“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”

“Tijd voor actie: kleinhandelaars online laten floreren”
Vlaio

Vandaag kreeg fase 2 van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” zijn officiële aftrap in een Mechelse lederwarenwinkel. De campagne wil kleinhandelaars zo veel mogelijk aan een webshop helpen.

 

Tools & tricks

Een 150 jaar oude lederwarenwinkel mét webshop in Mechelen, dat was de locatie die economieminister Philippe Muyters vandaag uitkoos om fase twee van de campagne “Het Internet. Ook uw zaak” officieel in te luiden. Doel van dit tweede luik: nóg meer handelaars op de kar van de e-commerce trekken, ditmaal door praktische tools, cursussen en sessies aan te bieden die competentieversterkend moeten werken.

 

“Sinds de campagne vorig jaar is het aantal handelaars dat aan webverkoop doet gestegen van 18 naar 32%,” zo vermeldt de website van de campagne. Daarop is naast e-learningvideo’s, rekenbladen en een kalender met opleidingen ook een e-scan te vinden: daarmee krijgt de handelaar een beeld van zijn online mogelijkheden en praktische tips op maat van zijn profiel. Voor de kwaliteit van deze tools tekenen niet alleen het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen, maar ook VDAB en werkgeversorganisaties UNIZO en NSZ.

 

Van sensibilisering naar actie

“Het was belangrijk om een tweede luik te breien aan de campagne, die vorig jaar vooral in het teken stond van sensibilisering rond het potentieel van commerce,” meent Muyters: “De Vlaamse kleinhandel moet op het vlak van e-commerce een flinke inhaalbeweging doen om op hetzelfde niveau als in de buurlanden te komen, al zullen webshops de lokale handelaar nooit volledig vervangen.”

 

Met een omzet die in 2017 van 9 naar 10 miljard euro steeg in België is online verkoop een onmisbaar kanaal waarmee ook kleinhandelaars hun profijt kunnen doen, vindt Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ: “Investeren in e-commerce, bovenop een fysieke, ‘stenen’ winkel vertaalt zich in een gemiddelde omzetgroei van 15%.” Hoe de koppeling tussen on- en offline optimaal maken, dat is alvast de kernvraag die werkgeverorganisatie Unizo wil beantwoorden met een opleidingsreeks die morgen start.

 

“Vorig jaar lag de nadruk vooral op informeren, inspireren en begeleiden,” vertelt Danny Van Assche van Unizo: “Nu is het tijd voor concrete actie, voor e-commerce in de praktijk, met een sterke nadruk op zo efficiënt mogelijk omnichannel ondernemen. Het zijn spannende tijden voor onze kleinhandelaars: het internet is daadwerkelijk een zaak van iedereen geworden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Bestseller investeert in About You

20/07/2018

De Deense Bestseller-groep neemt een aanzienlijke participatie in het Duitse modeplatform About You. Een kapitaalverhoging met zo’n 250 miljoen euro moet een verdere groei van de online retailer mogelijk maken.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.