“Voor Belgische retailers is betaalapp Klarna een partner van internationale groei”

Klarna

Betaaloplossing Klarna biedt niet alleen shoppers een naadloze winkelervaring maar helpt ook Belgische retailers om de Nederlandse markt te veroveren. “Zowel voor handelaars als consumenten nemen we het risico van de transactie weg.”

 

Factor van vertrouwen

De betaalapp heeft sinds de lancering in juni 2020 in België z’n start niet gemist: nu al bieden meer dan 16.000 handelaars Klarna aan in de check-out. “Daar zijn we heel trots op. 600.000 consumenten hebben al met Klarna betaald afgelopen jaar, dagelijks trekken we 2600 nieuwe klanten aan, het aantal actieve gebruikers bedraagt nu bijna 200.000 per maand,” vertelt commercieel manager Barbara Thomas. Die 16.000 handelaars zijn evenwel niet allemaal Belgische spelers: vanuit het buitenland zijn retailers heel erg mee met die trend van achteraf betalen, zij hebben begrepen waar de Belgische consument naar op zoek is en spelen dat uit om te groeien in België. “In de omgekeerde richting kunnen ook Belgische retailers op hun beurt de stap zetten naar het buitenland, door hun webshop internationaal uit te spelen en daar potentiële klanten aan te spreken.”
 

Klarna kan zo’n stap ondersteunen: “We zijn een partner van internationale groei. We helpen Belgische retailers om te groeien in het buitenland, en dan vooral in Nederland. Dat doen we nu al voor onder andere LolaLiza, De Gele Flamingo en Art & Craft. Wanneer je als retailer weinig merkbekendheid hebt in een markt, dan is achteraf betalen een factor die vertrouwen wekt. Retailers kunnen meeliften op de merkbekendheid van Klarna, shoppers hebben de zekerheid dat ze hun geld niet kwijt zijn als ze iets kopen bij een retailer die ze nog niet goed kennen. In Nederland zijn we al tien jaar actief. Achteraf betalen is één van de zekerheden die retailers moeten bieden om het Thuiswinkel Waarborg keurmerk te kunnen gebruiken. 63% van de Nederlandse shoppers verkiest retailers die Klarna aanbieden. We waren de vierde winkelapp tijdens Black Friday in Nederland.”

 

Ook in fysieke winkels

Voor LolaLiza maakt Klarna alvast duidelijk het verschil in Nederland, waar de moderetailer veel minder bekend is dan in België: “Eén derde van alle betalingen verloopt er al via Klarna. En klanten die Klarna gebruiken, besteden gemiddeld 48% meer dan shoppers die andere betaalopties gebruiken. LolaLiza overweegt nu om ook in de fysieke winkels achteraf betalen met Klarna aan te bieden, onder andere omdat het in de context van corona interessant is voor klanten om kledij rustig en veilig thuis te passen en dan achteraf pas te betalen wat ze houden. Zowel voor handelaars als consumenten nemen we het risico van de transactie weg.”
 

Meer weten over de voordelen van achteraf betalen? Barbara Thomas van Klarna vertelt er meer over op het E-Commerce Congress van RetailDetail, een livestream event dat coronaveilig plaatsvindt op 6 mei. Ook Koen Wilssens van sportretailer Runners' Lab, Nathalie Wittock en Jorren Wiame van Deloitte Legal-Lawyers en Dennis De Cat van digitaal agentschap Upthrust tekenen present. Via deze link vind je meer info over het programma en kan je tickets bestellen.