10% meer omzet voor Unilever in 2015

10% meer omzet voor Unilever in 2015

Voedings- en levensmiddelenconcern Unilever heeft in 2015 een flink hogere omzet behaald. De onderliggende omzet ging er mooi op vooruit, de gunstige wisselkoersen versterkten die groei nog. Toch blijft Unilever-baas Polman voorzichtig.

53,3 miljard euro omzet

Unilever - bekend van merken als Axe, Coral, Cif, Becel en Zwan - zag zijn totale omzet in 2015 met 10% klimmen tot 53,3 miljard euro. Exclusief overnames en wisselkoerseffecten klokte de onderliggende omzetgroei op 4,1% af. Het verkoopvolume klom met 2,1% en de prijzen gingen met 1,9% omhoog.

 

Productmatig moet Unilever het relatief gesproken steeds minder hebben van de voedingstak. De onderliggende groei van die afdeling bleef beperkt tot 1,5%, een pak minder dan de +4,1% van de divisie persoonlijke verzorgingsproducten en dan de +5,9% van de tak schoonmaakproducten.

 

De nettowinst daalde wel met zo'n 5% tot 5,3 miljard euro. Dit kwam vooral doordat in 2014 de winst eenmalig hoger uitviel door het afstoten van bedrijfsonderdelen, waaronder Bertolli (verkocht aan het Japanse Mizkan).

 

"Wereldeconomie groeit langzamer"

"Ondanks een uitdagend jaar met een tragere wereldwijde economische groei en dalende grondstofprijzen zijn we weer sterker gegroeid dan de markt", zegt een tevreden topman Paul Polman. "Deze resultaten laten opnieuw zien dat we vooruitgang boeken in het ombouwen van Unilever tot een veerkrachtigere organisatie, die in staat is steeds onderliggende concurrerende groei te laten zien."

 

Toch blijft de Nederlander voorzichtig. Het concern boekt momenteel zo'n 60% van zijn omzet in opkomende markten als China, Rusland, Brazilië en India. Maar die landen staan de laatste tijd onder druk. Zo was de groei van de Chinese economie het afgelopen kwartaal de laagste in 25 jaar. "We moeten voorzichtig zijn. De wereldeconomie groeit langzamer. Dat is de realiteit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top