concurrent Tumi in te lijven. Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal.

 

Deal rond de 2 miljard dollar?

Volgens bronnen dicht bij het dossier zou Samsonite mogelijk nog deze week de overname aankondigen van Tumi, de Amerikaanse producent van luxueuze reiskoffers, trolleys, tablethoezen en portefeuilles. De deal zou naar verluidt oplopen tot twee miljard dollar, omgerekend circa 1,83 miljard euro.

 

Tumi werd in 1975 opgericht en noteert sinds 2012 op de beurs van New York. Daar is het momenteel zo’n 1,4 miljard dollar waard. Samsonite van zijn kant noteert in Hongkong en heeft momenteel een beurswaarde van ruim 4 miljard dollar. Ook qua omzet is Samsonite een pak groter dan zijn overnameprooi: 2,4 miljard dollar (17% meer dan het jaar voordien) tegenover 548 miljoen dollar voor Tumi (+3,9% op jaarbasis).

 

Samsonite, waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is in Luxemburg, heeft zijn Europese hoofdzetel en onderzoekscentrum in het Belgische Oudenaarde. Daar werken ruim 600 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.