“Transformatie is een constante in retail” (Bernd Bosch, CEO Blokker België) | RetailDetail

“Transformatie is een constante in retail” (Bernd Bosch, CEO Blokker België)

“Transformatie is een constante in retail” (Bernd Bosch, CEO Blokker België)
Foto: Blokker

Bernd Bosch heeft in zijn loopbaan heel wat iconische retailers zien komen en gaan. Vandaag stuurt hij als CEO het veranderingsproces bij Blokker België aan. Hoe? Dat vertelt hij binnenkort op de RetailDetail Night.

Drie grote trends

De retailomgeving is drastisch gewijzigd: “Het aanbodgestuurde model, waarbij we producten in massa aanboden aan de laagste prijs of de beste promotie, is verleden tijd”, zegt Bernd Bosch. Drie grote trends bepalen vandaag de veranderingen: verstedelijking, digitalisering en diversiteit.

 

“Het traditionele gezin met twee kinderen is niet langer de referentie. Onze doelgroep is nu heel divers: eenpersoonsgezinnen, nieuw samengestelde gezinnen, genderidentiteit staat ter discussie, afkomst speelt een rol. Retailers hebben soms moeite om zich daaraan aan te passen. In de steden verspreiden we wel een sinterklaasfolder, maar met het Suikerfeest doen we dat nog niet. Kleinschalige ondernemers spelen daar soms beter op in, grote retailers zijn nu eenmaal meer terughoudend.”

 

Er is bovendien veel weerstand tegen verandering, ervaart hij. “De houding van de vakbonden is een klassiek voorbeeld. De retailsector vraagt meer flexibiliteit, nachtwerk, zondagsopening… en botst dan tegen typische patronen aan. Nochtans is transformatie een constante. Ook in de jaren 1960 en 1970 moesten retailers zich al aanpassen aan een veranderende klant en zich onderscheiden van hun concurrenten.”

 

Iconische retailers

Bosch heeft in zijn loopbaan het geluk gehad om voor verschillende grote Belgische retailers te mogen werken, die elk op hun manier voor een ingrijpend transformatieproces hebben gestaan. Wie herinnert zich bijvoorbeeld Shoe Post nog? “Dat bedrijf startte als postorderbedrijf en opende pas daarna winkels om beter bereikbaar te zijn voor de klanten – net als de pure players vandaag. De tankstations en shops van Seca waren ooit voorlopers inzake loyalty, met hun spaarzegeltjes die je kon inruilen voor tafelservies. Press Shop maakt de transformatie van traditionele krantenwinkel naar travel & convenience store, met een uitgebreider foodaanbod. En The Phone House kende een explosieve groei waarbij de organisatie zich voortdurend moest aanpassen aan de veranderende interne en externe klant.”

 

Winkel wordt medium

Vandaag is Bosch CEO van Blokker België, opnieuw een retailer die voor grote uitdagingen staat. “Blokker bleef te lang een aanbodgedreven retailer die onvoldoende naar de klant luisterde, te weinig beleving of inspiratie bood en de trein van de digitalisering heeft gemist. Dan moet je je afvragen: heb ik nog bestaansrecht in de ogen van de klant? Het bedrijf is een tanker: het gaat traag, maar Blokker is nu wel degelijk aan het veranderen.”

 

“We halen onze meerwaarde uit proximiteit: ook na de winkelsluitingen hebben we nog altijd 130 verkooppunten in België. We sturen het productaanbod bij, zowel offline als online. En we investeren in onze mensen. We willen onze klanten op een andere manier benaderen en met hen meedenken. De rol van de winkel verandert in een perfecte ‘omnichannel’ combinatie van online en offline: de winkel wordt een medium. We kunnen op een tablet een ruimer aanbod tonen dan wat er in de winkel verkrijgbaar is. Een klant die op zoek is naar een kookpot voor pasta kunnen we ook wijzen op een pastavergiet, pastavork, wijnglazen, kookboeken…”

 

Vernieuwde formule

Die evolutie wordt binnenkort tastbaar in de Belgische winkelstraten: op 23 november, de dag waarop de RetailDetail Night plaatsvindt, heropent Blokker een cluster van winkels in het Gentse. Het wordt een gedaanteverandering: “Daar ga je een heel nieuwe Blokker zien, met een andere 'look & feel', een ander assortiment, een andere manier van verkopen…  Het wordt een leerschool, we willen kijken hoe de consument reageert op de vernieuwde formule.”

 

Ook benieuwd? Bernd Bosch spreekt in het ‘Game Changers’ voorprogramma van de RetailDetail Night op 23 november in Schelle, samen met andere gerenommeerde retailers als Jean-Pierre Roelands (voormalig commercieel directeur Colruyt) en Laurentine Van Landeghem (Clouds of Fashion). Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.