10% meer omzet voor Unilever in 2015

10% meer omzet voor Unilever in 2015

Voedings- en levensmiddelenconcern Unilever heeft in 2015 een flink hogere omzet behaald. De onderliggende omzet ging er mooi op vooruit, de gunstige wisselkoersen versterkten die groei nog. Toch blijft Unilever-baas Polman voorzichtig.

53,3 miljard euro omzet

Unilever - bekend van merken als Axe, Coral, Cif, Becel en Zwan - zag zijn totale omzet in 2015 met 10% klimmen tot 53,3 miljard euro. Exclusief overnames en wisselkoerseffecten klokte de onderliggende omzetgroei op 4,1% af. Het verkoopvolume klom met 2,1% en de prijzen gingen met 1,9% omhoog.

 

Productmatig moet Unilever het relatief gesproken steeds minder hebben van de voedingstak. De onderliggende groei van die afdeling bleef beperkt tot 1,5%, een pak minder dan de +4,1% van de divisie persoonlijke verzorgingsproducten en dan de +5,9% van de tak schoonmaakproducten.

 

De nettowinst daalde wel met zo'n 5% tot 5,3 miljard euro. Dit kwam vooral doordat in 2014 de winst eenmalig hoger uitviel door het afstoten van bedrijfsonderdelen, waaronder Bertolli (verkocht aan het Japanse Mizkan).

 

"Wereldeconomie groeit langzamer"

"Ondanks een uitdagend jaar met een tragere wereldwijde economische groei en dalende grondstofprijzen zijn we weer sterker gegroeid dan de markt", zegt een tevreden topman Paul Polman. "Deze resultaten laten opnieuw zien dat we vooruitgang boeken in het ombouwen van Unilever tot een veerkrachtigere organisatie, die in staat is steeds onderliggende concurrerende groei te laten zien."

 

Toch blijft de Nederlander voorzichtig. Het concern boekt momenteel zo'n 60% van zijn omzet in opkomende markten als China, Rusland, Brazilië en India. Maar die landen staan de laatste tijd onder druk. Zo was de groei van de Chinese economie het afgelopen kwartaal de laagste in 25 jaar. "We moeten voorzichtig zijn. De wereldeconomie groeit langzamer. Dat is de realiteit."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Europa wil betere omkadering franchisenemers

13/09/2017

Het Europees Parlement heeft gisteren het rapport ‘Over de werking van franchising in de detailhandel’ aangenomen. Daarin staan een aantal punten die de positie van de franchisenemer moeten versterken.

Google dan toch in beroep tegen Europese boete

12/09/2017

Ondanks eerdere meldingen dat Google de nodige aanpassingen ging doen aan Google Shopping om in orde te zijn met de Europese wetgeving, heeft het internetbedrijf nu toch besloten om in beroep te gaan tegen de monsterboete.

Back to top