“Standaard Boekhandel kan weer marktaandeel winnen”

RetailDetail

Standaard Boekhandel zag in 2020 de omzet terugvallen met 3 procent tot 198 miljoen euro en boekte een aanzienlijk nettoverlies van meer dan één miljoen euro. Toch zou het verkeerd zijn om winkels te sluiten, zegt topman Frans Schotte.

 

Nabijheid als succesfactor

De slechte resultaten zijn uiteraard voor een deel te wijten aan de coronapandemie, maar die was niet de enige oorzaak: de winstcijfers dalen immers al jaren na elkaar. Vlamingen lezen minder, sociale media en streamingdiensten nemen het over, zegt CEO Frans Schotte, die recent het roer weer overnam van zijn zoon Geert, aan De Tijd. Een uitbreiding van het assortiment bracht weinig soelaas, en de overname van de Franstalige sectorgenoot Club in 2014 was geen onverdeeld succes.
 

Hoe moet het verder volgens de topman? De keten, die eigendom is van Zuidnederlandse Uitgeverij (ZNU), moet enerzijds investeren in IT, om de omnichannelstrategie verder uit te rollen. Anderzijds is er geld nodig voor het vernieuwen van de fysieke winkels. Winkels sluiten zou een vergissing zijn, denkt hij. “Een belangrijke reden voor ons succes is de nabijheid. Met onze 140 winkels staan we dicht bij de klant. Voor elke Vlaming is er een filiaal van Standaard Boekhandel binnen een straal van tien kilometer. Veel onlinebestellingen worden afgehaald in de winkels,” zegt hij. “Het ergste dat men mij zou kunnen vragen is: verminder het aantal fysieke winkels. Ik denk dat dat een flagrante fout zou zijn.”

 

Nieuwe CEO

Schotte blijft optimistisch: hij denkt dat Standaard Boekhandel weer marktaandeel kan winnen. “Ik verwacht dat we dit jaar in de fysieke winkels weer met een paar procent gaan groeien in de algemene boekenverkoop. Vorig jaar stonden een aantal uitgevers op de rem en hebben ze niet alles gepubliceerd wat ze in portefeuille hadden. Ze zullen die nieuwe titels dit jaar versneld uitgeven, en dat kan de verkoop aanzwengelen. De online verkoop zal tegenover 2019 stijgen met 120 procent.”
 

De boekenketen werkt nu aan een strategisch meerjarenplan en zal daarna op zoek gaan naar een nieuwe CEO. Die zou ten laatste eind volgend jaar het roer moeten overnemen.