10% meer omzet voor Unilever in 2015

10% meer omzet voor Unilever in 2015

Voedings- en levensmiddelenconcern Unilever heeft in 2015 een flink hogere omzet behaald. De onderliggende omzet ging er mooi op vooruit, de gunstige wisselkoersen versterkten die groei nog. Toch blijft Unilever-baas Polman voorzichtig.

53,3 miljard euro omzet

Unilever - bekend van merken als Axe, Coral, Cif, Becel en Zwan - zag zijn totale omzet in 2015 met 10% klimmen tot 53,3 miljard euro. Exclusief overnames en wisselkoerseffecten klokte de onderliggende omzetgroei op 4,1% af. Het verkoopvolume klom met 2,1% en de prijzen gingen met 1,9% omhoog.

 

Productmatig moet Unilever het relatief gesproken steeds minder hebben van de voedingstak. De onderliggende groei van die afdeling bleef beperkt tot 1,5%, een pak minder dan de +4,1% van de divisie persoonlijke verzorgingsproducten en dan de +5,9% van de tak schoonmaakproducten.

 

De nettowinst daalde wel met zo'n 5% tot 5,3 miljard euro. Dit kwam vooral doordat in 2014 de winst eenmalig hoger uitviel door het afstoten van bedrijfsonderdelen, waaronder Bertolli (verkocht aan het Japanse Mizkan).

 

"Wereldeconomie groeit langzamer"

"Ondanks een uitdagend jaar met een tragere wereldwijde economische groei en dalende grondstofprijzen zijn we weer sterker gegroeid dan de markt", zegt een tevreden topman Paul Polman. "Deze resultaten laten opnieuw zien dat we vooruitgang boeken in het ombouwen van Unilever tot een veerkrachtigere organisatie, die in staat is steeds onderliggende concurrerende groei te laten zien."

 

Toch blijft de Nederlander voorzichtig. Het concern boekt momenteel zo'n 60% van zijn omzet in opkomende markten als China, Rusland, Brazilië en India. Maar die landen staan de laatste tijd onder druk. Zo was de groei van de Chinese economie het afgelopen kwartaal de laagste in 25 jaar. "We moeten voorzichtig zijn. De wereldeconomie groeit langzamer. Dat is de realiteit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GrandVision kent tragere groei

24/01/2018

In het vierde kwartaal van boekjaar 2017 is optiekgroep GrandVision opnieuw met enkele procenten gegroeid. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een kleine daling, ten gevolge van de slechte timing van de kerstvakantie.

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Back to top