“Transformatie is een constante in retail” (Bernd Bosch, CEO Blokker België) | RetailDetail

“Transformatie is een constante in retail” (Bernd Bosch, CEO Blokker België)

“Transformatie is een constante in retail” (Bernd Bosch, CEO Blokker België)
Foto: Blokker

Bernd Bosch heeft in zijn loopbaan heel wat iconische retailers zien komen en gaan. Vandaag stuurt hij als CEO het veranderingsproces bij Blokker België aan. Hoe? Dat vertelt hij binnenkort op de RetailDetail Night.

Drie grote trends

De retailomgeving is drastisch gewijzigd: “Het aanbodgestuurde model, waarbij we producten in massa aanboden aan de laagste prijs of de beste promotie, is verleden tijd”, zegt Bernd Bosch. Drie grote trends bepalen vandaag de veranderingen: verstedelijking, digitalisering en diversiteit.

 

“Het traditionele gezin met twee kinderen is niet langer de referentie. Onze doelgroep is nu heel divers: eenpersoonsgezinnen, nieuw samengestelde gezinnen, genderidentiteit staat ter discussie, afkomst speelt een rol. Retailers hebben soms moeite om zich daaraan aan te passen. In de steden verspreiden we wel een sinterklaasfolder, maar met het Suikerfeest doen we dat nog niet. Kleinschalige ondernemers spelen daar soms beter op in, grote retailers zijn nu eenmaal meer terughoudend.”

 

Er is bovendien veel weerstand tegen verandering, ervaart hij. “De houding van de vakbonden is een klassiek voorbeeld. De retailsector vraagt meer flexibiliteit, nachtwerk, zondagsopening… en botst dan tegen typische patronen aan. Nochtans is transformatie een constante. Ook in de jaren 1960 en 1970 moesten retailers zich al aanpassen aan een veranderende klant en zich onderscheiden van hun concurrenten.”

 

Iconische retailers

Bosch heeft in zijn loopbaan het geluk gehad om voor verschillende grote Belgische retailers te mogen werken, die elk op hun manier voor een ingrijpend transformatieproces hebben gestaan. Wie herinnert zich bijvoorbeeld Shoe Post nog? “Dat bedrijf startte als postorderbedrijf en opende pas daarna winkels om beter bereikbaar te zijn voor de klanten – net als de pure players vandaag. De tankstations en shops van Seca waren ooit voorlopers inzake loyalty, met hun spaarzegeltjes die je kon inruilen voor tafelservies. Press Shop maakt de transformatie van traditionele krantenwinkel naar travel & convenience store, met een uitgebreider foodaanbod. En The Phone House kende een explosieve groei waarbij de organisatie zich voortdurend moest aanpassen aan de veranderende interne en externe klant.”

 

Winkel wordt medium

Vandaag is Bosch CEO van Blokker België, opnieuw een retailer die voor grote uitdagingen staat. “Blokker bleef te lang een aanbodgedreven retailer die onvoldoende naar de klant luisterde, te weinig beleving of inspiratie bood en de trein van de digitalisering heeft gemist. Dan moet je je afvragen: heb ik nog bestaansrecht in de ogen van de klant? Het bedrijf is een tanker: het gaat traag, maar Blokker is nu wel degelijk aan het veranderen.”

 

“We halen onze meerwaarde uit proximiteit: ook na de winkelsluitingen hebben we nog altijd 130 verkooppunten in België. We sturen het productaanbod bij, zowel offline als online. En we investeren in onze mensen. We willen onze klanten op een andere manier benaderen en met hen meedenken. De rol van de winkel verandert in een perfecte ‘omnichannel’ combinatie van online en offline: de winkel wordt een medium. We kunnen op een tablet een ruimer aanbod tonen dan wat er in de winkel verkrijgbaar is. Een klant die op zoek is naar een kookpot voor pasta kunnen we ook wijzen op een pastavergiet, pastavork, wijnglazen, kookboeken…”

 

Vernieuwde formule

Die evolutie wordt binnenkort tastbaar in de Belgische winkelstraten: op 23 november, de dag waarop de RetailDetail Night plaatsvindt, heropent Blokker een cluster van winkels in het Gentse. Het wordt een gedaanteverandering: “Daar ga je een heel nieuwe Blokker zien, met een andere 'look & feel', een ander assortiment, een andere manier van verkopen…  Het wordt een leerschool, we willen kijken hoe de consument reageert op de vernieuwde formule.”

 

Ook benieuwd? Bernd Bosch spreekt in het ‘Game Changers’ voorprogramma van de RetailDetail Night op 23 november in Schelle, samen met andere gerenommeerde retailers als Jean-Pierre Roelands (voormalig commercieel directeur Colruyt) en Laurentine Van Landeghem (Clouds of Fashion). Klik hier voor meer informatie en om u in te schrijven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.