“Voor optimale retailbeleving moet het hele plaatje kloppen”

“Voor optimale retailbeleving moet het hele plaatje kloppen”
Shutterstock

Beleving werkt pas als ook de functionele aspecten van een winkel in orde zijn. Het Retail Design Lab van UHasselt organiseert op 3 oktober een studienamiddag "Customer Experience & Retail Design" in het Home of Retail. 

Drie factoren

Veel retailers springen op de ‘belevingskar’, maar eigenlijk is dat niet voldoende, stelt Katelijn Quartier, academisch directeur van het Retail Design Lab. “Na onderzoek is gebleken dat grote inspanningen om klantenbeleving te optimaliseren, in het niets vallen als de functionele aspecten van de winkel niet in orde zijn. Mensen ergeren zich aan dingen zoals dozen in de winkel, wanorde, moeilijke routing en organisatie, enzovoort. De beleving mist zijn doel en vooral de ergernissen vallen op. Voor een optimale beleving in retail moet dus het hele plaatje kloppen.”

 

“Wij vergelijken de ervaring in een winkel graag met een lekker wijntje. ‘Lekker' geeft namelijk al de persoonlijke voorkeur aan. De smaak van de wijn wordt bepaald door drie belangrijke factoren: de druif, de bodem- en klimaatinvloeden en de wijnmaaktechnieken. Dit komt overeen met de retailer en zijn DNA, de maatschappelijke trends en de winkel in zijn hoedanigheid. Als één van de drie factoren niet goed zit, smaakt de wijn (de ervaring van de winkel) niet.”

 

De studiemiddag over de relatie tussen winkelbeleving en retail design vindt plaats op dinsdag 3 oktober van 13u tot 18u45 in Home of Retail, het co-creatieplatform van RetailDetail. Het volledige programma ontdek je hier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top